Eheim Biopower 160 - dåligt flöde

#1 - 17 mars 2017 10:15
Har ett eheim biopower 160 i mitt lilla 54L och känns som att det tappar effekt väldigt snabbt.

Har varit igång ungefär ett halvår med en rengöribg för en månad sen men är redan nere på minimal effekt. Någon som har erfarenhet av biopowerpumpar, dålig livslängd eller hög benägenhet att sätt igen om man inte kör med fullt flöde?

Tar gärna förslag på alternativa små cirkulationspumpar, har möjlighet att bygga en filterkammare om jag inte får ordning på pumpen.
#2 - 17 mars 2017 15:36
Jag recenserade biopower en gång i tiden och klistrat in den här: Eheim biopower
Kom på att jag har glömt att ge min syn på det här modulfiltret från eheim!
Det är ett ganska dyrt filter och trots sin fina kvalité så är det mer eller mindre oduglig till det som den är tänkt för -nämligen rena vatten!
Det är ett otroligt motorsvagt filter och pga att den tar in allt vatten genom den lilla lilla filterpatronen i bottenmodulen så sätter det igen oerhört snabbt -vill man att det ska fungera så är det nästan tvunget att skölja ur patronen dagligen. Den ger ett svagt flöde i karet och därför mycket märkligt att den rekomenderas till tex Malawiciklider av eheim...??? Den är väldigt tyst och ser mycket välbyggd ut men tyvärr eheim det blev ett riktigt bottennapp); Edit: jag glömde nämna missen de gjort med luckan man öppnar för att ta ur impellern, luckan öppnas som en som en ketchupflaska och risken är överhängande att man knäcker den keramiska axeln då och axeln är otroligt skör, som kex ungefär.... Skitdåligt!!

Utseende och kvalité + + +
Funktion +

Dåligt köp![:-105]

Kan tillägga att aquaball är ett mycket mer funktionellt filter eftersom det suger in vatten genom alla filterpatroner och behöver inte alls rengöras särskilt ofta!
#3 - 17 mars 2017 15:42
vill du ha en liten och tyst cirk.pump så är eheim compact 300 en klockren pump http://www.tonysdiskus.se/akvarietillbehor/pumparfilter/powerheads/qq-powerhead-bh-600-1
#4 - 17 mars 2017 17:21
Haha ah tack för den recensionen. Stämmer väl med min upplevelse.

Får se om jag kan kränga iväg det eller låta det löpa linan ut som cirk. pump ett tag...
#5 - 17 mars 2017 17:37
Annars fixar du en sån här, billig, tyst och väldigt effektiv http://pwss.se/innerfilter/8757-aquael-turbo-filter-n-5905546133357.html
#6 - 17 mars 2017 17:55
Tänkte köra filtermatta bakom min delvis fellimmade BTN-Amazon bakgrund och cirkulationspump. Känns som jag redan testat den där metoden och gick ju tyvärr inte så bra.

Annons