Eheim 2217 "modd"

#1 - 29 oktober 2012 20:28
Tja

Jag har ett Eheim 2217, det funkar skitbra, men! När man ska till att rengöra detta, eller rent av flytta det så finns (inte som standard medskickat, vad jag vet) någon kran.

Har även ett Tetratec EX400, med detta filter kan jag både stänga av med hjälp av kranar, samt ta loss hela slangfästet så att säga.

Täntkte att man med hjälp av följande, kanske kunde åstadkomma något liknande...

Dubbelkran 12/16
Dubbelkran 16/22

Då är ju den "enda" skillnaden att jag inte har en "push-to-prime" "knapp" för att fylla filtret med vatten vid nystart etc.. Men det kan jag klara mig utan, bara jag enkelt kan flytta det etc. vid rengöring och liknande. Det är trots allt billigare än tetratec (som dock ej skall kastas skuggor över, bar min ekonomi som önskar en smidig Eheim lösning just nu... för mitt EX400 är så satans tyst och effektivt, så dess större syskon bör funka fin fint de också) filtren i motsvarande kapacitet...

Nicke
#2 - 29 oktober 2012 20:52
Sv: Eheim 2217 "modd"

Jag har sådana kopplingar till mitt eheim. Funkar bra, behöver inget start set. När man stänger kranarna så är det kvar vatten i de så när man kopplar in filtret igen och öppnar kranarna så fylls filtret igen :-)

/David
#3 - 29 oktober 2012 20:56
david87 skrev:
Jag har sådana kopplingar till mitt eheim. Funkar bra, behöver inget start set. När man stänger kranarna så är det kvar vatten i de så när man kopplar in filtret igen och öppnar kranarna så fylls filtret igen :-)

/David

Skitbra, men det är ju dubbelkranar, innebär det att de kan tas isär på mitten eller vad?

Jag tänker mer flytta som i flytta till nytt boende och filtret måste startas om flytta ;) Då får man snällt fylla med ex. litermått, vattenslang eller vattenkanna etc. via insuget...

Du kanske kan fota dina i närbild, gärna både kopplade och urkopplade om det inte är för mkt besvär.

Med vänlig hälsning, Nicke
#4 - 29 oktober 2012 21:17
Kom ihåg att du behöver 2st, alltså totalt 690kr + frakt... Det skulle jag aldrig betala faktiskt, då skulle jag välja ett annat filter!
#5 - 29 oktober 2012 21:18
åheim skrev:
Kom ihåg att du behöver 2st, alltså totalt 690kr + frakt... Det skulle jag aldrig betala faktiskt, då skulle jag välja ett annat filter!

2 av varje så 4 totalt? Satan då...
#6 - 29 oktober 2012 21:22
#7 - 29 oktober 2012 21:41
lillfrasse skrev:

Aha! Du giva mig lägre pris :) Fan glömde bort aquaristic. Jo men vad mena åheim då? Jag hade ju länkat till 2 kopplingar därav antog jag att han mena 2 av varje?

Nicke
#8 - 29 oktober 2012 22:03
ApeviaX skrev:
Aha! Du giva mig lägre pris :) Fan glömde bort aquaristic. Jo men vad mena åheim då? Jag hade ju länkat till 2 kopplingar därav antog jag att han mena 2 av varje?

Nicke
Nej jag menar 2 av en sort så att säga, men 2217 har kanska 12/16 på utblåset och 16/22 på insuget...
#9 - 29 oktober 2012 22:55

Jo de går att ta isär i mitten och du behöver bara en per slang :-)
Ska se om jag hinner ta foto innan jobbet imorgon annars blir det efter jobbet :-)

/David
#11 - 30 oktober 2012 07:43
åheim skrev:
Nej jag menar 2 av en sort så att säga, men 2217 har kanska 12/16 på utblåset och 16/22 på insuget...

