Svaret på allt är ju som bekant 42, men i det här känner jag igen mig, får svar på mina frågor om Co2 osv. .
Samt att jag hitta en Co2 tabell "för Diskus".
Det är lägre värden och de tycks stämma efter att man observerar fisken o mätt värdena.
Mitt kar producerar Co2 enl. Tabellen så att ge växterna en boost tycks nu överflödigt o krångligt tyvärr.
Kanske någon mer får svar av texterna nedan... =)
"Fotosyntesen
Koldioxid bildas vid förbränning samt genom andning hos aeroba organismer (växter, djur, svampar och många mikroorganismer). Med hjälp av fotosyntesen omvandlar, å andra sidan, växterna koldioxid till syre, vatten och sockerarter som de dels använder i sin egen metabolism, dels lagrar i sina celler."
Fiskhälsa, koldioxid. web.abo.fi
Koldioxid, CO2
Om koldioxid förekommer i höga koncentrationer i vattnet minskar fiskens syreupptagningsförmåga eftersom fisken då inte förmår avge koldioxid via gälarna. Koldioxiden mättar hemoglobinmolekylerna i blodet varefter det inte finns utrymme för syretransport. Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur.
Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning eller nefrocalcinos.
Koldioxiden förekommer i tre former i vattenmiljön, CO2 fri koldioxid som är giftigt för fisken, samt HCO3 - (bikarbonatjoner) och CO3 -- (karbonatjoner). Giftig koldioxid kan i praktiken endast förekomma i sura och neutrala vatten.
Koldioxid uppstår vid fiskars och andra vattenorganismers andning. För varje förbrukat gram syre bildas 1,4 gram koldioxid. En hög koldioxidhalt i vattnet kan förorsakas av täta fiskbestånd i samband med liten genomströmning. Starkt eutrofierade vatten och grundvatten som pumpas från kalkrik berggrund kan också ha höga halter.
Ökad vattengenomströmning och luftning av vattnet är åtgärder som man kan utnyttja för att reducera höga koldioxidhalter i vattnet.