Eheim 2215 suger sjukt mycket luft - kan någon ge mig en steg-för-steg?

#1 - 3 mars 2011 20:30
Som sagt var.
Köpte ett Eheim 2215 i oktober. Det lät mycket och fick nytt pumphuvud efter några veckor. Blev lite bättre. Inte helt tyst men okej. För några veckor sedan blev det helt plötsligt ett jävla liv. Brummade utav h-e. Mycket luft i. Mecklade och det blev tystare. En vecka senare samma sak. Förra veckan samma och idag samma. Vi har nu skakat och försökt få ut luften i 1,5 h - blir lite tystare men så kör det igång igen. Man ser också att det är mycket luft i botten av behållaren. Så - vad gör jag?

Slangklämmor vid insug och utblås både vid själva pumpen och vid själva grunkorna som går ner i karet. Har dubbelkranar på båda slangarna - dock utan slangklämmor på.

Har försökt ha på vatten runt all kopplingar för att se om det bubblar men inget.

Så vad ska jag göra för att få tyst på eländet? Vad bör jag kolla. Hjälp...?
#2 - 3 mars 2011 22:24
Har du något förfilter på insuget? Kollat så insuget inte är igenbeckat?
#3 - 3 mars 2011 22:29
Förfilter? Nej det tror jag inte. :-) Såg inte igenbeckat ut när jag kollade. Rätt mycket gojs i slangarna dock - kan det göra att det suger luft? I själva filtermediat är det inte mycket smuts alls.
#4 - 3 mars 2011 22:39
I mitt förra stora kar hade jag flera pumpar igång samtidigt, och den största orsaken till att Eheim 2217 drog luft var när förfiltret var igensatt, därav min undran. Det låter väldans knepigt hela historien om dett 2215. Du hade väl problem med högt ljud osv från början, och om jag inte missminner mig fick du pumpen utbytt?
O-ringen ska heller inte ha torkat under den här korta tiden, och absolut inte om pumpen är igång. Den har inte skadats eller klämts under monteringen, och sedan inte kunna återfå ursprungsskicket vid tex igångkörningen? Du har inte provat en ny O-ring?
#5 - 4 mars 2011 09:05
Jag är glad för alla tips. Innan jag monterar ner skiten vill jag veta ALLT jag kan kolla och göra.

Historien stämmer bra, det är jag som haft trubbel och jag fick pumphuvudet utbytt.

Jag tror att luften kommer någonstans från insugssidan för det är jättemycket luft i botten, ser det framför allt när jag lägger pumpen. Men det kanske följer med även om luften kommer från pumphuvudet? Pumphuvudet läcker heller inte när jag lägger det som det förra gjorde.

Finns det något sätt att kolla var luften kommer in? Hur täta brukar dubbelkranar vara?
#6 - 4 mars 2011 11:57
Dubbelkranarna är helt öppna? Det ska inte behövas någon extra klämma på slangen till dessa, de är fistäta om de är rätt monterade. Däremot sitter det en O-rimg om jag inte minns fel mellan kranarna, den har du kollat så den är hel och ren?
Det låter även lite konstigt att det är luft i botten, det låter som om ditt filtermedia är för tätt så luften inne i filtret inte kan vandra uppåt och du får döda zooner från cirkulation inne i filtret, vad består ditt filter av?
Kanske du skulle testa att bara ha klippta filterkuber i hela burken? Någonstans måste man ju börja...:)
#7 - 4 mars 2011 12:08
ansjo skrev:
Dubbelkranarna är helt öppna? Det ska inte behövas någon extra klämma på slangen till dessa, de är fistäta om de är rätt monterade. Däremot sitter det en O-rimg om jag inte minns fel mellan kranarna, den har du kollat så den är hel och ren?

Det låter även lite konstigt att det är luft i botten, det låter som om ditt filtermedia är för tätt så luften inne i filtret inte kan vandra uppåt och du får döda zooner från cirkulation inne i filtret, vad består ditt filter av?

Kanske du skulle testa att bara ha klippta filterkuber i hela burken? Någonstans måste man ju börja...:)

Ja de är helt öppna. Har inte hittat nån o-ring mellan kranarna - var sitter den..?

