Eheim 2260 och filtermaterial?

#1 - 14 juli 2008 21:33
Har kollat runt lite på div filter och tycker detta verkar bra... Liknar det jag har, fast större, och nyare. Lite frågor har jag dock...

Har det korgar för filtermaterialet?

Hur mycket låter det?

Har läst att det ska finnas någon sorts snabbkopplingar så man kan ha kvar slangarna i karet medan man rengör och fixar med filtret (om jag nu förstått rätt), är detta något man kan/bör skaffa till detta filter?

Vilka filtermaterial bör man ha, i vilken mängd och i vilken "ordning"? Känner mig lite lost i "filtermaterialdjungeln", verkar finnas så många sorter med olika funktioner...

Andra synpunkter på detta filter?:) Jag vill ha ett rejält filter som helst kan hänga med när jag skaffar ett framtida sköldpaddskar i 1000-litersklassen.
#2 - 14 juli 2008 23:43
Ett 2260 räcker nog tyvärr inte på långa vägar om du ska ha många skalman, en lösning att hypa upp ett 2260 är att ersätta motorn(universal 1260) med den stora universal 1262 som passar rakt på.

2260 har en filterpåse och materialet torde bli 5 cm tjock blå PPI 10 filtermatta(medium grov) klippt i 5x5x5 tärningar.

Har aldrig hört en 1262 i drift men 1260 är tyst och fin.

Vid köp av ett 2260 så skulle jag förhandla mig till snabbkopplingarna, kolla runt var du får filtret billigast sen kan du börja köpslå.
#3 - 14 juli 2008 23:57
Jag ska nog bara ha en sköldpadda. Möjligen två, men inte många!
Men ett stort akvarium kan hon ju få ändå.;)

Räcker det med "bara" filtermatta?
#4 - 15 juli 2008 00:04
Svar ja, medelgrov filtermatta i hög genomströmmning är bland de bästa filtermedierna.
Bilagor:
#5 - 15 juli 2008 00:09
Vad bra! Tack för hjälpen!
Bilagor:
#6 - 15 juli 2008 00:14
Gött, glömde nämna att 2260 har ett extra uttag i botten på kanistern där man kan backspola filtret för att få ur ev muls och bös och även genomföra sedvanligt delvattenbyte, bara att koppla på vattenslangen.

Lycka till.
#7 - 15 juli 2008 00:20
Gaffel skrev:
Gött, glömde nämna att 2260 har ett extra uttag i botten på kanistern där man kan backspola filtret för att få ur ev muls och bös och även genomföra sedvanligt delvattenbyte, bara att koppla på vattenslangen.

Lycka till.

[:-106] Smart! Jepp, det blir väl till att börja ringa runt och fråga om priser imorrn då...
#8 - 15 juli 2008 09:12
Till saken hör också att ex PWSS.se har helt felaktiga uppgifter ang Ehemims ytterfilter 2260 Classic, på sin site hävdar dom att filtret har en genomströmmningshastighet på 1900 liter per timme och en förbrukning på 50W vilket är felaktigt då en 2260 Classic är utrustad med cirkulationspumpen Universal 1260 som har en genomströmmningshastighet av 2400 liter per timme och en förbrukning på 65W.

Efter samtal med Cornelia Veith på Eheims serviceavdelning i Deizisau har jag även fått bekräftat att Universal 1262 passar bolt on eller som ersättningspump till 2260 Classic vilket då ger en genomströmmningshastighet av 3400 liter i timmen och en förbrukning på 80W

Lycka till!

Eheim Universal 1260
Eheim Universal 1262
Eheim 2260 Classic(bilden visar en 2250 Classic)
#9 - 15 juli 2008 09:16
Till saken hör också att ex PWSS.se har helt felaktiga uppgifter på ytterfiltret Eheim 2260 Classic, på sin site hävdar dom att filtret har en genomströmmningshastighet på 1900 liter per timme och en förbrukning på 50W vilket är felaktigt då en 2260 Classic är utrustad med cirkulationspumpen Universal 1260 som har en genomströmmningshastighet av 2400 liter per timme och en förbrukning på 65W.

