Eheim 2215 ytterfilter frågor..

#1 - 23 februari 2012 10:47
Hejsan

har idag ett 375l akvarium med en sköldpadda och 7 neontetror i inga växter förutom en liten liten. sen är inte akvarium fyllt enda upp till kanten...

i pumpväg idag har jag ett fluval 4 innerfilter kanske i minsta lagret och sjunger på sista versen...

det är så att jag kan få tag på ett eheim 2215 filter och jag vet kanske i minsta lagret men har jag klarat mig med det andra klena filtret lär jag bli nöjd endå. sen är priset väldigt bra. under 400kr... sen vet jag inte hur gammalt det är men lite nya delar är bytta på den. axel bland annat.

det jag måste köpa till är slangar samt något att fylla filtret i (filtermassa) lite osäker på dessa punkter samt priser ungefärligt.

gärna länkar till sådant här även om ja nog köper direkt i en djurbutik!

mvh dino delaude
#2 - 23 februari 2012 10:58
genom lite snabb huvudräkning så kan ja nog säga att de antagligen kommer kosta lika mycke å fixa allting du behöver till de där som det kostar å köpa ett nytt eheim 2215 filter, så i ditt läge skulle ja nog köpt ett nytt, då får man ju garanti också.

om vi räknar på att du lär byta axeln, packningar, nya slangar å kanske nytt filtermaterial till det där så landar vi nog i runda slängar runt 5-600:- plus då att du får filtret för 400 eller va det nu blir, då är du nästa uppe i samma pris som för ett nytt filter. å då har ja räknat på dom priser som finns på nätet, de är garanterat dyrare i butik.

köper du ett nytt så får du ju med slangar å allt man behöver, möjligtvis att man lär komplettera med mera filtermaterial. plus garanti ifall de skulle gå sönder. och det är nytt å fräsht.

ex: http://www.pwss.se/product.php?productid=512&cat=304&page=1
#3 - 23 februari 2012 11:20
MrH skrev:
genom lite snabb huvudräkning så kan ja nog säga att de antagligen kommer kosta lika mycke å fixa allting du behöver till de där som det kostar å köpa ett nytt eheim 2215 filter, så i ditt läge skulle ja nog köpt ett nytt, då får man ju garanti också.

om vi räknar på att du lär byta axeln, packningar, nya slangar å kanske nytt filtermaterial till det där så landar vi nog i runda slängar runt 5-600:- plus då att du får filtret för 400 eller va det nu blir, då är du nästa uppe i samma pris som för ett nytt filter. å då har ja räknat på dom priser som finns på nätet, de är garanterat dyrare i butik.

köper du ett nytt så får du ju med slangar å allt man behöver, möjligtvis att man lär komplettera med mera filtermaterial. plus garanti ifall de skulle gå sönder. och det är nytt å fräsht.

ex: http://www.pwss.se/product.php?productid=512&cat=304&page=1

jo jag vart rädd för detta aja filtret är uppe i 165kr just nu iaf. + frakt iofs typ 50kr...

och axeln är ny samt plast kåpan på filtret. tänkt iaf nån form av bio bollar eller makaroner va det o lite filtermatta bara behöver egentligen bara för den grova smutsen...

jo slang är rätt dyrt kanske kan man använda vanlig trädgårdsslang :P. ghetto typ.

svårt detta nytt hade ju inte varit fel heller... trodde man kunde komma undan billigare säg 300kr för allt har en bit slang just nu hemma grön gummi slang får kolla om den räcker kanske...

fler svar på detta annars tackar jag för svaret jag fått mvh dino...
#4 - 23 februari 2012 11:27
donic1989 skrev:
jo jag vart rädd för detta aja filtret är uppe i 165kr just nu iaf. + frakt iofs typ 50kr...

och axeln är ny samt plast kåpan på filtret. tänkt iaf nån form av bio bollar eller makaroner va det o lite filtermatta bara behöver egentligen bara för den grova smutsen...

jo slang är rätt dyrt kanske kan man använda vanlig trädgårdsslang :P. ghetto typ.

svårt detta nytt hade ju inte varit fel heller... trodde man kunde komma undan billigare säg 300kr för allt har en bit slang just nu hemma grön gummi slang får kolla om den räcker kanske...

fler svar på detta annars tackar jag för svaret jag fått mvh dino...
Trädgårdslang ska du inte använda, de är ofta antimögelbehandlade. Jag betalade 70 spänn för 3 m slang på akvarieaffären (snygg rökfärgad JBL 12/16)
#5 - 23 februari 2012 11:43
åheim skrev:
Trädgårdslang ska du inte använda, de är ofta antimögelbehandlade. Jag betalade 70 spänn för 3 m slang på akvarieaffären (snygg rökfärgad JBL 12/16)

oki verkar inte vara så dyrt iaf då...
om slang kostar 70kr 3 m räcker.
filtret 200kr ink frakt
270kr har ja drygt 300kr att köpa filtermaterial
då är jag uppe i 570kr förutsatt att det fungerar när jag får det.

