Eheim 2226 har börjat väsnas

#1 - 18 mars 2008 07:20
Mitt Eheim 2226 har börjat väsnas. Det har tyvärr aldrig varit helt tyst som mitt 2224, men nu har det blivit ganska störande.

Det låter som att det är rotorn det är fel på. I går öppnade jag filtret och rengjorde rotorn men det har inte hjälpt. Någon som vet om det går att beställa en ny? Hoppas bara det inte är motorn som det är fel på. Skulle det kunna vara det?
#2 - 18 mars 2008 08:03
Det är bara impellern som rör sig i motorn, så är det därifrån ljudet kommer är det rotorn eller axeln som man borde misstänka.
Hur länge har filtret gått?
Det enklaste man skulle kunna göra är att helt enkelt vända axeln så att om den är sliten på vissa ställen, rotorn får gå mot nya slitytor på axeln, alternativt börja med att byta bara axeln och gummipluttarna som axeln sitter i innan man byter rotorn/impellern.
#3 - 18 mars 2008 09:00
En vanlig anledning till missljud är små mängder luft som får impellern att kavitera, annars bör man vara uppmärksam på att ett nytt impellerfilter i princip ska vara helt ljudlöst.

Om du kontrollerar axel och styrningar samt impeller så var försiktig, eheims axlar är i ett slitstarkt komposit material med hög tryckhållfasthet men eftersom axeln inte är armerad så är knäckrisken stor, känn över axelns yta, om det finns tillstymmelse till spår ska den bytas ut, lika så kan man känna om axeln kan röra sig utan glapp i impellern.
#4 - 18 mars 2008 09:48
Vad är förväntad livslängd på axeln?
Har själv ett 2028 och där har jag förstått det som att packningen mellan topplocket med motorn och kanistern (behållaren) behöver bytas vart annat år. Är det några andra slitagedelar på Eheims ytterfilter?
#5 - 18 mars 2008 10:02
Jag vet inte varifrån du fått den informationen men jag tycker det låter som en väldigt kort bytesintervall, den axel som fn sitter i mitt 2213 är över 10 år gammal och anledningen till att den sitter kvar är att jag knäckte den nya jag köpte.(handhavande fel)
#6 - 18 mars 2008 10:07
Gaffel har en förmåga att få mig att känna mig väldigt trygg med mitt 2213 filter :)
#7 - 18 mars 2008 10:28
Hehe, lånar tråden lite batski, du vet att stefan har ett litet 2211 ståendes i lådan med bra billigt begagnat va?

Jag ska dit ner om 30 minuter med en påse grodblad och en avi som jag tror kommer från Jensa.. La nästan alla mina grodblad i badkaret över natten i iskallt vatten och hela botten var täckt med snäckor och jag hittar inga bland grodbladen jag rensat, ville du ha?
#8 - 18 mars 2008 10:34
Ja vill järna ha!
Men alltså... jobbar du aldrig? :D
#9 - 18 mars 2008 10:34
Går du aldrig i skolan?
#10 - 18 mars 2008 10:37
Jag har inte gått i skolan sen de glada 90-talet :p
Men jag är fast på ett jävla kontor mellan klockan åtta och fem...
Annars hade jag också järna hängt i zoo-affärer :D
Bilagor:
#11 - 18 mars 2008 10:42
Så du sitter och smurfar på betald arbetstid du?

Vi tar resten via PM, ledsen batski..
#12 - 18 mars 2008 16:49
Tack så mycket på era svar! Jag tror faktiskt inte att det är luft. Jag tryckte ganska många gånger på den där delen som ska få bort luft från filtret och så låter det inte på samma sätt som när det är luft. Dessutom har filtret tyvärr aldrig varit helt tyst, även om det aldrig låtit så mycket som nu.

Jag ska försöka med att byta axeln och gummipluttarna till att börja med och se om det löser problemet.

Gaffel: Det är helt ok att du lånar tråden lite :)
Bilagor:
#13 - 18 mars 2008 17:40
Gaffel skrev:
Jag vet inte varifrån du fått den informationen men jag tycker det låter som en väldigt kort bytesintervall, den axel som fn sitter i mitt 2213 är över 10 år gammal och anledningen till att den sitter kvar är att jag knäckte den nya jag köpte.(handhavande fel)

Det var egentligen 2 separata frågor. Den ena var vad livslängden på axeln var.

Den andra var vilka andra slitagedelar som finns på Eheims ytterfilter.

Mittemmellandär hade jag ett apråpo om att packningen (inte axeln) på mitt ytterfilter behövde bytas efter 2 år.
#14 - 18 mars 2008 17:47
Jag ifrågasatte den 2-åriga bytesintrevallen på ditt 2228 (har för mig att du tidigare tagit upp detta.) och markerade att om man inte suger sand eller snäckor med sitt ytterfilter så bör livslängden på axel och impeller liggas någonstans runt 10 år om gud vill och skorna håller..
#15 - 18 mars 2008 18:03
Vem har sagt att packningen skall bytas vart annat år, den som säljer dom eller.... ;)
Har ett 2028 sedan ett antal år, skulle gissa på mellan 5 &10 och har aldrig ens övervägt att byta packningen om den ser fräch ut (sprickfri och elastisk).
Mitt 2213 är 15+ och där ser packningen fortfarande okej ut, så jag lär nog fortsätta att kolla packningarna vid serviceåtgärder (bytte föresten axeln på 2213 för första gången häromdagen) .
#16 - 18 mars 2008 20:26
Jag fick byta min packning efter 2 år. I mitt fall var det ju ganska obvious att packningen behövde bytas. Filtret läckte vatten. Jag köpte min packning på Akvarieleasing i Sundbyberg där en kille vid ett tillfälle sa att dem brukade byta packningarna på sina Eheim efter ca 2 år. Vid ett annat tillfälle sa en annan kille där samma sak.

Låter bra med kvaliten på impelleraxeln och 10 års bytesintervall.
#17 - 19 mars 2008 19:03
Jag har ett 2028pro2.
Tog ut mätaren för vattentrycket.
Efter det har filtret varit tyst.
#18 - 19 mars 2008 19:22
Tenkare skrev:
Jag har ett 2028pro2.

Tog ut mätaren för vattentrycket.

Efter det har filtret varit tyst.

Hur gör man när man tar ut mätaren? Vill ju inte förstöra nånting.
#19 - 19 mars 2008 19:41
Det är den röda pluppen i utblåssidan.
Kommer inte ihåg riktigt hur jag gjorde. Men det var ingen svår procedur.
#20 - 19 mars 2008 19:46
Jo jag vet vad det är :) Är det bara att dra ut den?
#21 - 22 mars 2008 16:21
Ursäkta väntetiden på svaret.
Kollade på min nyss och blir inte klok på hur jag gjorde.
Den sitter med en fjäder också. Ta ut båda.
#22 - 22 mars 2008 16:24
Glömde!!!
När du tar bort den så slutar pumpfunktionen att fungera.
Men om du stänger av filtret för rengörnin så fyll upp det med vatten sätt dit lock och slangar och i med kontakten. Det funkar hos mig.'
Bilagor:
#23 - 22 mars 2008 16:26
Tack! Har redan tagit ut den. Det var bara att plocka ut den, helt smärtfritt :D

Har dock upptäckt att jag skrev fel. Mitt filter är inte är 2226, utan 2026... Pinsamt [:o]
#24 - 27 mars 2008 19:58
Det gör inget att du skrev fel. Händer väl alla. ;)
Den stora frågan kvarstår. Blev det tystare??

Annons