Eheim 2229 intervallpump-buller

#1 - 17 juni 2004 11:01
Köpte ett begagnat akvarium där det medföljde ett Eheim 2229. Tidigare har jag ett mindre Eheim ytterfilter och ett Fluval 403, ehiem är tyst och Fluvalen väsnas. Hade förväntan på att 2229 skulle vara lite ljudlig eftersom den är såpass stor, men känner mig lite tveksam nu inför det bubblande, gurglande ljud som 2229 ger ifrån sig.
Om jag täpper till den klena slangen, luftslangen, blir det tyst, dvs bara pumpens viskande hörs. Vill gärna ha kommentarer från er som har erfarenhet av 2229. Förlorar man mycket av den speciella finessen med 2229 om man kör med strypt lufttillförsel? Eller skall det inte låta som mitt gör? Skaka, stänga av och på, mixtra med kranarna hjälper inte.
#2 - 17 juni 2004 12:01
Jag har en (jätte) gammal EHEIM ytterfilter, och det bubblade i intervaller precis som du beskriver. Först ett gurglande i lådan, sen ett oljud i utblåset (som jag tror var luft som sprutade ut).

När det lät som mest, såg jag att en ut av slangarna inte var riktigt tät. Jag gned in slangen i olja och tryckte in den extra långt för att undvika vattenläckor. Nu låter det ingenting förutom det lilla surrljudet motorn ger ifrån sig, och ibland (men inte regelbundet) kommer ett gurgel ljud (antagligen smiter det in luft nån gång ibland)
#3 - 17 juni 2004 12:12
Jag har ett 2329 intervall och visst, det låter en del men inte så att det stör. Det är mest ett porlande ljud när filtret fylls upp med vatten.
Om du täpper till den lilla luftslangen så fungerar filtret mer likt ett vanligt filter då intervallfunktionen är satt ur spel. Mao så är det ganska dumt eftersom det är intervallfunktionen som gör att detta är ett riktigt bra filter.

Frågan är hur ditt filter låter egentligen. Jag hade problem i början då "toppen" vart defekt och sög in luft på "fel" sätt och därav fanns det hela tiden luft vid impellern så det brötade för mycket.
Mvh
/Joacim
#4 - 17 juni 2004 13:43
Tack tlll er bägge, skall nog ta isär det och titta lite, kan ju vara bra ändå eftersom det är begagnat och kan må väl av rengöring.
Tar gärna emot fler synpunkter från andra som är bekanta med 2229.
#5 - 17 juni 2004 15:21
ljudet du har problem med är jag ganska säker på att det kommer från att det står lite vatten i den tunna slangen.
I den tunna slangen cirkulerar luft in och ut och om man har ett ställe på slangen som böjer ned så blir det stående vatten där som gurglar i takt med att luften rör sig in och ut ur pumpen.
Lösningen (om det är detta) är att se till att lägsta punkten är pumpen och att det inte finns någon svacka på slangen där det kan bli vatten stående.
#6 - 17 juni 2004 17:31
mitt ytterfilter står nu brevid akvariumet, och det har börjat att gurgla konstant, och det beror på att det konstant kommer in luftbubblor in i utblås slangen. Tror ni det är något fel i pumphuvudet? och skulle jag i så fall kunna laga det? :S (det skulle kunna vara så att tätningsringen är gammal och icke tät, eftersom även den fick jag med i köpet av ett gammalt akvarium).

Om jag inte fixar ljud-problemet idag, är det då farligt att låta ytterfiltret vara avstängt under natten, och låta ett innerfilter köra nattetid? Kan vattnet bli dåligt om vattnet i ytterfiltret står stilla över natten?
#7 - 17 juni 2004 17:44
Turbo: Om röret som går från huvudet och ned till bottnen inte är hyfsat tätt mellan huvudet och röret suger den tjuvluft där och får det symptom som du beskriver.
Prova att lyft huvudet och tryck fast röret i huvudet för att sedan sätta tillbaka "paketet".
#8 - 17 juni 2004 17:49
Kan tillägga att de gammla intervallfiltren hade problem med flottörenheten, den blev dålig efter att ha varit i vattnet en längre tid och slutade då att växla.
För att fixa detta finns en ny flottörenhet att köpa som reservdel som är omgjord och ska fungera bättre.

