Ok, såhär är läget. Jag har ett kar på 420 liter med massa SA-fiskar som trivs bra när det inte är alldeles för strömt vatten. Som filtrering kör jag just nu ett Tetratec EX 1200 ytterfilter (snälla, gör inte det här till en diskussion om hur bra eller dåligt detta filter är, det är vad jag har) men jag har lite problem med att vattnet inte är speciellt klart. Ett par dagar efter vattenbyte så börjar det synas diverse småpartiklar i vattnet.
Så nu tänkte jag köpa ett innerfilter att komplettera med. Vad jag är helt säker på är att jag ska ha ett Eheim-filter. Jag har hela tiden tänkt mig 2252 eftersom det får så mycket lovord av alla erfarna akvarister. Men sedan läste jag lite om Aquaball 2212. Jag förstår att den inte alls är lika kraftig (650 l/h mot 1200 l/h) men det verkar få plats ungefär lika mycket filtermassa. Om man sedan ser till att jag inte direkt vill ha storm i karet så verkar det vara ett vettigt alternativ.
Det är halva priset för en aquaball och som snål smålänning låter det ju lockande. ;) Men det allra viktigaste är att filtreringen funkar bra, så är det då värt de extra 500 usla svenska kronorna för en 2252? Filtrerar den väldigt mycket bättre?