Eheim 2234, Dåligt flöde

#1 - 27 juni 2008 18:18
Halloj :)

Har ett Eheim 2234, ca 1 år gammalt men jag får göra rent filtret rätt ofta för att det blir så dåligt flöde, det är knappt så det rinner nått alls ur röret till slut.

Har plockat ur lite filtermatrial delvis en finmaskig filtermatta som kleggade igen nästan direkt. Just nu har jag 1cm tjock grov filtermatta i + 3korgar med pellets eller hur man ska beskriva :)

Ska jag plocka ur mer för att få bättre cirkulation eller äre något annat som är fel?
#2 - 28 juni 2008 17:24
Beror väl lite på storlek på karet och hur mycket/stora fiskar du har?
#3 - 28 juni 2008 17:59
när rensade du slangarna till ditt ecco senast?
#4 - 29 juni 2008 19:06
Gaffel skrev:
när rensade du slangarna till ditt ecco senast?

Hmm, slangarna är rätt skitiga... aldrig rensat dom. nå tips på hur jag gör det?
#5 - 29 juni 2008 19:14
Xzion skrev:
Hmm, slangarna är rätt skitiga... aldrig rensat dom. nå tips på hur jag gör det?

du tar bort slangarna och kör igenom en slangborste och har du ingen så spola igenom med duchslangen och daska slangarna hårt i badkaret så släpper en massa beläggning;)
#6 - 29 juni 2008 19:31
åheim skrev:
du tar bort slangarna och kör igenom en slangborste och har du ingen så spola igenom med duchslangen och daska slangarna hårt i badkaret så släpper en massa beläggning;)

Ok ger det mkt bättre sprutt?
#7 - 29 juni 2008 21:25
http://www.aquaristic.net/eheim-universal-brushes.html?lang=1
Är det guck i slangarna kan det göra betydligt större skillnad än man kan tro, jag vet av egen erfarenhet.
#8 - 29 juni 2008 23:22
Xzion skrev:
Ok ger det mkt bättre sprutt?
ja det gör all skillnad;)
#9 - 29 juni 2008 23:39
Om du inte gjort rent slangarna på 1 års tid så kommer flödet att bli som när filtret var nytt, rengör annars slangarna när flödet minskar, ersätt den vita din filter skiten med PPI 10 filtermatta om du inte redan hade gjort det, faktum är att du gradvis kan ersätta allt filtermaterial med blå PPI 10 matta..
#10 - 29 juni 2008 23:43
Om du inte gjort rent slangarna på 1 års tid så kommer flödet att bli som när filtret var nytt, rengör annars slangarna på det sätt åheim redogjorde för när flödet minskar, ersätt den vita filter skiten med PPI 10 filtermatta om du inte redan hade gjort det, faktum är att du gradvis kan ersätta allt filtermaterial med blå PPI 10 matta..
#11 - 30 juni 2008 12:14
Tack för all hjälp! Rengjorde slangarna och det fungerar utmärkt nu!
#12 - 30 juni 2008 13:16
Jag har en stor bit svart filtermatta i mitt 720 liters kar som förfilter till båda mina Eheim 2028 pro2 vars båda utsug sitter i ena hörnet.
Jag har helt enkelt tagit en bit matta som är svart och den är ca: 10x10x14 cm kanske nånting och gjort 2 hål för utsugssilarna och stoppat ner dom.
En gång i månaden är det dax att göra rent den biten filtermatta och då tar jag bara upp den och sköljer i kranvatten och sen så ner igen på plats.
Jag har gjort rent filtren 2 ggr på 2 år och slangarna behöver man köra igenom med special slangborste ett par ggr om året så är det alltid go fart i grejerna ;)

Annons