Jag har sökt pwss för en korrigering samt skickat ett brev utan framgång.

Efter samtal med Cornelia Veith på Eheims serviceavdelning i Deizisau har jag även fått bekräftat att Universal 1262 passar bolt on eller som ersättningspump till 2260 Classic vilket då ger en genomströmmningshastighet av 3400 liter i timmen och en förbrukning på 80W

Lycka till!

Eheim Universal 1260
Eheim Universal 1262
#10 - 15 juli 2008 09:19
Till saken hör också att ex PWSS.se har helt felaktiga uppgifter på ytterfiltret Eheim 2260 Classic, på sin site hävdar dom att filtret har en genomströmmningshastighet på 1900 liter per timme och en förbrukning på 50W vilket är felaktigt då en 2260 Classic är utrustad med cirkulationspumpen Universal 1260 som har en genomströmmningshastighet av 2400 liter per timme och en förbrukning på 65W.

Jag har sökt pwss för en korrigering samt skickat ett brev utan framgång.

Lycka till!

Eheim Universal 1260
Eheim Universal 1262
#11 - 15 juli 2008 15:09
Du kan glömma att få snabbkopplingarna med dubbelkran på köpet, de är rent ut sagt svindyra och du får räkna med runt 800-1000:- för dessa båda:(.
Annars är det en bra pump med stor filterkapacitet och ett jä**a bra drag i flödet:D!
Maffia666
#12 - 15 juli 2008 19:56
Har kollat runt lite på div filter och tycker detta verkar bra... Liknar det jag har, fast större, och nyare. Lite frågor har jag dock...

Har det korgar för filtermaterialet?

Hur mycket låter det?

Har läst att det ska finnas någon sorts snabbkopplingar så man kan ha kvar slangarna i karet medan man rengör och fixar med filtret (om jag nu förstått rätt), är detta något man kan/bör skaffa till detta filter?

Vilka filtermaterial bör man ha, i vilken mängd och i vilken "ordning"? Känner mig lite lost i "filtermaterialdjungeln", verkar finnas så många sorter med olika funktioner...

Andra synpunkter på detta filter?:) Jag vill ha ett rejält filter som helst kan hänga med när jag skaffar ett framtida sköldpaddskar i 1000-litersklassen.

Vad för sorts sköldpaddor hade du tänkt dig. och hur många?? Kolla gärna min zoon så ser du hur mina har det, som kan vara ute.
MVH maffia6666
#13 - 16 juli 2008 18:16
Gaffel: De är inte de enda som har fel då: http://www.akvarieshopen.com/eheim-ytterfilter-2260-classic-p-44.html Men det är ju bara bra att det är större kapacitet än jag trodde.:) Värre om det vore tvärtom.

Maffia666 skrev:
Vad för sorts sköldpaddor hade du tänkt dig. och hur många?? Kolla gärna min zoon så ser du hur mina har det, som kan vara ute.

MVH maffia6666

Jag har en falsk kartsköldpadda. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha henne ute, bor i höghus. Gillar landelen/bakgrunden i ditt akvarie, har tänkt att bygga något med liknande "layout" när jag skaffar större kar. Mitt paddakvarium är skitfult inrett nu, men det funkar i alla fall.

Är dina så snälla att de låter alla växter vara ifred, eller har du hittat sorter som funkar? Försöker få skott från min javaormbunke att fastna på några stenar och växa till sig lite, för att kunna ha dem hos henne. Tyvärr massakrerar hon så gott som alla växter hon fått, men jag har hört att javaormbunkar ska vara bra.

Har bara hittat ett ställe som har filtret inne, så det får bli där. Måste ha riktigt rent vatten nu, hon skadade skalet igår, och filtren jag har nu är för klena, får byta vatten väldigt ofta för att det inte bli alldeles algigt. Orkar inte vänta på att de ska beställa hem.
Maffia666
#14 - 17 juli 2008 05:32
Gaffel: De är inte de enda som har fel då: http://www.akvarieshopen.com/eheim-ytterfilter-2260-classic-p-44.html Men det är ju bara bra att det är större kapacitet än jag trodde.:) Värre om det vore tvärtom.