Har först makaroner, sen filtermatta (grov tjock) i platta - bitar - platta och sen biobollar. Har inte packat hårt men kan ju iofs klippa så jag inte har några mattor alls.

Jag ska montera ner hela filtret i morgon tänkte jag, göra rent alla slangar och kolla alla fästen, fetta in oringen i locket , är det något mer jag bör göra?
#8 - 4 mars 2011 13:07
vickson skrev:
Ja de är helt öppna. Har inte hittat nån o-ring mellan kranarna - var sitter den..?

Har först makaroner, sen filtermatta (grov tjock) i platta - bitar - platta och sen biobollar. Har inte packat hårt men kan ju iofs klippa så jag inte har några mattor alls.

Jag ska montera ner hela filtret i morgon tänkte jag, göra rent alla slangar och kolla alla fästen, fetta in oringen i locket , är det något mer jag bör göra?

Det låter som en bra start iaf, så du har något att göra i morgon:p...

Jag kan ju minnas fel då jag inte använt det filtret med snabbkranarna på ett tag, men sitter det inte en liten tunn svart O-ring där du kör in kopplingen i varann?
Hittar du inte vad jag menar så kan jag gå upp på vinden och leta fram mitt filter och kolla:)...
Bilagor:
#9 - 4 mars 2011 13:34
Jo det är ju precis så jag vill spendera min lördag. Inte. Har inte tänkt på nån oring utan bara hård plast men o det vore nåt glapp där borde det väl läcka? Vad himla snäll du är!!! Vill inte stänga av och kolla nu för då börjar väl skiten bröta igen och det vill jag undvika.

Inte ska man väl behöva göra rent slangar och ytterfilter var 2-3e månad heller? Hade mina stod bra mycket längre tidigare när jag hade akvarium och nu har jag ändå ett innerfilter också som jag gör rent var 2-3e vecka.
#10 - 4 mars 2011 14:09
Nejdå, du har nog haft lite oflyt med det här filtret av någon anledning. Mina ytterfilter gör jag rent när de börjar tappa i flöde, och det blir kanske en gång om året. Slangarna rör jag aldrig, utan byter dessa kanske med ett par års mellanrum då de har blivit hårda och otympliga.
Ska kila upp på vinden nu...
#11 - 4 mars 2011 14:23
Jodå, mitt minne var tydligen inte så dåligt;). På hanen av kopplingen sitter en svart liten O-ring som ska sluta tätt när du skruvar ihop den. Har du ingen sådan finns risken att det är där du har ditt problem, men då tycker jag att den borde läcka vatten istället/också.
#12 - 4 mars 2011 15:27
Tack snälla snälla ansjo!!! Du är guld värd. Ska kolla om jag hittar den därna oringen i morgon, ska jag göra något speciellt med den i så fall?

Ja nåt knas är det med detta filter helt klart. Har kapat slangarna så mycket det bara går så att jag fortfarande kan flytta på filtret lite när jag ska plocka ur det ur skåpet etc. Gör det någon skillnad om det är den insug eller utblås den längsta slangen går till? Filtret står i ett skåp på vänster sida under men jag har utblåset till höger - men det borde väl inte göra någon skillnad?

Jag ska:
- göra rent allt (även i pumphuvudet hoppas jag även om det bara är 3 månader gammalt) och sätta om alla slangar och allting noga.
- smörja oringen kring pumphuset.

Något mer? Visst borde det väl läcka lite vatten om det skulle vara någon form av spricka/otätt i själva ingången i filterburken?
#13 - 4 mars 2011 15:45
Jepp, är O-ringen dålig på kanistern så läcker burken garanterat. Du behöver inte göra något på O-ringen på snabbkopplingen, skulle det däremot inte finnas någon hade jag nog tagit mig en rejäl funderare vad som hänt. Men jag kan nog lova att där sitter en liten svart ring runt hannen på kopplingen:).
Det har heller inget att göra med slangarna och om dessa är lite längre än nödvändigt, ett akvarium står ju inte alltid på samma höjd så det ska pumpen klara.
Det jag misstänker är antingen att mediat i burken är för tätt, så det ansamlas gas/luft som sipprar ut lite pö om pö, eller att O-ringen är skadad på något vis.
#14 - 4 mars 2011 17:02
Hur vet jag om mediat är för tätt. Nu har jag liksom "lagt" i det utan att trycka och tycker att då borde det ju vara lugnt. O-ringen har jag kollat flera gånger och den såg bra ut, ska dock vaselina in den för säkerhets skull. Ska den förresten sitta långt upp mot kanten? Jag har tryckt upp den så men det kanske är fel?

