Eheim 2260

#1 - 14 april 2009 13:06
Jag har kopplat in ett Eheim 2260 till mitt 720, filtret är närmast att betrakta som ett mindre kärnkraftverk... Blev ju bra fart på vattnet men också en hel del tråkiga vibrationer/surr i golvet vilka fortplantar sig in i nästa rum, ett sovrum.. Jag provade att ställa filtret på en frigolitplatta och även en tjock filt vikt flera gånger, men det hjälpte inte mycket.

Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort vibrationerna, m.a.o. vad lägger man mellan golv och filterbehållare för att isolera bort tråkiga vibbar? :confused:
#2 - 14 april 2009 14:04
Är ditt filter nytt eller begagnat?
Har du kontrollerat så att alla DSGF är på plats?
Har du tagit en titt på impeller, axel och bussningar?
Har du kontrollerat så att motorn(universal 1260)är ordentligt fastskruvad?
Poppa motorkåpan och se om vibrationerna uppstår den vägen!
#3 - 14 april 2009 20:59
Gaffel skrev:
Är ditt filter nytt eller begagnat? Beg

Har du kontrollerat så att alla DSGF är på plats? Va?

Har du tagit en titt på impeller, axel och bussningar? Nix.

Har du kontrollerat så att motorn(universal 1260)är ordentligt fastskruvad? Ja.

Poppa motorkåpan och se om vibrationerna uppstår den vägen!
Man har väl inte motorkåpa på ett 2260..?.. ser ju fjolligt ut.. ;)

Jag tror inte att det är slitet och jag tycker inte att det vibrerar särskilt mycket med tanke på kapaciteten, problemet är att de vibbar som finns fortplantar sig ut i vårt reglade trägolv.. löste det idag genom att isolera kanistern från golvet med hjälp av "bubbelplast".
Guest
#4 - 14 april 2009 21:04
Det är kanske drf fluval fx5 har sin pump nere o inte uppe ;) för att minska vibbrationerna.
#5 - 14 april 2009 22:16
Ouscazz skrev:
Man har väl inte motorkåpa på ett 2260..?.. ser ju fjolligt ut.. ;)

Jag tror inte att det är slitet och jag tycker inte att det vibrerar särskilt mycket med tanke på kapaciteten, problemet är att de vibbar som finns fortplantar sig ut i vårt reglade trägolv.. löste det idag genom att isolera kanistern från golvet med hjälp av "bubbelplast".
Ett 2260 ska inte vibrera så att det skallrar omkring på parkettgolvet, speciellt inte med borttagen motorkåpa, eftersom det är begagnat så skulle jag tippa på gropar i impelleraxeln men kollada så gummifötterna sitter på plats..
#6 - 15 april 2009 09:20
Gaffel skrev:
Ett 2260 ska inte vibrera så att det skallrar omkring på parkettgolvet, speciellt inte med borttagen motorkåpa, eftersom det är begagnat så skulle jag tippa på gropar i impelleraxeln men kollada så gummifötterna sitter på plats..

Är axeln fortfarande lagrad med grafitlager i båda ändar?
Bilagor:
#7 - 15 april 2009 17:17
Axeln har grafitlagring i impeller centrum, däremot har den gummi styrningar i axeländarna.
#8 - 15 april 2009 18:04
Narii skrev:
Det är kanske drf fluval fx5 har sin pump nere o inte uppe ;) för att minska vibbrationerna.