Jag har en falsk kartsköldpadda. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha henne ute, bor i höghus. Gillar landelen/bakgrunden i ditt akvarie, har tänkt att bygga något med liknande "layout" när jag skaffar större kar. Mitt paddakvarium är skitfult inrett nu, men det funkar i alla fall.

Är dina så snälla att de låter alla växter vara ifred, eller har du hittat sorter som funkar? Försöker få skott från min javaormbunke att fastna på några stenar och växa till sig lite, för att kunna ha dem hos henne. Tyvärr massakrerar hon så gott som alla växter hon fått, men jag har hört att javaormbunkar ska vara bra.

Har bara hittat ett ställe som har filtret inne, så det får bli där. Måste ha riktigt rent vatten nu, hon skadade skalet igår, och filtren jag har nu är för klena, får byta vatten väldigt ofta för att det inte bli alldeles algigt. Orkar inte vänta på att de ska beställa hem.
Hej! Det var ju tråkigt att din sköldpadda har skadat sig. Mina äter inte utav växterna , men som du säger så river/trampar de sönder växterna. Javaormbunkar är bra, och Anubias är oxå en kanon växt. En del tar upp och matar sina vattensköldpaddor i en separat plastbalja, de brukar nämligen skita när de käkat. Och på så vis så blir det mycket mindre skit i vattnet. En del alger trivs med täta vattenbyten.
Hoppas att din sköldpadda snart blir frisk:).
#15 - 17 juli 2008 07:17
Maffia666: Det är inte så allvarliga grejer, men på nåt vis har hon lyckats att dra på sig två skalskador på drygt två veckor nu. Det har aldrig hänt tidigare, och jag har haft henne sedan -03. Skumt. Inredningen har sett likadan ut i ett halvår, minst, så där har inget blivit farligare. Vi var på djursjukhuset igår och fick det slipat och limmat, så det blir nog bra.

Jag matar också separat nu. Tänkte göra ett försök att odla lite växter i en balja och släppa ner henne i den och mata, så blir det gödslat samtidigt.

Jo, jag hoppas det ska funka med javan, ser så trist ut utan växter.

Ikväll blir det inköp av bautafilter. 57 cm högt, det får ju inte ens plats under akvariet![:O]
#16 - 17 juli 2008 07:36
Har dom det inne på Herkules eller var köper du det?

http://www.eheim.de/eheim/pdf/en/anleitungen/afilter/2250_2260_classic.pdf
#17 - 17 juli 2008 07:46
Då det gäller kranar så kolla på vattenliv.
http://www.vattenliv.nu/-c-26_63.html
Kanske du kan skicka efter därifrån.
Seriekoppla två http://www.vattenliv.nu/kran-slanganslutning-foer-13mm-slang-p-451.html
beror ju på vilken slang dimension du har men de har för 13mm--25mm.
En polare använder dem o de funkar kalas till hans 2260.
#18 - 17 juli 2008 08:57
Gaffel: Nä, men Zoomässan hade. Kör ändå förbi Kungsmässan varje vecka.

ciklidcollector: Tack för tipset! Priserna ansjo nämnde var ju inte så roliga.

Hur mycket filtermatta behöver man i ett sånt där? Räcker en bit på 100x100x5cm? Behöver man något förfilter?
#19 - 17 juli 2008 09:20
Ska du inte ha makaroner eller/och biobollar i filtret?
På toppen av dessa har du sedan en filtermatta som tar borde finaste partiklarna, men det kanske är andra förutsättningar om man har sköldpaddor?
#20 - 17 juli 2008 09:31
Se Gaffels svar ovan!;) Men jag har funderat på det jo, såg förslag om det någon annanstans. Lite makaroner har jag redan, använda, men det räcker nog inte så långt. Hur mkt ska man ha av varje material? Det går väl i ganska mycket i "burken"...

