Eheim 2252

#1 - 12 april 2006 16:48
Hej jag har en burk med sällskapsfiskar guramin, kardinaler med mera..Och burken är på 540 liter och har i dag ett ytterfilter eheim 2028.Men tycker inte att burken blir tillräkligt ren flyger runt små skit..Väldigt störande som typ små dammpartiklar vita..Och frågan är blir det för mycket snurr i burken om jag köper mig ett innefilter 2252 som pumpar 1200 i timman..Mitt ytter filter pumpar ju ungefär 1050 i timman..Någon som har detta innefilter och är nöjd? Köper hälst ehiems grejor då jag har erfarenhet av att detas grejor är bra och tysta..
#2 - 12 april 2006 17:05
Jag har haft det innerfiltret förr, men gått över helt till ytterfilter. Jag har i mitt 540 ett Eheim 2217 och ett Fluval 404.
Varför jag gick över till ytterfilter var att jag hade bottenfilter men tyckte att det bara samlade en massa skit i gruset, och när jag körde med filterpatronen fick man rengöra den så ofta. Prismässigt skiljer det nästan ingenting mellan Eheim 2252 och Fluval 404, men du får mer filtervolym med ett ytterfilter till.
#3 - 12 april 2006 17:43
Ja men det är det när jag läser om Fluval här så är det rätt många som har haft problem med dom.Så man är lite rädd för att skaffa ett sådant.Sen blir det en jädrans massor av slangar med 2 ytterfilter.
#4 - 12 april 2006 19:10
Jag läste om samma saker som du, men tog en chansning och köpte ett i alla fall. Har bara haft den i två veckor och än så länge är jag nöjd. Det enda jag gjorde var att byta ut slangarna för jag litade inte riktigt på dessa:confused: .
Jag har satt pumparna på var sin sida av karet, så det inte blir så många slangar på en sida.
#5 - 12 april 2006 19:26
Jag har ett 2252 som jag inte är helt nöjd med, helt enkelt för att det ger för kraftig strömning för mina små fiskar i 375L. Pumpen är utan tvekan väldigt bra och jag har haft nytta av den när jag odlat, men i sällskapsakvariet kan jag inte ha den. Hade jag haft malawi hade jag säkert varit helnöjd.
#6 - 12 april 2006 20:42
Bahh vad jobbigt det blev nu då??kanske en new jet som pumpar 1000 med en filter patron till? Någon som har en sådan och vet något om den?
#7 - 12 april 2006 21:32
[quote=zeke66]Ja men det är det när jag läser om Fluval här så är det rätt många som har haft problem med dom.[/quote]

tänk på att i regel tar folk oftast bara upp ett ytterfilter när det är problem.

det finns ju inte många trådar där nån startat en tråd för att säga att ett fluval 404 till exempel är bra.

tänk också på att pumpeffekten sjunker drastiskt nör du stoppar ner filtermaterial.
tänk också på att ett filter inte automatiskt är bra bara för det pumpar mycket vatten, filtermaterialet i sej har stor betydelse för hur rent vattnet blor.
#8 - 12 april 2006 22:04
[quote=dgqlof]Jag har ett 2252 som jag inte är helt nöjd med, helt enkelt för att det ger för kraftig strömning för mina små fiskar i 375L. Pumpen är utan tvekan väldigt bra och jag har haft nytta av den när jag odlat, men i sällskapsakvariet kan jag inte ha den. Hade jag haft malawi hade jag säkert varit helnöjd.[/quote]

Det går att sätta ett strilrör på utblåset till Eheimpumpen och borrar man upp dessa lite mer så blir det inte så farligt strömt, om man nu inte vill ha det.
Vidare håller jag med Raven, man ser aldrig inlägg om saker folk är nöjda med utan det är när man har problem eller undrar något som man behöver hjälp av andra.;)
#9 - 13 april 2006 00:02
[quote=zeke66]Hej jag har en burk med sällskapsfiskar guramin, kardinaler med mera..Och burken är på 540 liter och har i dag ett ytterfilter eheim 2028.Men tycker inte att burken blir tillräkligt ren flyger runt små skit..Väldigt störande som typ små dammpartiklar vita..Och frågan är blir det för mycket snurr i burken om jag köper mig ett innefilter 2252 som pumpar 1200 i timman..Mitt ytter filter pumpar ju ungefär 1050 i timman..Någon som har detta innefilter och är nöjd? Köper hälst ehiems grejor då jag har erfarenhet av att detas grejor är bra och tysta..[/quote]jag tror inte du löser problemet med att öka cirkulationen ytterligare utan vill du ha ett partikelfritt vatten är det nog en fråga om filtermaterial. har du fin filtermatta högst upp i ytterfiltret?
#10 - 13 april 2006 05:10
ja hadde ett fluval 404 och ett 303 i mitt 720 det fungerade bra, men nu har ja skaffat det nya fluval fx-5, de e enormt.
#11 - 13 april 2006 07:20
[quote=sunkan aspidoras]jag tror inte du löser problemet med att öka cirkulationen ytterligare utan vill du ha ett partikelfritt vatten är det nog en fråga om filtermaterial. har du fin filtermatta högst upp i ytterfiltret?[/quote]
Jag har en pump som jag köpte färdig med matrial och allt som jag köpte från tyskland från ett företag som många pratar om här..Så jag har min vita filtermatta i toppen...Men vad tycker ni att jag ska göra för att fixa detta då för att få bättre rening i akvariet,,Har för övrigt satt en filterpatron på insuget till pumpen för att ta upp det värsta..Men inte nöjd fortfarande..Pumpen har ju både blå filter matta och keramik rör och substrat.Hmm är frustrerad vad skulle ni göra ????
#12 - 13 april 2006 10:27
är det helt nystartat ?
#13 - 13 april 2006 10:38
Nej det har varit igång i typ 6 månader
#14 - 14 april 2006 09:17
Jag köpte en till pump en new jet som pumpar 1000L i timmen och satte på en filter patron.Det har nu gått ett dygn och det ser redan nu mycket bättre ut..Kanske har man fixat de nu =)
#15 - 14 april 2006 10:26
annars kanske du kan pröva ett powerhead,antingen 402 eller 802 (fast jag tror de bytt namn nu..)
jag har ett 402 med lite filtermatta och ett eheim 2028 yttefilter i mitt 450l. om du har stora fiskar behöver du ingen filtermatta, då kan du bara ha ett tomt quickfilter på (kostar ca 90)

Annons