FX5:an är inte på samma värdsdel som 2260:an när det gäller kraft o kapacitet.
Guest
#9 - 15 april 2009 18:25
Fast endå, all vikt från filtret hamnar nere på motorn vilket gör att den pressas ner i golvet o gör så att de inte kan vibbrera o låta.
Bilagor:
Guest
#11 - 15 april 2009 21:12
Jag sa inte att den va tyst haha, tystare än 2260 ;)
Jag har lagt till nåe ljudisolerande plattor i den oxo så de låter inte mer än ett innerfilter på 180l/h ;)
#12 - 15 april 2009 21:34
Heu skrev:
FX5:an är inte på samma värdsdel som 2260:an när det gäller kraft o kapacitet.
pfhuu....
#13 - 15 april 2009 21:45
JAg fick med ett 2260 en gång till mitt 720 när jag köpte det men jag konstaterade att det blåste nästan bort all fisk i ena hörnet på karet och så brummade den så man kunde fan inte sova så den åkte bort illa kvickt och ersattes av 2 knäpptysta eheim 2028:a pro2 istället.
#14 - 16 april 2009 04:20
drd skrev:
JAg fick med ett 2260 en gång till mitt 720 när jag köpte det men jag konstaterade att det blåste nästan bort all fisk i ena hörnet på karet och så brummade den så man kunde fan inte sova så den åkte bort illa kvickt och ersattes av 2 knäpptysta eheim 2028:a pro2 istället.
Du har ett PM drd..
#15 - 16 april 2009 04:50
Till mitt 960 lit rovmalawi kar hade jag 1 st 2260 och 3 st 2252. Visst dönade pumpen men om man la gummibitar mellan pumprn och ställningen tystnade den. Sedan uppgraderade jag pumpen till 3500lit och slängde ut 2 st 2252 och då gick den faktiskt tystare . Så jag tror att du skall göra rent den ordentligt samt köpa ny impeller. Idag använder jag 1 st 2080 eftersom den är 100 ggr enklare att sköta men den har ändå ingen chans mot 2260:an i kraft.
#16 - 16 april 2009 05:07
Jag monterade loss motorn från tunnan och satte en slang emellan pump och tunna. Pumpen står på en filtmatta bakom akvariet och allt man hör är ett ganska lågfrekvent brum. Helt OK i ett vardagsrum, men jag vet inte om jag skulle acceptera det i ett sovrum (är lite kinkig och har inga andra ljud utifrån på natten).
#17 - 16 april 2009 11:06
drd skrev:

Haha.. jag sover inte i samma rum så det är ok. Jag tror inte att min är särskilt sliten, så jäkligt brummar den inte. Det är bara golvet den står på som är bra på att fortplanta vibbar.

Vi får se hur fiskarna funkar med vattenrörelsen. Om de vantrivs delar jag upp utblåset i två, dels ett som går rakt ut och ett genom ett långt strilrör. Jag gillar att ha är en enda stor kanister och få slangar, pallar inte hålla på med en massa småfilter och slangar överallt.
#18 - 16 april 2009 11:07
Jag monterade loss motorn från tunnan och satte en slang emellan pump och tunna. Pumpen står på en filtmatta bakom akvariet och allt man hör är ett ganska lågfrekvent brum. Helt OK i ett vardagsrum, men jag vet inte om jag skulle acceptera det i ett sovrum (är lite kinkig och har inga andra ljud utifrån på natten).

Jag har tänkt samma tanke, eller att helt enkelt stoppa ned pumpen bakom bakgrunden i karet.
#19 - 16 april 2009 11:09
Gaffel skrev:
Axeln har grafitlagring i impeller centrum, däremot har den gummi styrningar i axeländarna.

Ok, jag är med.. vilket brukar slitas ned först, gummistyrningarna eller grafitlagret?
#20 - 16 april 2009 12:08
Ouscazz skrev:
Ok, jag är med.. vilket brukar slitas ned först, gummistyrningarna eller grafitlagret?

Gummipluttarna är inte i kontakt med någon rörlig del i pumpen så dessa borde inte slitas alls...
#21 - 16 april 2009 14:44
petnym skrev:
Gummipluttarna är inte i kontakt med någon rörlig del i pumpen så dessa borde inte slitas alls...

Ok, tack för info!

Jag kommer nog att göra som marsipulami, montera av pumpen från kanistern och ha den lös på en skumgummimatta eller liknande.
Eventuellt kommer jag att köpa en 1250 pump istället, dv.s. om det nu visar sig att firrarna ogillar cirkulationen som 1260'n skapar i akvariet.

Annons