Betyder "250" att det teoretiskt lämnar tvåhundrafemtio liter per timma?
Tja... I såfall kan jag ju säga att om man vill ha mycket fisk som gillar att simma mot strömmen så kan ju den överkapaciteten vara bra.
Men om man vill ha ett växtakvarium så är risken stor att man sköljer och fitrerar bort viktiga näringsämnen.
Återanvändning är bra, är det ett ytterfilter? Eller innerfilter?
Erfarenhetsmässigt vet jag dessvärre att även gamla tyska kvalitetspumpar med filter kan läcka, särskilt om de stått overksamma under en tid, då packningar och annat kan torka ut. Även det parkettgolvet som försäkringsbolaget lät byta för omkring 15 år sedan, behöver repareras... så jag har en "viss erfarenhet" tro mig! (sedan är väl inte ett parkettgolv optimalt under ett akvarium, men om man har det i vardagsrummet blir det kanske ofta en parkett iallafall?
Nä, återvinning i all ära, men filterpumpar och även doppvärmare skall man nog köpa nya.
Jag har några äldre innerfilter från såväl Eheim som Fluval, och Juwel med, tror jag, och när dessa legat overksamma i några år är bussningarna till impellerns axel så torra att det glappar och för en himla massa oväsen. Och O-ringarna i gamla Eheim ytterfilter, fulla med torrsprickor, de flesta finns väl fortfarande att köpa som resevdelar, men ändå...Köp nytt!
En gång för någa år sedan pirrade det skönt i armen när jag stack ned den i akvariet, jag hade ju varesig någon elekrisk ål eller ens en växelströmming i akvariet.
Däremot en bara något år gammal doppvärmare som på något mystiskt sätt släppt in vatten innanför glashöljet.
Häromdagen fick jag en stöt till, trodde på samma elfel, men det var hantelciklider med yngel som anföll, kändes precis som en elstöt, jag vet att även skalarer gör så, känns precis som gamla tiders 220 volt och 50 Hz.