Eheim 2229 som "hostar"

#1 - 1 augusti 2006 05:29
Min Eheim 2229 låter och bär sig underligt åt. Det är ett intervallfilter och har förutom insug och utblås även en 3:e slang. Den är mycket tunnare än de andra två och det är den som det låter om. Den är placerad över vattenytan precis som det står i bruksanvisningen men varje gång som filtret har fyllts upp och ska tömmas så spottar den ut lite vatten och luft genom den lilla slangen så det låter som någon som hostar till ganska högt. Hur ska jag göra för att få tyst på pumpen? Har funderat på att kasta ut den och skaffa en Fuval 404 om det inte går.
#2 - 1 augusti 2006 09:18
ta kontakt med återförsäljaren!
#3 - 1 augusti 2006 16:53
Har du klippt till slangarna rätt?
Jag fick blåsa ner i min så slutade den att hosta.
Första dagarna innan jag fick rätt på det var jobbiga men sen gick det vägen.
#4 - 1 augusti 2006 18:27
Ska det vara vatten i den slangen ibland? Det går inte att gå till återförsäljaren när garantin har gått ut. Skulle vara bra om man kan få lite fler tips om vad det kan bero på.
#5 - 1 augusti 2006 18:39
har ibland hänt att det har kommit vatten i den och då har det blivit det här hostandet. Se till så att luftslangen inte dippar ner i akvariet.
Och prova att räta ut slangen och blås in i den.
Kan ju hjälpa.
#6 - 1 augusti 2006 18:43
Jag har satt hållare så den kan inte dippa ner. Vattnet kommer in i slangen via pumpen istället. Skulle det kunna vara en packning som har lossnat?
#7 - 1 augusti 2006 18:46
Gör det det ofta eller bara nån gång då och då?
Kan vara bra om du kollar packningarna mitt gjorde så när det var nytt, och det händer ibland ännu. Och det är nog som du säger via pumphuset.
#8 - 1 augusti 2006 18:49
Den gör så varje gång den ska tömma pumpen så det är väl ca 1 gång per minut tror jag. Blir störigt i längden...

Jag var inne och kollade lite extra noga på sidobehållaren nu och det verkar som att frigolitflottören inte släpper som den ska. Behållaren fylls nästan helt innan flottören släpper och då verkar det bli så högt tryck så den spottar ut vatten i den tunna slangen.

Kan man plocka av slangarna när pumpen är tom på vatten och få igång den enkelt sen igen? Pallar inte med att meka en massa ikväll...
#9 - 1 augusti 2006 19:22
Nu har jag haft isär pumpen och rengjort behållaren där flottören sitter. Den gör fortfarande likadant.... *suck*[:-5]
#10 - 2 augusti 2006 18:31
maila till eheim och fråga dom.
Måste ju finnas en lösning på detta.
Är det mera som ett kluckande ljud?
Har du provat att göra rent själva flottören, kollat så det inte sitter något litet skit som inte ska vara där?
Fettat in packningarna?

Jag kan inte komma på mer, min gjorde så idag vid vattenbyte men då hade jag råkat peta ner plaströret för långt så den sög in vatten. Men det hjälpte med att räta ut slangen och låsa i den försiktigt. Inte för hårt för då stannar pumpen och så får man suga igång den.

Har du kvar manualen till den? Där ska finnas ett felsökningsschema. Om du inte har den får du jodla till så ska jag leta fram min i förrådet.
#11 - 3 augusti 2006 07:15
Jag skakade pumpen lite i går och sen dess så är den tyst. Jag vet inte varför den gjorde så. Jag hade isär den och rengjorde flottören men efter det så lät den fortfarande likadant. Nu släpper flottören mycket tidigare så det var nog det som var problemet. Manualen har jag kvar men du vet hur det är... Jag kan detta och ska inte läsa någon manual... Hahahaha...
#12 - 3 augusti 2006 17:27
Jo man är ju man.
Manual behövs inte.
:)

Annons