<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Ja, det kanske är att överdriva lite med över 13 ggr volymen i cirulation...
Även om fiskarna som du ska ha i akvariet lever i en älv i vanliga fall så kan jag garantera dig att dom vill ändå inte åka floomrider i akvariet. Fiskar som lever i strömt vatten söker skydd bakom stenar och i gropar i botten för att komm undan strömmen.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Grejen är att 13x inte är särskilt strömt, annat än precis rakt framför utblåset. Det generar inte t.ex. paletter eller prinsessor (eller deras yngel) det allra minsta, och det virvlar inte upp ens fin sand om man inte riktar utblåset mot sanden (vilket _inte_ är en bra ide - bättre är att planera strömmen så det 'blåser' mot ytan, en kortsida, ett stenröse etc).
I saltvatten har jag haft över 20x, och då började det synas att fisken måste börja kompensera för strömmen. Det var fortfarande inte så att de spolades omkring, och rätt kassa simmare som t.ex. räkor klarade sig, men jag får nog hålla med om att det kan ha varit en smula i överkant.
För att få hela akvariet lika strömt som i en fors får man ha många tiotals eller tillochmed hundratals gånger volymen per timme: kraftigt förenklat kan man säga att i ett 1m långt akvarium motsvarar 10x volymen per timme en genomsnittlig strömningshastighet på bara 3 millimeter i sekunden.
Sen vill verkligen främst en del pelagiska fiskar verkligen åka flumeride - leoparddanier är en av mina favoritfiskar, och de dyker in i strömmen och låter sig spolas med en liten bit, innan de dyker ut och gör om proceduren. De vill ha lugnare partier också, men det får man automatiskt.
Men OK, 10x kan vara jobbigt för stora fiskar, som påfåglar, eller fiskar från lugna vatten, som skalarer, men 2-3x tror jag är lugnt med praktiskt taget allt.