Nu har pumpen varit helt tyst sen igår och då känns det ju "sådär" att verkligen ta itu med det hela imorrn men jag antar att det är lika bra att få det gjort.
#15 - 4 mars 2011 17:10
Du kanske ska vänta några dagar till för att se vad som händer? Det blir kanske att börja om från ruta 1 igen annars:p?
O-ringen ska sitta längst upp, jag brukar ha den lite längre ner på pumpdelen och när jag trycker på denna så glider den på rätt plats av sig själv:).

Du vet kanske inte egentligen om mediat är för tätt, men kommer det mycket muml som täpper till vägarna som vattnet ska ta i kanistern har det blivit för tätt. Fördelen med filtermatta klippt i kuber är att vattnet alltid hittar en väg genom burken, har man tex en för tjockt tillskuren rund filtermatta är risken att mulmen fastnar i porerna med sämre flöde och då även sämre nedbrytning som följd.
#16 - 4 mars 2011 17:14
Mjo, men det är jättemycket luft i botten och förr eller senare hittar det ju upp. Ska förhoppningsvis flytta om några månader (om vi hittar hus nån förbannad gång) och då ska jag byta ut allt grus, tänkte att det kan vara bra att ha ett väl inkört filter då i alla fall så det inte blir så stora svängningar. Ska nog göra så då att jag klipper sönder filtermattorna och ser till att inte packa alls utan lägger bara på allt så får det hamna som det hamnar. Jag förstår dock inte hur det kan komma in luft av att det är för dåligt strömning/för tätt packat i filtret?
#17 - 4 mars 2011 17:39
Om pumpen sugit in luft vid något tillfälle eller vid igångkörningen och filtermediat är såpass tätt så vattenströmmen inte går genom vissa delar av kanistern kan det bli stående luft där, som kanske bara kommer ut i småfisar då och då.
Det sämsta kan vara om det blir syrefria zoner i pumpen, så det är gas som bildats som i sin tur inte är någon höjdare att få ut i karet. Men den risken tror jag inte är så stor i ditt fall!

Nu är det som sagt spåningar, man hade kanske sett vad problemet är direkt om man sett grejerna IRL...
#18 - 4 mars 2011 17:58
Är packningen i snabbkopplingen sönder läcker det ut ordentligt med vatten, jag lovar (har nämligen en bättre begagnad snabbkoppling på duschslangen i duschen, som jag kopplar en lång slang till vid vattenbyte)!

Begriper inte hur luften kan blir kvar på botten, borde vara omöjligt :confused:.
#19 - 4 mars 2011 18:03

Begriper inte hur luften kan blir kvar på botten, borde vara omöjligt :confused:.

Nja, inte om filtermediat ovanför blir tätt och ligger som ett lock och inte släpper ut luften. Vatten tar alltid den enklaste vägen, och är det minsta motstånd rinner flödet hellre jämte "problemet".
Men sedan om det är detta som är orsaken i detta fallet vete tusan:p....
#20 - 4 mars 2011 18:17
Stjäl tråden lite... har två gamla Ehein (över 20år) ytterfilter. Jag har bytt "propeller" på dessa vid två, kanske tre gånger... och de har blivet tysta igen.
Nu har jag ett 2329 som jag fick med akvariumet jag köpte för två år sedan. Detta har börjat låta så smått... men hur kommer man åt impellern i det (fick nämligen ingen manual till det)... OM det finns någon däri?
#22 - 4 mars 2011 18:25
ansjo skrev:
Om pumpen sugit in luft vid något tillfälle eller vid igångkörningen och filtermediat är såpass tätt så vattenströmmen inte går genom vissa delar av kanistern kan det bli stående luft där, som kanske bara kommer ut i småfisar då och då.