Yepp, precis så är det. Därav länkade jag till de båda dimensionerna ;)

david87 skrev:

Tackar. Tycker du dessa funkar bra? Och fästs de genom ett "klick" eller skrivas de ihop?
#12 - 30 oktober 2012 08:59

Det är en skruv koppling, mellan. Likt den eheim har på sina slang kopplingar. Blir ju några droppar vatten kvar mellan vreden, men det är bara att ha en handduk där om man inte vill ha det lilla vatten på golvet. Tycker det funkar bra, hade ju kunnat göra slangarna kortare så kopplingarna hamnade närmare filtret. Men det är ju sjukt mycket smidigare än som pappa hade att man fick ta med hela slangpaketet när det skulle rengöras :-)

/David
#13 - 30 oktober 2012 09:21
david87 skrev:
Det är en skruv koppling, mellan. Likt den eheim har på sina slang kopplingar. Blir ju några droppar vatten kvar mellan vreden, men det är bara att ha en handduk där om man inte vill ha det lilla vatten på golvet. Tycker det funkar bra, hade ju kunnat göra slangarna kortare så kopplingarna hamnade närmare filtret. Men det är ju sjukt mycket smidigare än som pappa hade att man fick ta med hela slangpaketet när det skulle rengöras :-)

/David

Precis, det är det jag vill undvika, för då kan man ej bära utan att man behöver ha kolla på slangarna med.

Nicke
#14 - 30 oktober 2012 09:49
Klart värt att lägga pengar på. Men annars är det ju bara att suga så fylls filtret som en vanlig hävert
#15 - 30 oktober 2012 11:19

Är ju inte svårt att bära nu heller för mig :-)
Jag fick filtret, filtermaterialet och kopplingarna för 750 kr på lokala butiken så det kändes som ett bra köp i våras :-)

/David
#16 - 30 oktober 2012 11:20

eriahl skrev:
Klart värt att lägga pengar på. Men annars är det ju bara att suga så fylls filtret som en vanlig hävert

Som det är nu för mig slipper jag suga på slangarna då det sitter kvar vatten i slangarna så det fylls direkt man öppnar kranarna :-)

/David
#17 - 30 oktober 2012 11:31
eriahl skrev:

Fan att jag inte tänkt på det, skall prövas nästa gång. Suga i utblåset då så att insuget drar ner vatten gissar jag?
david87 skrev:
Är ju inte svårt att bära nu heller för mig :-)

Jag fick filtret, filtermaterialet och kopplingarna för 750 kr på lokala butiken så det kändes som ett bra köp i våras :-)

/David

Villet kap :)

david87 skrev:
Som det är nu för mig slipper jag suga på slangarna då det sitter kvar vatten i slangarna så det fylls direkt man öppnar kranarna :-)

/David

Jag hajar det, bara det att när jag säger flytta menar jag som sagt flytta till annan bostad. Tiden det tar kommer riskera döda filterbakterier, därmed tömma, rengöra och starta på nytt. Alltså tomt och det måste fyllas ;)
#18 - 30 oktober 2012 12:08
Lite off-topic... men är 2217 ett kraftig overkill för ett 120l-kar? ... Såg att en recensent tyckte att 2213 låg på gränsen för ett 30 gallon-kar och 2215 finns ej på Aqvaristic... någon? Tack.
Christer5
#19 - 30 oktober 2012 12:20
necatour skrev:
Lite off-topic... men är 2217 ett kraftig overkill för ett 120l-kar? ... Såg att en recensent tyckte att 2213 låg på gränsen för ett 30 gallon-kar och 2215 finns ej på Aqvaristic... någon? Tack.

Du har inte funderat på att köpa Fluval istället,tror att Fluval 206 kan passa dig.:)
#20 - 30 oktober 2012 12:27
Bara att jag kört en mindre intern Eheim tidigare och varit nöjd. Säkert inget fel på Fluval men "better the devil you know"... :) Skall dock läsa på lite om just 206. Tack!

Dock... första träffen: http://forum.practicalfishkeeping.co.uk/showthread.php?t=88558
#21 - 30 oktober 2012 13:02
necatour skrev:
Bara att jag kört en mindre intern Eheim tidigare och varit nöjd. Säkert inget fel på Fluval men "better the devil you know"... :) Skall dock läsa på lite om just 206. Tack!

Dock... första träffen: http://forum.practicalfishkeeping.co.uk/showthread.php?t=88558
Det där inlägget är inte alls representativt för fluval! Fluval är en storsäljare och håller en mycket hög kvalité! Mycket funtionell primerspak och filtret gör sig av med luft väldigt lätt. Det handlar troligen helt om handhavandefel i det där fallet;)
#22 - 30 oktober 2012 13:49
Kan inte säga något om Fluval, men om du är sugen på Eheim och inte vill köra på 2213/2217 så finns 2215 på P.W.S.S men det kanske du visste? Du kanske dessutom skall köps annat på Aquaristic och vill ha allt på samma fraktkostnad?

