Eheim/juwel akvarium+foder

#1 - 23 februari 2014 13:43
Hej, hade tänkt köpa en foderautomat då man ska till semester. Karet är ett juwel rio 400. Jag såg att juwels foderautomat passade att ha över foderluckan men har sett att många har klagat på problem med fuktigheten. Eheim har däremot en fläkt och verkar pålitligare.:) Frågan är då om denna passar till foder hålet som juwel gjorde:confused:

Några synpunkter?
#2 - 23 februari 2014 14:17
Fördelen med Juwels är ju att den passar i hålet. Har själv haft eheims mindre modell och haft fukt i den med. Men Juwels har ju uttag till luftpump och då är fodret garanterat torrt. Men Eheims modeller är överlag mer avancerade men får fästas på något sätt typ kardborre, dubbelhäftande tejp eller liknande. Granulat passar också bättre i automater än flingor. Har Juwels själv.
Christer5
#3 - 23 februari 2014 15:48
Jag har Eheims mindre modell (2 st) och det är en liten fläkt som är igång när den snurrar runt,har inte märkt av någon fukt på fodret och kör med flingfoder.
#4 - 23 februari 2014 17:07
Tack för svaren
vet ngn då om juwels uttag till luftpump? Bluewing nämnde detta och ska man köpa det separat eller ingår det?
#5 - 23 februari 2014 17:16
Det sitter ett uttag för slang på baksidan av Juwels foderautomat. Det är standard.
#6 - 23 februari 2014 17:27
Bluewing skrev:
Det sitter ett uttag för slang på baksidan av Juwels foderautomat. Det är standard.

Vad kopplar man in då? Vanlig luftpump?? Jag känner mig helt lost.
#7 - 23 februari 2014 17:30
En vanlig luftpump med slang. Slangen sätter du fast i en anslutning på foderautomaten. Då blir det garanterat fritt från fukt.
#8 - 24 februari 2014 18:27
Tack! Enda problemt är att jag bara har en luftpump som andvännds till moving bed filter.
Skulle du bluewing (eller ngn annan) ta och mäta längd och bredd där juwel mataren står. Behöver detta eftersom jag vill hellre ha eheims foderautomat. Denna behöver helst passa och stå stabilt.

Annons