Eheim 2226 HJÄLP!!!

#1 - 11 mars 2004 19:43
Skulle vilja ha era åsikter om detta filter.
Köpte ett för en vecka sedan.
Fick hem det igår å det låter som en stenkross.
Å jag kan lova att det inte var luft kvar i det.
Fast det låter som pumpen går torr.
Jad hade fått för mig att detta var ett filter som
var ganska tyst eller??

Någon som har en fundering???
#2 - 11 mars 2004 20:06
Jag har ett sådan och det är tyst. Har det till akvariumet i vardagsrummet jag var därför noga med ljudnivån. Har varit jättenöjd med mitt.

Så det är nog nåt fel som är trasigt på ditt :-(
#3 - 11 mars 2004 20:48
Då är det som jag trodde.
Fel på skiten helt enkelt!!

Till hur stort kar har du ditt filter??
#4 - 11 mars 2004 21:04
Till ett 375. Har ganska lite fisk i nu men får nog kompletera med ett till om man vill öka på fiskmängden...
#5 - 16 mars 2004 19:16
Hallå!
Fick mitt nya pumphuvud i dag till mitt filter.
Men detta låter likadant som det andra.
Jag har luftat som en liten blå.
Vad gör jag för fel. Det kan ju inte vara fel på deta också
eller?? Hjälp mig!! Någon som haft samma problem??
#6 - 16 mars 2004 19:38
Har mitt i sovrummet, max 25 cm ifrån huvudkudden.
Inga problem här inte..
#7 - 16 mars 2004 20:00
uhm, min låter mycket när den fått in en snigel i pumphuvet...
kolla det...
#8 - 16 mars 2004 21:24
Nopp ingen snigel.
Jag har kört filtret via badkaret och utan filtermartial.
Filtret har aldrig körts via tanken.

Men tanken var ju god
#9 - 18 mars 2004 07:10
Jag har haft igång mitt i ett par veckor nu. Uppstarten var lite bökig innan man fick filtret (och slangarna) vattenfyllt utan luft. Med luft i rasslade det ordentligt, ja, som en mindre stenkross.

Bara luften försvann har det fungerat utmärkt. Jäkligt tyst är det och jag är helnöjd med modellen.

#10 - 18 mars 2004 07:29
Jag tror på luft ändå.... Hur länge har du låtit det gå? De kan ju låta nåt aldeles förskräckligt första timmen eller så...
#11 - 18 mars 2004 08:38
Är vattenytan i badkaret ovanför filtret? Filtren fungerar så att vattnet skall rinna ner i filtret med hävertverkan och sedan pumpar pumpen vattnet ut ut filtret. Pumpen är inte konstruerad för att suga, bara för att trycka. Ställ filtret på golvet och ha vatten i handfatet istället.
#12 - 18 mars 2004 09:16
Ursprungligen skickat av Kent.S

var ganska tyst eller??

Hej Kent
ett möjligen dumt påpekande, är switcharna på toppen ställt på "on"?
Jag blev blå när satt igång mitt 2224 när jag sög i utblåset tills jag kom på att switcharna stod på "off"
Ha det
/Jürgen
#13 - 18 mars 2004 18:58
Hallå!
Jo vatten ytan är ovanför pumpen flyttade ut hela paketet i garaget igår kväll och har en balja på ett bord. Pumpen har nu gått ett dygn och den låter lika dant.SKAMMEL SKRAMMEL KRAAAS KRAAAS. Switcharna står på on och det är bra flås i den också.
Jag har väl haft oturen å få 2st trasiga pumphuven helt enkelt.
Just nu är jag så satans lack å besviken så jag har lust å skita i det här med akvarie å köpa en glass i stället.
Det är inte kul å hela tiden få skit saker.
#14 - 18 mars 2004 23:09
Vad tycker ni att jag ska göra åt skiten?
Skick tillbaka den till Flodströms akvarietillbehör å tala om att jag inte ä nöjd med vad de levererate?
Är det någon som kan rekomedera en annan Y-pump till ett 300L kar som är tyst och bra. Jag skiter i vad den kostar mina fiskar ska det bästa som finns dä ä de värda.
#15 - 18 mars 2004 23:25
Tycker absolut att du ska ringa till Flodstöms och prata med dom om problemet. Skicka upp dom och få några andra som jag hade krävt att de hade testat innan dom skickat dom till dig. Givetvis så får dom står för frakten om det är fel på pumparna.

