Eheim eller Fluvals ytavrinning?

#1 - 24 november 2005 17:31
Tänkte kolla vad det finns för erfarenheter av dom två olika märkena, eller finns det något helt annat som är bättre?

Eheims modell är ju dubbelt så dyr..

Ska tillägga att jag har ett eheim 2217 som ytterfilter och insugsslangen på den är 16/22 (har jag för mig, rätt grov iaf), passar den slangen på dom båda modellerna eller är dom gjorda för 12/16 slang?
#2 - 24 november 2005 19:56
Detta har varit uppe ett antal gånger tidigare,

Eheims fungerar dåligt enligt mångas erfarenheter (har ej provat själv), svår att justera och få att fungera över tid.

Fluvals fungerar kanon, jag kör den själv till ett Eheim 2128 med 16/22 slang, man ställer in den sedan fungerar den.
#3 - 24 november 2005 20:03
Jag har haft bägge: kan du använda fluvals, använd den, den är sketbra. Kan du inte använda den pga att den har konstig anslutning köp nån helt annan - det finns andra märken & tillochmed ritningar på hembyggen. Eheims är helt felkonstruerad och fungerar helt enkelt inte (plus att den sätter igen på nolltid, plus att räkor och småfisk fastnar, plus att den kräver daglig justering).
#4 - 24 november 2005 21:18
[QUOTE=NE]Detta har varit uppe ett antal gånger tidigare,

Eheims fungerar dåligt enligt mångas erfarenheter (har ej provat själv), svår att justera och få att fungera över tid.

Fluvals fungerar kanon, jag kör den själv till ett Eheim 2128 med 16/22 slang, man ställer in den sedan fungerar den.[/QUOTE]

Har sökt och läst igenom dom trådar jag hittat men inte fått svar på dom frågor jag haft.

Måste man justera om den vartefter vattennivån sjunker? Tänker då främst på avdunstning, börjar den suga luft om det blir för lite vatten?
#5 - 24 november 2005 22:08
vad e o vad har man en ytavrinning för?
#6 - 25 november 2005 18:07
Mozze: Man har den för att få bort hinnan som nästan alltid bildas på ytan av vattnet.

Fredde: Det är det som är det fina med Fluvals den har en flottör-ring som gör att den alltid håller samma nivå, det som kan påverka den är om det nedre intaget sätts igen av smuts m.m. men det ska ganska mycket till innan det blir något problem.
#7 - 26 november 2005 09:30
Låter kanon, tror jag ska slå till på en Fluval. Dom var ju inte speciellt dyra heller
#8 - 3 december 2005 14:30
Fluval bra???

[QUOTE=Azur]Jag har haft bägge: kan du använda fluvals, använd den, den är sketbra. Kan du inte använda den pga att den har konstig anslutning köp nån helt annan - det finns andra märken & tillochmed ritningar på hembyggen. Eheims är helt felkonstruerad och fungerar helt enkelt inte (plus att den sätter igen på nolltid, plus att räkor och småfisk fastnar, plus att den kräver daglig justering).[/QUOTE] Det där med att fluval är bra tror jag inte på. dom är ju bra på ytterfilter men köp inte Fluval 2/3/4 Plus!! Vårat var nytt och pajade efter 2 ½ månad, impellern ramlade bort. skaffade ny men fortfarande helt dööööd.
#9 - 3 december 2005 15:24
[QUOTE=calle95]Det där med att fluval är bra tror jag inte på. dom är ju bra på ytterfilter men köp inte Fluval 2/3/4 Plus!! Vårat var nytt och pajade efter 2 ½ månad, impellern ramlade bort. skaffade ny men fortfarande helt dööööd.[/QUOTE]

Läs tråden en gång till och kolla vad den handlar om.
#10 - 3 december 2005 15:29
[QUOTE=Azur]Jag har haft bägge: kan du använda fluvals, använd den, den är sketbra. Kan du inte använda den pga att den har konstig anslutning köp nån helt annan - det finns andra märken & tillochmed ritningar på hembyggen. Eheims är helt felkonstruerad och fungerar helt enkelt inte (plus att den sätter igen på nolltid, plus att räkor och småfisk fastnar, plus att den kräver daglig justering).[/QUOTE]
Finns det bilder någonstans dit man kan gå och titta på ytavrinningsprincipen??
#11 - 10 augusti 2007 16:13
utavrinning finns det klara såna som bara e att koppla på eller måste man börja mecka eller är det bara att koppla på på en pump.
#12 - 10 augusti 2007 16:57
Det vi diskuterar här är alltså ytinsug: man kopplar in dem på insuget på ytterfiltret, och de suger in ytvattnet så man blir av med den fula ytfilm som ofta bildas. De har alla en flytande överdel som gör att de fungerar även om vattennivån ändras lite - fluvals överdel flyter fritt och fungerar, eheims sitter på en svängarm och fungerar inte - ELLER består av en box liknande en yngelbur där själva insuget sitter.

Några exempel: http://www.geocities.com/myfishtank2001/skimmer.htm

Fluvals är bra, fast har lite skum anslutning pga att fluval använder dragspels-slangar, och kanske inte passar alla filter. Mitt gick i två år utan att jag ens rengjorde det, men jag kan tyvärr inte använda det med mitt nya filter.

Eheims är ren skit. Den är feldesignad så att svängarmen inte följer ytan, plus att insugen är så grova att fisk, räkor, snäckor mm fastnar i dem. Justerar och rensar man det dagligen så funkar det ibland.

Ett gör-det-själv ytinsug: http://www.thekrib.com/Filters/Busko/
Ett annat: http://www.geocities.com/turtlestevesplace/reef/overflow.html

Annons