och ett nytt kostar 1000kr hmm svårt iaf får ta o fundera lite till. sen otydligt om det ingår filtermaterial på pwss...

sett också eheim 2217 nytt för 800kr från tyskland via ebay nytt. dock med för lite filtermaterial kanske satsa på ett sådant?

mvh dino är filtret på bilden nedan som gäller 165kr...

http://medium.tradera.com/015/138873015_1.jpg

#6 - 23 februari 2012 13:14
det som ingick i mitt filter från pwss var 3st filtermattsbitar som var skurna för att passa i korgen med filtermedia. en blå grov matta, en svart lite tunnare å sen vit filtervadd.
så ja fyllde upp med makaroner och biobollar mellan mattorna.

köpte detta, http://www.pwss.se/product.php?productid=511&cat=304&page=1

sjukt nöjd, mycke bra filter.
#7 - 23 februari 2012 13:29
MrH skrev:
det som ingick i mitt filter från pwss var 3st filtermattsbitar som var skurna för att passa i korgen med filtermedia. en blå grov matta, en svart lite tunnare å sen vit filtervadd.

så ja fyllde upp med makaroner och biobollar mellan mattorna.

köpte detta, http://www.pwss.se/product.php?productid=511&cat=304&page=1

sjukt nöjd, mycke bra filter.

ok bra du är nöjd iaf betryggar mitt köp lite till!

som sagt har 6 st stora filtermattor hemma lösa rektangulära egentligen till fluval 4 men borde gå att ha i bio bollar o sedan makaroner och sönderklippt filter massa ovanpå eventuellt om man köper till ett filter till det beggade jag tänkt köpa leder ju en så länge på bud o ja köpkrav så :P hehe. så inte själva propellern eller va man säger kletar igen. iaf min tanke annars om ja köper det får jag ta mig en tur till djur affären o inhandla prylar. eller köpa online billigt typ ebay kanske...

mvh dino tack för din tid du tar dig att svara!
#8 - 23 februari 2012 13:35
man kan ju köra med bara makaroner å filtermatta/kuber om man vill. det är ju inte nödvändigt med biobollar men tydligen så ska dom vara väldigt bra för bakterifloran på något vis. är inte så haj på hur sånt där fungerar.
en bra grej att göra är ju att ha vit filtervadd högst upp i filterkorgen, den tar ju bort den värsta skiten och är lätt att ta ur och göra ren. sen när den blir dålig så byter man bara ut den, kostar inte många kronor för en 50L säck med sån vadd.
så slipper man va ner å pilla på den andra filtermedian :)

angående handla online så är ju faktiskt pwss väldigt billiga på de flesta prylar och jäkligt snabba med leveransen. kan starkt rekommendera att handla där.

lycka till.
#9 - 23 februari 2012 13:39
MrH skrev:
man kan ju köra med bara makaroner å filtermatta/kuber om man vill. det är ju inte nödvändigt med biobollar men tydligen så ska dom vara väldigt bra för bakterifloran på något vis. är inte så haj på hur sånt där fungerar.

en bra grej att göra är ju att ha vit filtervadd högst upp i filterkorgen, den tar ju bort den värsta skiten och är lätt att ta ur och göra ren. sen när den blir dålig så byter man bara ut den, kostar inte många kronor för en 50L säck med sån vadd.

så slipper man va ner å pilla på den andra filtermedian :)

angående handla online så är ju faktiskt pwss väldigt billiga på de flesta prylar och jäkligt snabba med leveransen. kan starkt rekommendera att handla där.

lycka till.

ok tackar åter igen för hjälpen!

jo får bli makaroner först sedan sönderklippta filter bitar och sist vaddet på toppen innan propellern :). hoppas jag får pumpen billigt nu annars köper jag nog en ny på pwss. skippar biobollar tror jag har nog tillräckligt med goda bakterier.

du kan inte tänka dig o länka till vaddet och makaronerna?

tack mvh dino delaude.

mycket nöjd över detta forumet skall nog börja hänga mer här igen!
#10 - 23 februari 2012 13:40
kom ihåg att du måste ha ett "galler" högst upp bara så att inte någon filtermaterial åker in i impellern. om det nu inte är en sådan korg med i filtret vill säga.

lycka till.
#11 - 23 februari 2012 13:43
MrH skrev:
kom ihåg att du måste ha ett "galler" högst upp bara så att inte någon filtermaterial åker in i impellern. om det nu inte är en sådan korg med i filtret vill säga.

lycka till.

får med sådant galler har jag sett och så långt har jag förstått iaf går o kolla på eheims hemsida annars :D.

tackar!

Annons