Om pumpen sugit in luft vid något tillfälle eller vid igångkörningen och filtermediat är såpass tätt så vattenströmmen inte går genom vissa delar av kanistern kan det bli stående luft där, som kanske bara kommer ut i småfisar då och då.
Det sämsta kan vara om det blir syrefria zoner i pumpen, så det är gas som bildats som i sin tur inte är någon höjdare att få ut i karet. Men den risken tror jag inte är så stor i ditt fall!
Nu är det som sagt spåningar, man hade kanske sett vad problemet är direkt om man sett grejerna IRL...
Ja det är taskigt av dig att bo så långt borta så att du inte kan komma hit och kolla. :-) Nej men skämt åsido förstår jag att det är svårt att diagnostisera så här över beskrivningar, men jag tycker jag har fått jättebra hjälp. Jag tror dock att det bildas ny luft hela tiden.
Är packningen i snabbkopplingen sönder läcker det ut ordentligt med vatten, jag lovar (har nämligen en bättre begagnad snabbkoppling på duschslangen i duschen, som jag kopplar en lång slang till vid vattenbyte)!
Begriper inte hur luften kan blir kvar på botten, borde vara omöjligt :confused:.
Bra, då kan jag anta att packningen är hel. Mja det har du rätt i med luften. Det är bara det att det är där luften syns när man lägger pumpen ner men det kanske inte innebär att det är där hela tiden. Det är ett stort område också som är tomt på vatten, inte lite bubblor bara.
Nja, inte om filtermediat ovanför blir tätt och ligger som ett lock och inte släpper ut luften. Vatten tar alltid den enklaste vägen, och är det minsta motstånd rinner flödet hellre jämte "problemet".
Men sedan om det är detta som är orsaken i detta fallet vete tusan:p....
Ja vem vet inte du, vem veet inte jag.. Hehe. Hoppas få svaret imorgon för det kommer helt klart in ny luft.
Stjäl tråden lite... har två gamla Ehein (över 20år) ytterfilter. Jag har bytt "propeller" på dessa vid två, kanske tre gånger... och de har blivet tysta igen.
Nu har jag ett 2329 som jag fick med akvariumet jag köpte för två år sedan. Detta har börjat låta så smått... men hur kommer man åt impellern i det (fick nämligen ingen manual till det)... OM det finns någon däri?
Varsågod! :-) (Sen har jag tyvärr inget svar men det får du förhoppningsvis.)