Eheim 2252 eller Eheim Aquaball 2212

#1 - 5 juli 2009 09:27
Ok, såhär är läget. Jag har ett kar på 420 liter med massa SA-fiskar som trivs bra när det inte är alldeles för strömt vatten. Som filtrering kör jag just nu ett Tetratec EX 1200 ytterfilter (snälla, gör inte det här till en diskussion om hur bra eller dåligt detta filter är, det är vad jag har) men jag har lite problem med att vattnet inte är speciellt klart. Ett par dagar efter vattenbyte så börjar det synas diverse småpartiklar i vattnet.

Så nu tänkte jag köpa ett innerfilter att komplettera med. Vad jag är helt säker på är att jag ska ha ett Eheim-filter. Jag har hela tiden tänkt mig 2252 eftersom det får så mycket lovord av alla erfarna akvarister. Men sedan läste jag lite om Aquaball 2212. Jag förstår att den inte alls är lika kraftig (650 l/h mot 1200 l/h) men det verkar få plats ungefär lika mycket filtermassa. Om man sedan ser till att jag inte direkt vill ha storm i karet så verkar det vara ett vettigt alternativ.

Det är halva priset för en aquaball och som snål smålänning låter det ju lockande. ;) Men det allra viktigaste är att filtreringen funkar bra, så är det då värt de extra 500 usla svenska kronorna för en 2252? Filtrerar den väldigt mycket bättre?
#2 - 5 juli 2009 10:16
Då kan jag ta dina tankebanor ytterligare en dimension bort, varför inte testa ett Aquaclear pumphuvud med ett quickfilter som tillsats? Iofs får du rengöra och även byta filtermattan ibland, men det får du med ett innerfilter med:).
Ska du annars köra på någon av dina föreslagna innerfilter är ett 2252 värt de extra pengarna, att det blir fart på vattnet kan du åtgärda med tex ett strilrör:).
#3 - 5 juli 2009 11:39
Ja jösses, så långt hade jag faktiskt inte tänkt. Jag har ju ett sådant pumphuvud hemma som jag fick med karet. Kan ju vara värt att testa. Tack för tipset, smålänningen i mig blev väldigt glad över det. :d
#4 - 5 juli 2009 13:15
Ett Quickfilter på den pumpskallen gör stor skillnad, jag lovar:)!
#5 - 6 juli 2009 14:08
Jag kör med 2 stycken 2252or i mitt 540 liters och till den ena så har jag en extra filter patron alltså 3 stycken istället för 2! Och det funkar jätte bra.
#6 - 6 juli 2009 19:09
Vad ligger 2252:or på i pris.
Har precis kommit över ett kar på 540 liter. Dock med en nygammal pump. Pumpen är ny men av gammal årsmodell.
Luskar runt om vad jag ska använda...A.
#7 - 6 juli 2009 20:11
#8 - 6 juli 2009 21:20
Yes därifrån beställde jag mina 2252or och en extra filtermodul till den ena! Sjukt bra leverans beställde på en söndag och fick dom på tisdagen.
http://www.pwss.se/product.php?productid=617&cat=556&page=2

Annons