Eheim ext.filter

#1 - 10 september 2004 05:49
Hej! Har de senaste tio åren inte haft något annat än interna filter o pumpar och är därför lite ringrostig på kunskapen kring externa filter. Någon som kan säga något om erfarenheter, kvalité, livslängd?

Är på väg att köpa ett begagnat 540L kar med tillhörande ext.filter Eheim på 11W.
Dopvärmaren verkar lite svag för mig (en Mariner 75W...lite lite för 540L?! Har en värmare på 200W till mitt 375L!)
Karet är ett ramakvarium med ställning och lysramp men jag har tänkt att bygga in det och göra mig ett eget möbelakvarium. Vitmålad MBF är tanken. Pengarna jag tjänar på att köpa begagnat och bygga själv skall läggas på BTN-bakgrund och extra utrustning. Kommer förhoppningsvis att bli ett kanonfint Malawikar till vintern! :-)
Alla tips o åsikter välkomnas!
Hmm föresten, om akvariet är igång och ser ok ut borde det väl knappast behövas silikonas om eller? Även om det har ett antal år på nacken?
#2 - 10 september 2004 06:42
Ingen med erfarenheter av begagnat? Några åsikter om pumpen?
#3 - 10 september 2004 06:51
Lite ivrig du... det har ju bara legat upp i en timme!

Att köpa begangnat har nästan bara fördelar tycker jag, silikon håller mycket länge, i synnerlighet om det har varit igång hela tiden, man ska kolla efter skador på silikonen och att det inte har blivit hårt.. annars är det bara att köra.

Eheims ytterfilter är kanon, de tuffar och går länge och det finns reservdelar till dem länge med, 11w- vet inte vad det är för filter men mitt som jag kör till ett 200 liters drar 20w så kanske är det litet för ett 540 liters, om du ska köpa BTN bakrund så har du möjligheten att köra en filterkammare bakom, kolla hur andra har löst det här.
#4 - 10 september 2004 07:26
Jo jag gillar när det går undan *skrattar*
Tanken är att jag skall köra filterkammare bakom bakgrunden men jag misstänker att det är för lite sprutt med 11w (vet inte pumpens beteckning). Tänker mig att jag stoppar ner en av mina två Fluval4 (interna pumpar) i karet också. Borde kunna få in en bakom bakgrunden eller? Alternativt bara använda pumphuvudet och bygga något roligt! :-)
Vad jag vet har karet varit igång hela tiden (men man vet ju aldrig). Får inget bra svar på ålder men jag misstänker ca 10år...hade egentligen tänkt att köpa lite nyare saker men.....
#5 - 10 september 2004 08:51
Det 100 liters akvarium jag har är ÖVER 20 år,och det är aldrig siliconerat om .Men den storlek du skall ha (540 l ) är det nog bäst att kolla lite mer extra :o)

#6 - 10 september 2004 11:34
Appropå slikon hörde jag av en akvariehandlare att man skulle silikona om akvariet vart tionde år! Tror han ville sälja ett nytt bara... Mitt 90L har varit igång i nio år nu, 250L i sju-åtta år. Minns min pappas o farfars gamla akvarium när jag var ..hmm yngre *skrattar*, fina glasakvarium med stålram och stålbotten och kitt som torkade och sprack eller helplastade med plast som blev spröd med åren och där sidorna bågnade utåt när man fyllde på vattnet! Det var grejor det...
#7 - 10 september 2004 14:37
Jo de gör ju allt för att sälja [:-92] Det 100 liters akvarium jag har nu är ju visserligen med stålram,men jag tog över det av min svärfar,och kan tänka mig att dom oxå använt det en hel del,så det är nog bra mycket äldre än det jag angav .

Annons