EDIT: BTW så har aquaristic 2215 de med ;)

Nicke
#23 - 30 oktober 2012 14:13
Gah! Kollade lite på filter mm. På aquaristic, hade so, sagt glömt den sidan. Inser nu hur mkt jag kunde sparat på de senaste inköpen...
Jag som behöver varje öre. Typiskt!

Så gör inte samma miss ni andra.
#24 - 30 oktober 2012 15:36
Mitt är ett 2215 classic. Tycker det är nästan klent till mitt 280l åttakantiga. Men det duger nu då jag har fiskar som inte vill ha så mycket blåst. Men om jag visste hur det var hade jag idag tagit något betydligt större eller kompletterat det med en pump :)
#25 - 31 oktober 2012 08:41
Okej, intressant. De specas ju upp till 315 respektive 350 liters kar beroende på var man checkar info. Har väll själv alltid haft en restriktiv förhållnming till detta, jag menar det beror lite på vilka fiskar man har, hur akvariet ser ut både till form och inredning samt hur man matar etc. Men mitt 2217 funkar fin fint till mitt 180 liters kar.

Hittade 2211 på aquaristic, sött litet ytterilfter som kanske kan funka fint till typ ett 54 liters kar?
#26 - 31 oktober 2012 09:49
Japp! ... är på väg att köpa ett CO2-kit från Aquaristic och tänkte då slänga med ett nytt ytterfilter för att få ner transportpengar/pryl. Hade gärna köpt en Green Killing Machine 9W också, men de verkar bara ha UV-filter som kräver extern pump :-/

mvh
H
#27 - 31 oktober 2012 18:21
Men om du köper ett ytterfilter är det ju bara att du kopplar på uv-filtret där?
#28 - 31 oktober 2012 20:28
Sant... men jag tänker nog inte ha på UV-filtret konstant, bara periodvis om karet inte känns helt klart. Går säkert att lösa med med montering på utblåset från ytterfiltret också men det blir eventuellt lite krångligare?
#29 - 31 oktober 2012 20:34
Klart lite krångligare blir det ju, men du behöver ju bara en liten slangstump extra, så sätter du uv-filtret mellan filtret och en av kopplingarna.
#30 - 31 oktober 2012 22:55
necatour skrev:
Sant... men jag tänker nog inte ha på UV-filtret konstant, bara periodvis om karet inte känns helt klart. Går säkert att lösa med med montering på utblåset från ytterfiltret också men det blir eventuellt lite krångligare?

Kan du inte ha det på 'plats' hela tiden, sedan slår du på strömmen till UV-lampan när du vill belysa vattnet? Men låta det sitta kvar på plats mellan gångerna. Inget mycket mek utom att sätta i en kontakt.
#31 - 1 november 2012 06:42

simpson skrev:
Kan du inte ha det på 'plats' hela tiden, sedan slår du på strömmen till UV-lampan när du vill belysa vattnet? Men låta det sitta kvar på plats mellan gångerna. Inget mycket mek utom att sätta i en kontakt.

Fast har du sett hur mycket gojs som blir i filterslangarna?
De är ju inte direkt rena och det skulle ju inte uv- filtret glas heller vara då..

/David
Christer5
#32 - 1 november 2012 09:24
Green Killing Machine blir bäst:)
#33 - 2 november 2012 08:59
Här händer det grejer, kul att det diskuteras vidare i min lilla tråd. En idé för UV:t är ju att ha just någon form av kran på en bit slang både före och efter UV:t så att säga så går det relativt enkelt att bara stänga av filtret, koppla in och köra.

Men har du behov av ett UV då?
#34 - 6 november 2012 00:28
Vet faktiskt inte om jag behöver ett UV-filter... men jag skulle vilja prova :) Har egentligen aldrig haft superklart vatten trots att jag varit noggrann med ALLT i ca ett år. Har inga större algproblem eller liknande men av ngn anledning blir inte vattnet så rent som jag tror är möjligt. Kör Juwels interna filter till Lido 120 men är på väg att köpa ett större externt, kanske det första jag borde prova...

Annons