Eheim kunniga - råd tack!

#1 - 21 oktober 2009 17:05
Hejsan!

Jag har kommit över ett gammalt eheim ytterfilter.

Eheim 2015 tillverkat i västtyskland :D

Lät som ett tröskelverk när jag testade det.

Kollade och axeln var av - detta hittar jag på diverse nätshopar

Utan att egentligen veta tycker jag impellern verkar sunkig då den glappar mer än jag varit med om förut. Denna hittar jag inte! Inte där det uttryckligen står "passar till 2015" Var kan jag hitta denna? Gärna en webbsida om ni orkar.

O-ringen till själva "huset" är rätt murken. Var hittar jag den? misstänker att det kanske inte är så noga dvs bara jag hittar en lika stor. Stämmer det?

Vidare ska jag starta upp ett nytt kar snart och det är första gången jag ska nyttja ytterfilter, ska ha två (ett nytt eheim är på G).
Jag är osäker på exakt vilka prylar mer jag måste köpa till denna. Slanganslutning är 12/16.

Alltså vad mer behöver jag? Vill ha strilrör samt möjlighet att koppla loss den med nån slags avstängning. Sett olika varianter på detta.

Vad kan ni rekommendera?

Tacksam för hjälp!

Mvh

Daniel
#3 - 21 oktober 2009 20:00
Tack för svaret.

Har dock surfat runt men ej hittat nån impeller ännu...
#4 - 21 oktober 2009 20:06
Brukar gå att ta hem i dom flesta affärer oxå om dom har eheim i sitt sortiment vilket alla borde ;)
#5 - 21 oktober 2009 21:08
Broddan skrev:
Tack för svaret.

Har dock surfat runt men ej hittat nån impeller ännu...
Om du kollar på sidan jag länkade till så uppger de att 2013 och 2213 är samma impeller, då borde 2215 passa till din 2015!
#6 - 22 oktober 2009 09:44
Förstår hur du tänker men samtidigt tycks de precist ange vilka modeller olika reservdelar passar till. Alltså vill jag ha det komfirmerat innan.

Drd: Jag brukar köpa hårdvara på nätet förutom akvarier där jag brukar använda samma kille. Men det är plan b att åka till a-lagret och ta med impellern.

Jag har mailat eheim nu och hoppas på svar.

Daniel
Bilagor:
#7 - 22 oktober 2009 10:13
om jag inte minns fel så har den modellen utgått och inga reservdelar finns att hitta till den modellen,,,,då får du har riktig tur om nån ligger på gammalt lager i nån butik,,,,,
#8 - 22 oktober 2009 10:21
Det är det värsta scenariot så klart.

Tror jag köper axeln och testar... Som jag sa tidigare så är jag inte säker på att den (impellern) är paj - tycker mig att den glappar men men.

Om jag håller i själva "propellern" och snurrar i metalldelen (eller tvärt om) Ska det stoppa vid ett halvt varv?
Eric66
Banned
#9 - 22 oktober 2009 10:24
Broddan skrev:
Hejsan!

Jag har kommit över ett gammalt eheim ytterfilter.

Eheim 2015 tillverkat i västtyskland :D

Lät som ett tröskelverk när jag testade det.

Kollade och axeln var av - detta hittar jag på diverse nätshopar

Utan att egentligen veta tycker jag impellern verkar sunkig då den glappar mer än jag varit med om förut. Denna hittar jag inte! Inte där det uttryckligen står "passar till 2015" Var kan jag hitta denna? Gärna en webbsida om ni orkar.

O-ringen till själva "huset" är rätt murken. Var hittar jag den? misstänker att det kanske inte är så noga dvs bara jag hittar en lika stor. Stämmer det?

Vidare ska jag starta upp ett nytt kar snart och det är första gången jag ska nyttja ytterfilter, ska ha två (ett nytt eheim är på G).

Jag är osäker på exakt vilka prylar mer jag måste köpa till denna. Slanganslutning är 12/16.

Alltså vad mer behöver jag? Vill ha strilrör samt möjlighet att koppla loss den med nån slags avstängning. Sett olika varianter på detta.

Vad kan ni rekommendera?

Tacksam för hjälp!

Mvh

Daniel

Hej räcker det inte att byta axeln bara?, att du använder din gammla impeller?
Titta här http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-axel-lager-20152017-p-2769?osCsid=30350695512f2c030ab9f3423baa2d6b
läste att du fått denna information tidigare om guldenfisken.se
gav det inget?
Allt kanske inte finns på saiten heller, du får väl ringa dom.
#10 - 22 oktober 2009 10:28
Det är det jag hoppas på nu...

Resten av reservdelarna har jag också hittat på bla guldfisken förutom impellern/o-ringen

Hittar jag gott sortiment av o-ringar på byggvaruhusen eller ska jag satsa på nån vvs återförsäljare?
#11 - 23 oktober 2009 04:27
Jag brukar ta med pumpen till en firma som gör/beställer o-ringar. Dom mäter diameter och vilken tjocklek som behövs sen har jag den på en dag. Blir mycket billigare åxå. Kolla om det finns någon sån firma i närheten.
#12 - 23 oktober 2009 11:47
Tack för tipset!

Men nu har jag fått det bekräftat från eheim att impellern inte tillverkas längre och att impellern till 2215 inte passar..

Jag har beställt axeln för att kolla om den fungerar innan jag går vidare.

Tack för tips alla!

Mvh
Daniel

Annons