Det sämsta kan vara om det blir syrefria zoner i pumpen, så det är gas som bildats som i sin tur inte är någon höjdare att få ut i karet. Men den risken tror jag inte är så stor i ditt fall!

Nu är det som sagt spåningar, man hade kanske sett vad problemet är direkt om man sett grejerna IRL...

Ja det är taskigt av dig att bo så långt borta så att du inte kan komma hit och kolla. :-) Nej men skämt åsido förstår jag att det är svårt att diagnostisera så här över beskrivningar, men jag tycker jag har fått jättebra hjälp. Jag tror dock att det bildas ny luft hela tiden.

Är packningen i snabbkopplingen sönder läcker det ut ordentligt med vatten, jag lovar (har nämligen en bättre begagnad snabbkoppling på duschslangen i duschen, som jag kopplar en lång slang till vid vattenbyte)!

Bra, då kan jag anta att packningen är hel. Mja det har du rätt i med luften. Det är bara det att det är där luften syns när man lägger pumpen ner men det kanske inte innebär att det är där hela tiden. Det är ett stort område också som är tomt på vatten, inte lite bubblor bara.

ansjo skrev:
Nja, inte om filtermediat ovanför blir tätt och ligger som ett lock och inte släpper ut luften. Vatten tar alltid den enklaste vägen, och är det minsta motstånd rinner flödet hellre jämte "problemet".

Men sedan om det är detta som är orsaken i detta fallet vete tusan:p....

Ja vem vet inte du, vem veet inte jag.. Hehe. Hoppas få svaret imorgon för det kommer helt klart in ny luft.

Stjäl tråden lite... har två gamla Ehein (över 20år) ytterfilter. Jag har bytt "propeller" på dessa vid två, kanske tre gånger... och de har blivet tysta igen.

Nu har jag ett 2329 som jag fick med akvariumet jag köpte för två år sedan. Detta har börjat låta så smått... men hur kommer man åt impellern i det (fick nämligen ingen manual till det)... OM det finns någon däri?

Varsågod! :-) (Sen har jag tyvärr inget svar men det får du förhoppningsvis.)
#23 - 4 mars 2011 18:43
Jäklar (förlåt!)... va prylar det är där i! Tack!
#24 - 6 mars 2011 13:46
Hur gick det:)?
#25 - 6 mars 2011 14:56
Nja, skall beställa en ny propeller... och en "muff" till utsugskorgen, en sådan var det inte med när jag fick det.

Igår gjorde jag rent den (även om jag inte hade isär det), och satte dit en böj på utblåsröret med mycket möda och stort besvär (klarade inte att varken klippa eller skära av 16/22 slangen... till sist fick jag hämta grensaxen i garaget).

Idag gjorde Svarte Petter sandstorm och pumpen stannade! Grrrr! Slutade med att jag fick koppla ifrån "slangdosan"...och upptäcker då ett lite blad däri. Lyckades peta loss det med en sax! och nu går den igen.

Roligt nästan jämt ;-)
#26 - 6 mars 2011 15:28
Speciellt om slangarna har varit i drift ett tag så blir de hårda som pansar, och då brukar det vara läge att byta ut dessa...:)

Hur gick det med din Eheim då, vickson?
#27 - 6 mars 2011 19:23
Haha. Maken var tvungen att jobba och sen fick vi inte tag på vitt vaselin, visste inte vad annat jag kan använda för att smörja in o-ringen. Samma idag. Så imorrn ska vi köpa vaselinet och sen plockar vi isär den när den börjar låta igen. Nu sista dagarna hör man möjligtvis ett svagt sus från skåpet och då känns det inte så bråttom. Men senast i helgen ska vi ta tag i det hela.
Bilagor:
#28 - 7 mars 2011 14:19
Då är det bara att vänta på...:)
#29 - 7 mars 2011 14:36
Skummade igenom tråden lite.
Luften kommer in på sug sidan, garanterat! Om du har problem på trycksidan kommer det ut vatten.
Du ser inte om det suger luft genom att ha på vatten eller diskmedel då det inte bubblar utan sugs in vid undertryck vilket du har på sug sidan.
Håller med Anders att det är skumt med luft i botten på burken. Det tyder på alldeles för packat filtermaterial.
Detta i sin tur kan göra att pumpen kaviterar. Inte bra och låter ofta för jäkligt.
Du kan ganska enkelt kolla detta om du tar ut filtermattorna och kör filtret utan dessa en stund.
Blir det då tyst och fint så klipper du sönder mattorna och packar inte alls.
Krama bara ur mattorna i akvarievatten innan du klipper dom!
#30 - 7 mars 2011 18:13
Sådär då är det fixat. Bossep - tack för dina tips men jag läste dem tyvärr nu när allt sitter på plats.

