Eheim 2229

#1 - 9 mars 2004 09:03
Hej

har ett eheim ytterfilter som har gått i en dryg vecka nu. Då jag plötsigt fick för mig att lusläsa intruktionsboken. Där visar det sig att man "enbart skall använda sig av eheims substrat i alla av de 3 korgarna som finns i filterhuset för att filtret skall fungera som det ska.
Och då ställde jag mig lite undrades över de rekomendationer som jag fick när jag köpte filtret.
Då sades det att jag i den undre korgen skulle ha efhisubtratet ser ut som bitar av vit slang av keramik "kommer inte riktigt ihåg namnet nu när jag sitter på jobbet. Samt att i andra filterkorgen ha en strumpa med torv för att få ner hårdheten på mitt Uppsala vatten samt att i övre korgen köra med ett fint filtermaterial som liknar bomull.
Sagt och gjort så har jag det nu.

Men NI som har liknade filter av eheim 2227 eller 2229. Vad kör ni med? samt måste man ha samma längd på slangarna från filtert till ut och inloppsrören som det så starkt rekommenderas i instruktionerna.

En annan fråga om detta filter. Jag har ett konstat påtagligt rinnade ljud i filterhuset? ska det va så. Jag ser ju att det lilla filterhuset vid sidan om "intervallsaken" går upp och ner.

Ps jag har ett eheim kraftpacket som innerfilter också 1200L

/Fredde

3 Altum skalare
25 Rosentetror
2 Stora Sajica ciklider "lekpar"
2 mindre Sajica ciklider
3 Dvärg fjärlisciklider
8 Pansarmalar
4 Malar av varierande sorter " pleco mm"
#2 - 9 mars 2004 09:15
Läst tråden på ciklid.se:
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5629
Finns mycket matnyttig info där!
#3 - 9 mars 2004 22:10
Den där länken gjorde mig dubbelt så förvirrad.... vad använder ni?
#4 - 10 mars 2004 00:25
jag använder mech (meck uttalas det tror jag..) i nedre och substrat i andra + ett grovporigt filter och ett fint vitt... har funkat bra i över ett år nu... tror inte jag har samma längd på slangarna då jag inte läste instruktionsboken flitigt men de funkar bra för mig.. iofs har jag inte samma pump.. en eheim 2026 har jag men tja.. dom är ju inte helt olika
#5 - 10 mars 2004 07:38
Klart att det fungerar med annat filtermatrial än just Eheims egna. De skriver ju så i instruktionerna bara för att få merförsäljning av sina egna produkter. Men du skall ändå vara uppmärksam om du stoppar i andra produkter, speciellt om det rör sig om "täta" matrial så att filrets kapacitet inte sänks för mycket.
#6 - 10 mars 2004 10:08
Jag anväder bara ehfisubstrat i mitt 2229 och det fungerar jätte bra ,rengör det 1/år och då finns det inte så mycket skitt i 2229 som i andra yetterfilter jag har (2228,2226,2028).
Längdn på slangarna påverkar intervallfunktionen.
#7 - 12 mars 2004 13:48
tack, jag har en diff på 15 cm mellan slangarna, dock så verkar ju intervallen funka ändå tackolov. Innerfiltret verkar ta upp det mesta av smutsen i karet dock, ska öppna ytterfiltret nån dag här framöver för att se hur skitigt det e igentligen =)
#8 - 8 juni 2004 15:53
Jag ska beställa ett 2229 filter men det levereras utan substrat, hur mycket ska jag beställa? Det står bara att korgarna ska vara fulla på Eheim's sida...

Sen finns det två sorters Ehfisubstrat, Ehfisubstrat och Eheim substrat Pro. Vilket av dessa ska jag ha?

/crx
#9 - 8 juni 2004 15:59
Jag använder mig av ehfimeck, sk makaroner. Dessutom så använder jag kopplingar som inte är eheim original. Men oavsett vad tillverkaren säger så fungerar det bra ändå.
MVH
Magnus
#10 - 8 juni 2004 16:13
Hur många liter ska det vara? Det står att det är 7,3 liter filtervolym i 2229, hur mycket av det ska vara Ehsisubstrat?

/crx
#11 - 8 juni 2004 17:16
Om det rymmer 7,3 liter så innebär det nog att du skall ha 7,3 liter filtermaterial. Sen vad du vill använda och hur mycket av varje får du avgöra själv. Frågar du eheim så säger dom att det skall vara 7,3 liter ehfisubstrat.
MVH
Magnus
#12 - 8 juni 2004 17:22
Hoppsan, 1200kr för Ehfisubstrat pro :)
Jag groggar nog med något billigare.

Annons