Tror inte det är så stor skillnad på padda/fisk, men paddorna lortar ner mer och skiter ut rätt stora partiklar ibland, vissa växter verkar gå rätt igenom dem.
#21 - 17 juli 2008 09:45
Gaffels svar ovan gjorde mig inte klokare på min fråga, men jag kanske är blind:D?

Biobollar går några stycken, ja;).
Jag har först ca 10 cm makaroner i mitt 2260, sedan ett hundratal biobollar och på det har jag klippt till en 10 cm tjock filtermatta. När jag rengör filtret byter jag bara ut den översta filtermattan mot en likadan och slipper då ha filtret avstängt så länge plus att jag förlorar inte alla filterbakterier.
#22 - 17 juli 2008 09:53

Räcker det med "bara" filtermatta?

Gaffel skrev:
Svar ja, medelgrov filtermatta i hög genomströmmning är bland de bästa filtermedierna.

Jag tolkade detta som att det inte behövs något annat än filtermatta, men jag kanske missförstod Gaffel...

ansjo skrev:
Gaffels svar ovan gjorde mig inte klokare på min fråga, men jag kanske är blind:D?

Biobollar går några stycken, ja;).

Jag har först ca 10 cm makaroner i mitt 2260, sedan ett hundratal biobollar och på det har jag klippt till en 10 cm tjock filtermatta. När jag rengör filtret byter jag bara ut den översta filtermattan mot en likadan och slipper då ha filtret avstängt så länge plus att jag förlorar inte alla filterbakterier.

Verkar ju också bra. Hur stora är biobollarna?

Försöker lista ut ungefär hur mycket material jag behöver köpa och vad det kan tänkas kosta...
#23 - 17 juli 2008 12:55
Biobollarna är ca 3 cm i diameter och jag har som sagt ett hundratal av dessa i filtret.
Det kanske funkar med enbart filtermatta med, men personligen gillar jag bättre att blanda olika filtermedia i pumpen.
I tex BTN-bakgrunder har de flesta enbart filtermatta som är klippt i kuber och det funkar i åratal utan att de behöver rengöra, så varför inte...
#24 - 17 juli 2008 15:15
gallret i botten så att mulmen går att backspola sen skulle jag bara kört tärnad filtermatta, biobollarna har visserligen en bra fästyra samt att det finns bra utrymme för vattnet att cirkulera mellan men all exkrement från skalman kommer ju att sugas upp i filtret och fastna i bollarna plus att dom kostar en hel del, OM och bara OM filtret skulle becka igen kommer man tveklöst att kunna backspola ur skiten oavsett om man kör matta eller bollar, dock kommer mycket mera skit samlas högre upp i kanistern om man kör bollar, bara en tanke..
#25 - 17 juli 2008 15:19
Behåll gallret i botten så att mulm och exkrementer går att backspola sen skulle jag bara kört tärnad filtermatta, biobollarna har visserligen en bra fästyra samt att det finns bra utrymme för vattnet att cirkulera mellan men all exkrement från skalman kommer att sugas upp i filtret och fastna i bollarna plus att dom kostar en hel del i inköp, OM och bara OM filtret skulle becka igen kommer man tveklöst att kunna backspola ur skiten oavsett om man kör matta eller bollar, dock kommer mycket mera skit samlas högre upp i kanistern om man kör bollar, bara en tanke..
#26 - 17 juli 2008 19:01
Nu är jag hemma med mitt filter. Herregud, det är ju enormt! Som en liten tunna! Men det är ju bara bra.:D Har bara aldrig sett ett så stort. Det blir inte lätt att gömma undan...

Det blir nog ett mellanting mellan era två, och affärskillens, förslag på filtermaterial. Makaroner, matta och så gick jag med på att ha lite grov vadd på toppen. Inte sån där som ser ut som bomull. Blir det inte bra kan jag ju alltid ändra. Tänkte ta makaronerna från mitt gamla filter och lägga i också, lite bakterier borde där finnas i alla fall. Sedan är det väl bara att klippa matta resten av kvällen...
#27 - 17 juli 2008 19:19
Mellanting?