Om du inte vågar testa det märket igen så kanske du kan få ett annat likvärdigt eller kräva pengarna tillbaks. Klart att grejerna ska funka!

Har haft problem med en pump en gång då det visade sig att jag monterat den pyttelite snett och att den då skavde.... Det lät för djävligt! Men det är säkert inte det felet du har.
#16 - 19 mars 2004 06:54
Plocka isär pumphuset och kolla att alla delar är hela och sitter som de ska, om inte impellern sitter rätt på magneten eller de små gummibitarna i ändarna av axeln sitter rätt kan det bli ett jäkla rassel.

Kolla sprängskissen och instruktionerna i manualen.
#17 - 19 mars 2004 07:19

Vad tycker ni att jag ska göra åt skiten?

Skick tillbaka den till Flodströms akvarietillbehör å tala om att jag inte ä nöjd med vad de levererate?

Är det någon som kan rekomedera en annan Y-pump till ett 300L kar som är tyst och bra. Jag skiter i vad den kostar mina fiskar ska det bästa som finns dä ä de värda.

Hej,
alternativet kan jag vara en av Fluvals pumpar. Den är mycket billigare men rekommenderas av min zooaffär. Själv har jag bara bra erfarenhet av Eheim som är ju mycket dyrare.
/Jürgen
#18 - 19 mars 2004 20:56

var ganska tyst eller??

Har också skaffat ett 2226 det väsnades rätt mycket, innan jag såg att det sitter en gummiplugg på sidan av pumpdelen med den avlägsnad var pumpenn mycket tyst. Den finns inte utmärkt i instruktionshäftet för uppstart av filtret
#19 - 21 mars 2004 06:22
Jag har sett den också men ska man verkligen avlägsna gummipluggen.
Flödet minskar ju en del.
#20 - 21 mars 2004 14:28
Skall jag avlägsna gummipluggen?
#21 - 21 mars 2004 17:38
Nå????
#22 - 21 mars 2004 20:36
Jag tycker du ska prova att ta bort pluggen,kör man utan pluggen så går filtret helt tyst, och jag tror att öppeningen på sidan av pumpdelen är där för att pumpen skall kunna cirkulera vattnet när man stryper utflödet från filtre.
#23 - 23 mars 2004 08:43
Gummipluggen ska man inte ta bort, den är till för att man ska komma åt och rengöra pumpen, om den tas bort fungerar inte pumpen som det är tänkt.
Om det är så att det låter mindre när ni tar bort den skulle jag gissa att ni inte fått ur all luft ur pumphuset när pluggen sitter i, prova att lägga filtret ned eller håll det upp och ned en stund då brukar luften som blir stående hitta ut, det kan vara svårt att få all luft ur pumphuset ibland.
#24 - 12 maj 2004 09:38
Tar upp denna gamla tråd då jag råkat ut för samma problem som Kent.S med mitt nya 2226. Inne på andra pumphuvudet och filtret för fortfarande ett satans oväsen. Precis när den sista luften åkt ut ur filtret och det nästan tystnat börjat ett hårt "mekaniskt ljud" att låta. Kan det vara en speciell tillverkningsserie det är fel på månntro? Jag har givetvis luftat efter konstens alla regler. T o m satt en vattenslang på insuget för att "trycka" ut luften.
Det flesta har inga problem med 2226 som jag förstått. Nå´n mer Kent och jag själv som råkat ut för detta?
#25 - 12 maj 2004 17:08
Jag kan tala om att det var fel på många pumar i den sändningen å att de kallar tillbaka alla pumpar.
Så det borde nog ha kommit in nya vid detta laget.
#26 - 20 mars 2005 20:16
Jag köpte mitt Eheim 2226 i Fredags, och när jag koppla in det så var det ett jävla liv på det.

Körde till butiken som hade ett till på hyllan och det lätt lika illa om det.

Så det verkar vara som ni säger att det är/var en kass sändning.

Får svar på måndag om jag får ett nytt.

Fick ni andra deras nya 2206 eller bara nya delar ?
Verkar vara problem med impellern eller något där.

Annons