Kunde inte hitta någonstans där det kommer in vatten och allt satt som det skulle. Det enda jag funderade på är den vita pinnen som impellern sitter på - den var väldigt lös och gick att böja åt alla håll men man låste ju impellern med locket så jag antar att det kanske ska vara så?

Det var inte speciellt skitigt i filtret men slangen på insugssidan var lite geggig. Hittade dock inget som jag skulle se som anledning att suga luft. Har startat filtret och det låter rejält igen. Har skakat en del men tydligen inte fått ut allt. Låter det gå en stund får se om luften hittar ut och det tystnar.

Gjorde så nu att jag klippte sönder all filtermatta i bitar och la på allt löst så att det inte ska bli packat någonstans.

Hittade även de små oringarna på hanarna till dubbelkranarna, men jag hade aldrig sett dem om inte du tipsat ansjo. :)
#31 - 7 mars 2011 18:18
Gott, då håller vi alla tummar vi har för att det ska hålla sig på en bra icke tinnitusnivå:D!
Impellern sitter lite löst innan du trycker ner locket, så det är lugnt. Att slangarna är skitiga är heller inget som gör att pumpen låter eller får in luft men förhoppningsvis ska det bli bättre nu:)!
#32 - 7 mars 2011 18:37
ansjo skrev:
Gott, då håller vi alla tummar vi har för att det ska hålla sig på en bra icke tinnitusnivå:D!

Impellern sitter lite löst innan du trycker ner locket, så det är lugnt. Att slangarna är skitiga är heller inget som gör att pumpen låter eller får in luft men förhoppningsvis ska det bli bättre nu:)!

Hm. En fundering bara. Visst sitter den vita pinnen kvar i hålet när man lyfter upp impellern? När jag tittar på bild i bruksanvisningen ser du ut som att allt ska lyftas upp inkl pinnen men när jag gjorde rent tog jag upp själva impellern och vita pinnen satt kvar i hålet.

Tack för stödet! :)
Bilagor:
#33 - 7 mars 2011 19:21
Alltså, var jag en tittar så verkar det som att impellern ska tas ut sittandes på axeln (tidigare benämnd som vita pinnen... [:o] ) och att det ska sitta en gummiplupp på varje sida av axeln? I så fall kan det ju finnas en förklaring till missljudet här även om det inte förklarar varför det suger luft. Hjälp någon?
#34 - 7 mars 2011 19:24
Vet inte hur det är i ditt filter, men i mina sitter det en gummiplutt i varje ände av pinnen... så pinnen (ömtålig rackare!) följer med impellern ut.
Har bytt pinne vid ett par tillfälle... dels pga av mig, och dels för att gummipluppen längst in försvunnit på något mystiskt vis...
#35 - 7 mars 2011 19:33
Hmmm. Då blir det nog till att köpa en ny axel med gummipluttar för då lär det ju inte vara så att den ska sitta kvar i locket kan man anta. Faaaan måste öppna skiten igen och kolla.
#36 - 7 mars 2011 19:46
Nu har jag öppnat och kollat. Axeln och gummipluppen i hålet lyckades jag dra upp och det såg helt ut. Gummipluppen uppåt sitter fast i locket man skruvar på så den fick sitta kvar. Är inte mycket luft kvar i burken nu och det mullrar så det hörs men inte jättehögt tror jag. Det får gå ett tag får vi se om det ger med sig. Tack alla för svar!

Annons