EHEIM AQUABALL - problem med

#1 - 17 augusti 2003 13:02

köpte en eheim aquaball i mars detta år och tycker att den krånglar lite väl mycket.

i början när den var 'nyinstallerad' sprutade den kraftigt med mycket bubblor, jag har gjort rent filtret varannan vecka hela tiden, men efter några månader verkade 'sprutstyrkan' halveras - den sprutade nästan ingenting och vissa gånger snappade fiskarna luft vid ytan.
så, nu i början av sommaren, efter en filterrengöring, återfick den sin gamla sprutstyrka och fick ett ryck och sprutade och skvätte vatten utanför akvariet.
jag var mycket stolt över att ha lyckats laga den...men fattar inte vad det kunde vart för fel?
jag hade tagit isär den och kikat inuti ifall det kanske var ett felplacerat gruskorn eller liknande, men utan att hitta något.

så igår var det färdigt igen. när jag kom hem från jobbet reagerade jag över att det var så tyst i rummet - gick fram till akvariet och pumpen sprutade så ynkligt att vattenytan knappt krusades. filtret gjordes rent i tisdags, men pumpen började alltså strejka på lördagen - så jag kan väl inte gärna ha satt ihop den fel?

det är 3 års garanti på den, funderar på att lämna in den - kan man få den utbytt mot en ny?

någon annan som haft liknande problem?
någon som har en ide om vad det kan vara??
#2 - 17 augusti 2003 18:01
Om det är fabrikationfel på den ska du kunna få en ny.

Jag har inte en sådan själv (men skulle vilja ha en sådan men den är så j**** dyr) men jag tror att jag ska kunna svara på det iaf. Hur stor är den. Det finns 3 eller 4 olika storlekar på dem...men eftersom det är ett innerfilter och jag har ett sådant så kan det nog bero på att du inte kramar ur skumpatronen tillräckligt ofta. Jag gör det varje vecka ungefär, och då är skumpatronen riktigt igenfylld. Så pröva att rengöra den en gång i veckan istället för varannan vecka[:D]
#3 - 17 augusti 2003 18:04
<font color="red">Vad kostar den största modellen?</font id="red">
#4 - 17 augusti 2003 18:12
Här i Sverige går nog den största på runt 580-700kr beroende på var du köper den någonstanns. Du kan få den mycket billigare på http://www.aquaristic.net
#5 - 17 augusti 2003 18:14
<font color="red">479kr säljer pwss den för...</font id="red">
#6 - 17 augusti 2003 18:28
Den finns billigare än så, 466:-.......
#7 - 17 augusti 2003 18:34
<font color="red">Stor skillnad... [:D]</font id="red">
#8 - 17 augusti 2003 18:41
Bara en grej...[:-125][:)]
#9 - 17 augusti 2003 19:15
Jag har en aquball mins inte riktigt modellen just nu. och jag gör rent den en gång i månaden. då är den heller inte särskilt skitig.

skulle tro att det är ett fabrikationsfel.

Göra rent filtret en gång i veckan då har man antingen lite litet filter eller för mycket fisk, tycker jag.
#10 - 17 augusti 2003 19:18
Göra rent filtret en gång i veckan då har man antingen lite litet filter eller för mycket fisk, tycker jag.

Jag har ett väldigt litet filter...då blir det så. Men som jag har skrivit tidigare så beror det på vilken storlek han har. Om han ha det minsta kan det vara bra att rengöra det en gång i veckan[;)]
#11 - 17 augusti 2003 20:26
Min aquaball är också väldigt tyst. Efter att tidigare ha haft Fluval så är det stor skillnad på utblåsen. Min aquaball känns FÖR tyst och jag har svårt att få bubblor i utblåset. Men fiskarna lever och mår bra efter ett halvårs bruk av filtret.
#12 - 17 augusti 2003 21:19
Har Du gjort rent "finfiltret" som sitter närmast under pumphuvudet?Bara ett tips,missade själv det i början med detta filter.
/Small
#13 - 18 augusti 2003 20:25

vet inte vilken storlek det är, den minsta eller mellersta.
kanske det går att utläsa på pumpen, för i bruksanvisningen står det inte angivet.

hursomhelst, jag har ju gjort rent filtrena varannan vecka hela tiden, båda två. och de har varken varit igensatta eller speciellt skitiga någon gång.

jag funderar på något glapp nånstans, för igår testkörde jag den i en spann med vatten. fick plocka isär och sätta ihop den fyra gånger - och DÅ helt plötsligt gick den som förut igen. nästan.
men det var skillnad, så jag var väl på rätt väg antar jag.
men sådär orkar man liksom inte hålla på i längden.
och dyr var den också, 500 spänn, nog kan man begära att grejerna ska funka till det priset?
*suck*

i vilket fall så är jag inte en 'han' utan en artonårig 'hon' som heter emma :)
det är inte baaaaara killar som håller på med sådana här grejer [:-41]
#14 - 18 augusti 2003 20:28
<font color="red">Nej...</font id="red">
#15 - 19 augusti 2003 05:28
Angående finfiltret längst upp på Aquaball, så tog jag bort det helt. Totalt onödigt trams! Iaf i mitt akvarie där multisarna röjer runt för jämnan.

Annons