Har själv uppdaterat min 2227 från -97.
#9 - 17 juni 2004 19:42
Ett Eheim 2229/2329 SKALL stå ca en meter under akvariets yta. Den skall inte stå vid sidan av akvariumet (såvida det inte står så lågt som jag tidigare skrev). Detta för att få tillräckligt flöde av vatten ned till filtret. Pumpen pumpar ur vatten ur filtret, den suger inte ned vatten i filtret. Filtret fylls med hävertprincipen.

För tyst gång gäller att alla slangar skall vara rena. Även ventilationsslangen (den tunna). Om de inte är rena, så låter filtret (jag vet, jag har provat ;). Så skaffa ett borstsett, väl investerade pengar. Eheim har sådanna speciellt anpassade för deras filter.

I filtret mellan bottnen och filterhuvudet går ett plaströr. Det MÅSTE sitta tätt fastsatt i filterhuvudet. Annars läcker det luft till impellern (propellern) och låter. Jag brukar ha problem med detta efter att jag rengjort filtret. Brukar få plocka isär det några ggr för att få pumpen tyst.

Men annars fungerar det utmärkt, med tyst och fin gång. Det är mer surret från lysrampen som jag är irriterad på.
#10 - 17 juni 2004 23:36
Tjenare grabbar.. slangen som NE beskriver var tät, men det jag gjorde var att gå till apoteket för att köpa lite vaselin, vilket jag gned in tätningsringen med, packade ihop allt igen för att sätta igång ytterfiltret. Samma ljud, sen så tänkte jag att de flesta har sina ytterfilter under akvariehöjden, så jag ställde det på ett skåp lite lägre än akvariuet, och alla bubblor försvan, nu blev det mirakulöst tyst (förutom ett litet surr från en motor i vatten, jag menar hur mycket ska man begära av ett 30 år gammalt filter?)..

Vill tilläga att jag missförstod rubriken med ordet "intervallpump-buller", jag trodde saken gällde buller som lät i intervaller till en början (fast mitt buller övergick till ett konstant buller idag, som jag fixade).. det ni givetvis syftar på är intervallpumpen med buller, så...... vad är en intervallpump?
#11 - 17 juni 2004 23:37
vill bara tillägga; jackson är en vis man. (ytterfiltret under akvariehöjden)
#12 - 20 juni 2004 17:13
Tack för alla tips. Min 2229 står som den skall, jag rensade slangarna, (med en blomsterpinne och en tuss filtermatta ppi 10, funkade fint) ingen skillnad på gurglandet dock. Tog isär filtret och fann en gummipropp som satt på pumphuvudet, lite snett, tätade inte. La på lite gängtejp på den och även på packningen till rörets fastsättning och det blev betydligt bättre.
INTERVALLFILTER: Pumpar ur vattnet ur filtret med full kraft, pumpar sakta samtidigt som vattnet fylls på med hävertverkan. En tredje klen slang ömsom suger, ömsom blåser luft, för att syresätta vattnet som passerar filtermaterialet.
#13 - 21 juni 2004 02:42
rätta mig om jag har fel, men 2229-an fanns la inte för 30 år sedan...?...
#14 - 21 juni 2004 06:29
Liten rättelse: Det är inte för att syresätta vatten utan för att ge bättre "arbetsförhållanden" för bakterierna i filtret vilket i sin tur genererar den förbättrade nedbrytningen.

MagicFingers> Jag har också svårt att tänka mig att det funnits i 30 år.
/J
#15 - 21 juni 2004 07:08
Det var turbos filter som är 30 år gammalt. Eftersom han inte ens vet vad ett intervallfilter är så är det väl högst troligt att det inte rör sig om ett intervallfilter??? Tänk vad mycket onödiga inlägg man hade sluppit om alla läste trådarna dom svarar i INNAN man svarar.
MVH
Magnus
#16 - 21 juni 2004 11:05
Om MagicFingers läser Turbos inlägg en gång till kanske han förstår vad det egentligen var Turbo tänkte på, men det kanske han redan gjort.
Fast det är ju klart, kl. 4:42 på morgonen har man kanske rätt att vara lite trubbig ;)
#17 - 21 juni 2004 17:50
Done :)
jo man é ju lite vimsig kanske :)...
#18 - 23 juni 2004 18:06
hehe, visst var det mitt filter jag snackade om ;)
tack för intervallfilters förklaringen!

mitt ytterfilter jag snackade om var en EHEIM 2013 tror jag, riktig antikvitet som inte produceras längre ;)

Annons