eheim problem!

#1 - 29 mars 2004 17:37
har kört min eheim 2324 thermofilter(ytterfilter) i en månad nu.
idag började den väsnas en del (knäppande knakande)tänkte att den var igensatt men det var knappt någon skit alls i den. rotor axlen verkar vara helt ok.
satte ihop den igen och satte igång den och då gick den knäpptyst.

döm om min förvåning när den efter ca 7 timmar börjar väsnas igen. drog ut sladden och satte i den igen, då nästan skriker det i pumphuset. plockade isär den allt verkar vara ok(axlen fortfarande hel). sätter ihop den och då går den tyst igen.

någon som har råkat ut för liknande problem eller har nån aning om vad felet kan vara.
mottager tacksamt svar.
mvh Linus
#2 - 29 mars 2004 17:47
Kan det vara luft i filtret? Eftersom du plockar isär den hela tiden, så kanske det smyger in lite luft då och då....
#3 - 29 mars 2004 17:49
inget luft i filtret... inte det ljudet heller! är något mekaniskt ljud.
#4 - 29 mars 2004 17:57
kan det vara något grus som kommit in,? detbehövs inte så stort gruskorn för att det ska låta illa.
#5 - 29 mars 2004 18:00
vet i tusan... har ju insuget genom filtermassa så det borde ju inte komma något den vägen iaf.
#6 - 29 mars 2004 18:04
Det låter mekaniskt när luft är i filtret!
#7 - 29 mars 2004 18:10
men det borde ju knappast finnas luft kvar i efter en månads drift eller? och då borde det ju även bubbla i utblåset...
#8 - 29 mars 2004 18:52
sniglar kanske? de har en märklig förmåga att krypa runt på utsatta ställen
#9 - 29 mars 2004 19:37
Det var inte så att du hade gjort ett rejält vattenbyte precis innan det började låta... Mitt fluval brukar föra liv ett tag efter vattenbyte... måste bli luftfickor av syrebubblorna i det nya vattnet.
Annars tror jag också på snäckor... de kan ställa till med rejält liv i ett ytterfilter, och inget filtermaterial verkar stoppa deras framfart. Jag har fått sluta med strilrör eftersom de fastnar där när de passerat, och då blir det tätt i hålen...
#10 - 29 mars 2004 20:50
Vissa grenkontakter har ganska dålig kontakt. Jag köpte några med strömbrytare i december, det är lätt hänt i dem att sladden till filtret får glappkontakt inne i grenkontakten och då låter det mycket märkligt från filtret! Ett tjutande, skramlande när det hela tiden startar/stannar flera gånger per sekund.
#11 - 30 mars 2004 14:17
får nog kolla upp om snäckor eller grenkontakten. nu har det gått tyst i nästan ett dygn så man får hoppas att det bara var något tillfälligt.

tack för alla svar.

Annons