eheim

#1 - 8 mars 2003 22:39
hur stort akvarium passar eheim 2252 till??
Bilagor:
#2 - 8 mars 2003 22:47
Beror på vad du har för fiskar, ca200-300liter.

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
105l Sällskaps
42l Kampfisk
13l Kampfisk lekstuga
#3 - 10 mars 2003 12:32
hur stor pump till 720 liter??
Vilket typ av pump?? Vill inte ha pump utanför akvariet.
#4 - 10 mars 2003 12:52
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
hur stor pump till 720 liter??
Vilket typ av pump?? Vill inte ha pump utanför akvariet.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Vad skall du ha i akvariet?
Till ett 720L regnskogsakvarium räcker det väl med nåt som pumpar runt cirkus 700L/h. Tanganyika och saltvatten är en annan påse. Till ett tanganyika skulle jag ha cirkulationspumpar på tillsammans åtminstone 2000L/h, gärna mer, och till ett saltvatten inte mindre än 7000L/h.

Andra kommer förmodligen att föreslå lägre cirkulation, men min erfarenhet är att det för pelagiska fiskar och klipp/sandbottenlevande fiskar från större vattendrag inte finns något som heter "för mycket cirkulation".
Kan ju vara värt att komma ihåg att klipp- och sand-bottnar finns i naturen endast där det är strömt och/eller går vågor, och att bra cirkulation gör akvariet 'större'.

Mitt tanganyika på 150L jag som bäst håller på att limma kommer att ha runt 2000L/h cirkulation: en 1500L/h cirkulationspump och ett litet ytterfilter (för att kunna köra kol, och för att kunna ha ett ytinsug).
#5 - 10 mars 2003 13:06
Ja, det kanske är att överdriva lite med över 13 ggr volymen i cirulation...

Även om fiskarna som du ska ha i akvariet lever i en älv i vanliga fall så kan jag garantera dig att dom vill ändå inte åka floomrider i akvariet. Fiskar som lever i strömt vatten söker skydd bakom stenar och i gropar i botten för att komm undan strömmen.

-------------------------

Varför göra något idag som någon annan kan göra imorgon?
#6 - 10 mars 2003 13:15
Pumpens cirkulationshastighet beror på vilka fiskar du skall ha. Filtrets filtreringsyta beror på hur mycket fiskar/hur mycket vattenbyten du tänkt dig. Om du vill öka filtreringsytan så kan du göra det med blå filtermatta runt pumpen.
MVH
Magnus
#7 - 10 mars 2003 14:05
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Ja, det kanske är att överdriva lite med över 13 ggr volymen i cirulation...

Även om fiskarna som du ska ha i akvariet lever i en älv i vanliga fall så kan jag garantera dig att dom vill ändå inte åka floomrider i akvariet. Fiskar som lever i strömt vatten söker skydd bakom stenar och i gropar i botten för att komm undan strömmen.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Grejen är att 13x inte är särskilt strömt, annat än precis rakt framför utblåset. Det generar inte t.ex. paletter eller prinsessor (eller deras yngel) det allra minsta, och det virvlar inte upp ens fin sand om man inte riktar utblåset mot sanden (vilket _inte_ är en bra ide - bättre är att planera strömmen så det 'blåser' mot ytan, en kortsida, ett stenröse etc).
I saltvatten har jag haft över 20x, och då började det synas att fisken måste börja kompensera för strömmen. Det var fortfarande inte så att de spolades omkring, och rätt kassa simmare som t.ex. räkor klarade sig, men jag får nog hålla med om att det kan ha varit en smula i överkant.

För att få hela akvariet lika strömt som i en fors får man ha många tiotals eller tillochmed hundratals gånger volymen per timme: kraftigt förenklat kan man säga att i ett 1m långt akvarium motsvarar 10x volymen per timme en genomsnittlig strömningshastighet på bara 3 millimeter i sekunden.

Sen vill verkligen främst en del pelagiska fiskar verkligen åka flumeride - leoparddanier är en av mina favoritfiskar, och de dyker in i strömmen och låter sig spolas med en liten bit, innan de dyker ut och gör om proceduren. De vill ha lugnare partier också, men det får man automatiskt.

Men OK, 10x kan vara jobbigt för stora fiskar, som påfåglar, eller fiskar från lugna vatten, som skalarer, men 2-3x tror jag är lugnt med praktiskt taget allt.
#8 - 10 mars 2003 19:51
Jag skall ha Malawiciklider i akvariet.

Annons