Ansjo har ett 2260 och det är det filtret jag också pratar om, har du köpt ett 2250?
#28 - 17 juli 2008 19:52
Nej, jag syftade på filtermaterialen.:) Blev en kompromiss mellan tre förslag kan man väl säga.

Kan 1900l/h vara för fyllt filter? Såg på den här sidan http://www.fishandfins.co.uk/eheim-manual-spares.htm att Eheim verkar skilja på "pump output" och "filter circulation", så det senare är väl med filtermedia inräknat kanske? Har läst rätt ofta att siffrorna som anges för många filter inte stämmer när man har filtermaterial i... Är det filter circulation som är 1900l/h tro?

Edit: Nja förresten, 1900l/h står som maximum pump performance på kartongen. Förvirrad...
#29 - 17 juli 2008 20:02
Well, cirkulationspumpen som används heter universal 1260 och den har vid noll vattenpelare en cirkulation av 2400 liter per timma, dvs om kanistern är proppfylld med vadd(släng den)så kanske du får ut 400 liter per timma.

Ta av locket och läs på pumpen så du fått rätt grejor, det som jag ser som ett problem är att dom hävdar att ett 2260 classic drar 50W medans cirkulationspumpen som sitter monterad drar 65W..
#30 - 18 juli 2008 21:00
Har en liten del med som jag inte vet vad jag ska göra med. En röd, böjlig plastremsa med en ögla i en ände och en platta i andra. "Clip nr 6" står det på, men jag hittar den inte i ritningen, någon som vet vad detta kan vara?

Gaffel: Det är rätt grejer.:)
#31 - 18 juli 2008 21:19
Om plattan på plastremsan kan träs in igenom öglan så utgår jag från att Eheim med tysk grundlighet rekommenderar att öglan träs över elsladden till ytterfiltret uppe vid kontakten och dras fast där så att du vet vilken kontakt i dosan som är till ytterfiltret.

Grattis och lycka till med resten.
#32 - 18 juli 2008 21:47
Aha! Det hade jag aldrig kommit på själv. Tur att det inte var något som skulle sitta i, då hade jag fått plocka isär allt igen.:p

Nu är det igång i alla fall! Det blev bra fart på vattnet. Det väser till ibland, kan det vara luft som är på väg ut? Hur vet man när filtret är lufttomt? Har fått vända och vrida på mitt 1013 för att få ut all luft, men jag tror det blir svårare att göra så med detta...:D
#33 - 18 juli 2008 22:26
Du vet att luften är borta då den slutar väsa, en fördel med alla eheims universal pumpar är att dom är utrustade med temperatur sensor vilken slår ifrån pumpen om den skulle gå varm pga torrkörning.

Hur blir det med bilder?
#34 - 18 juli 2008 22:48
Mycket smarta lösningar de hittat på.

Bilder? Du vet ju redan hur filtret ser ut;). Det kan fixas, ska bara snygga upp lite här först.
#35 - 18 juli 2008 22:50
Vill ju se din burk in action..
#36 - 18 juli 2008 23:14
Ska fixa... Ska bara snygga till lite. Allt grums och skräp som gömt sig i skrymslen och vrår virvlade dessutom fram nu när vi satte igång pumpen, så nu ser det jätteskitigt ut. Tur jag har ett rejält filter!
#37 - 19 juli 2008 09:47
Hur lång tid tar det innan luften försvinner? Det låter rätt mycket fortfarande. Jag har vickat på det och då väser det, så en del luft är väl kvar...
#38 - 19 juli 2008 10:08
Jag berättar efter att du lagt ut lite bilder..;)
Maffia666
#39 - 19 juli 2008 18:15
Ursäkta om jag är lite trög men har du skaffat det stora karet nu ? Det kan väsa ett tag i ett nytt filter men det försvinner.
#40 - 19 juli 2008 20:47
Maffia666 skrev:
Ursäkta om jag är lite trög men har du skaffat det stora karet nu ? Det kan väsa ett tag i ett nytt filter men det försvinner.

