Eheim 2213 till flera akvarier

#1 - 7 mars 2009 18:37
Fråga,

Skulle det vara möjligt att med lite extra slangar och t-kopplingar använda en Eheim2213 till flera mindre akvarier(i mitt fall 2 på totalt ca 100 l)

Skulle det kunna funka?

Ville bara höra ev bu / bä innan jag fixart extraprylar
#2 - 7 mars 2009 19:00
Tyvärr, ett sådant experiment kommer inte att funka.
Guest
#3 - 7 mars 2009 19:41
För att?
#4 - 7 mars 2009 21:06
du lär få beläggningar i insug/utblås slangar så du kanske tar mera vatten från det ena och pumpar ut mera till det andra så om det ska funka måste du ha karen så ytan står i samma höjd i båda karen och en utjämningsslang så vattnet kan vandra imellan karen och skulle du få luft i den slangen lär det bli översvämmning ganska snart ;)
#5 - 8 mars 2009 05:43
hehe i get the picture, lät alldeles för jobbigt och riskfyllt eller rent ut sagt omöjilgt.
Hade ett över som kanske skulle få arbeta lite men det får bli pension ist
#6 - 8 mars 2009 07:05
finns väl inget hinder att använda det till iaf ett av karen ?
#7 - 8 mars 2009 07:55
Det går nog alledeles utmärkt om du använder dig av överrinning mellan karen.
#8 - 8 mars 2009 09:14
ok, nu blev jag förvirrad :D. Men oavsett kanske det går att ha i ett, tänkte att genomströmmingen kanske blir för stor.
#9 - 8 mars 2009 11:17
Seriekoppling av karen ja utan problem. Parallellkoppling - väldigt krångligt och bygger på att du har ytavrinning i varje kar till en sump och låter din pump pumpa därifrån. Många butikssystem är uppbyggda på detta sätt.

MVH Lasse
#10 - 8 mars 2009 12:00
jfaks skrev:
ok, nu blev jag förvirrad :D. Men oavsett kanske det går att ha i ett, tänkte att genomströmmingen kanske blir för stor.

är därför man har strilrör så det går väldigt ofta att ha en för kraftig pump, värre med för svag.
det går även att sätta ett T-kors på utblås och insugs slangen med en slang imellan då cirkulerar vattnet lite mera i filtret istället för i karet och sätter du även ett par ventiler på slangarna kan du reglera hur mycket som går vart :)

eller så säljer du det bara och köper 2 billigare filter.
#11 - 8 mars 2009 12:27
Körde under nån månad förra året vårat kära lilla 2213 i 40 liters baljan och det blev inte direkt strömt, faktum är att optimala 440 liter vatten i timmen ger vid hand som bäst med nyrensad pump och filtermedium en 8 cl i sekunden, jag skulle tro att ett grodyngel med lätthet crawlar mot den strömmen..
#12 - 8 mars 2009 13:38
400 liter i timmen i ett 100 liters akvarium är ju jämförbart hur gamla gubbar som jag pissar (med prostata och allt). Skulle vilja säja att det är ett minium. Kör på och gör ev som Gaffel säger - fördela flödena så du inte får en hård stråle.

MVH Lasse
#13 - 8 mars 2009 14:23
Det får bli att den får fortsätta jobba en stund, 440 l i timmen är som sagt inte något Niagarafalll direkt. inte ens i ett mindre kar. Sen om jag orkar koppla in den i fler eller bara ett återstår att se.

Tack för all input

//Daniel

Annons