Tss tss, bilderna först.. ;)
#41 - 20 juli 2008 18:21
Så, nu har vi stängt av filtret och flyttat på det, och placerat om utblås och insug. Var inte riktigt nöjd som det stod förut. Såg någonstans att slangarna ska vara så korta som möjligt, stämmer det? Vi ville inte kapa mer än nödvändigt först, ifall vi ville flytta på det sedan. Men sista biten innan strilröret måste i alla fall bli längre, det blev lite dumt nu när vi flyttade om. För övrigt är jag rätt nöjd nu.

Maffia666 skrev:

Nä, jag har bara skaffat det stora filtret.:) Det stora karet får bli när det finns plats för det, typ när vi hittat en större lägenhet...

Gaffel skrev:

Jaja, himla tjat!;)
Tänkte lägga upp det i akvarieavdelningen med lite fler bilder, men det få vänta tills senare ikväll. Det går inte att ta en helbild framifrån nu, man ser bara grannhusen i glasen!
#42 - 20 juli 2008 18:33
Hehe, jag ser att vattenverket har flyttat in.. :D

Jo, "bli av med luften tipset" är att stänga av filtret, lyfta upp det på en pall, tricket är att hitta ett föremål som med rätt höjd så att man kan knäppa upp locket utan att vattennivån sjunker eller stiger (vattennivån kommer att vara den samma som i akvariet)och ner med nävarna och krama ur all luft ur filterkuberna som annars under loppet av nån vecka kommer att släppa bubbla för bubbla och sakta stiga upp och blåsa genom cirkulationspumpen med ett himla oväsen.

Ett tips till är att borra ur hålen till strilröret så dom blir lite större(funkar med varm syl)samt att montera upp det på bakreglaset och ge skalman ett vattenfall i miniatyr.

Jag ser att du kom ihåg att använda slangklämmorna.. ;)
#43 - 20 juli 2008 18:38
Hehe, jag ser att vattenverket har flyttat in.. :D

Jo, "bli av med luften tipset" är att stänga av filtret, lyfta upp det på en pall, tricket är att hitta ett föremål med rätt höjd så att man kan knäppa upp locket utan att vattennivån sjunker eller stiger (vattennivån kommer att vara den samma som i akvariet)och ner med nävarna och krama ur all luft ur filterkuberna som annars under loppet av nån vecka kommer att släppa bubbla för bubbla och sakta stiga upp och blåsa genom cirkulationspumpen med ett himla oväsen.

Ett tips till är att borra ur hålen till strilröret så dom blir lite större(funkar med varm syl)samt att montera upp det på bakreglaset och ge skalman ett vattenfall i miniatyr.

Jag ser att du kom ihåg att använda slangklämmorna.. ;)
#44 - 20 juli 2008 18:52
Vattenverket ja... Man kanske kan köra det gamla knepet att gömma filtret bakom en växt? Typ en stor yuccapalm?:D

Det väser inte så ofta nu, men brummar fortfarande rätt högt. Det kan väl också bero på luft? Ska testa tipsen!

(Lade ut det i alla fall förresten, får väl komplettera senare. http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=456)
#45 - 20 juli 2008 22:02
Kolla även så att inte själva "locket" brummar, det gjorde mitt men det var bara att ta bort det då det bara är till för det estetiska.
#46 - 20 juli 2008 22:24
Motorkåpan? Har funderat på att ta bort den faktiskt... Uppstod någon sorts resonans förut och den väsnades väldigt, men det blev bättre när jag tryckte till den lite.
#47 - 20 juli 2008 22:26
Jepp, men tystnaden varade inte så länge här hemma;). Sedan har även locket till själva pumpskallen morrat lite med, men efter viss justering håller även det tyst numera.
#48 - 20 juli 2008 23:30
Om du har någon överbliven filtermatta så är det bara att gömma den innanför motorkåpan, borde samidigt dämpa ev resonansljud.
Maffia666
#49 - 21 juli 2008 08:29
Gaffel skrev:
Ooops i did it again[:o][:o].

Annons