Tänk vad olika uppfattningar man har[:)]
Jag har 10 stycken Eheim ytterfilter av modellerna 2073, 2075 och 2080 i drift. Sedan har jag några 2213, 2215 och 2217 men bara ett 2217 igång. Samtliga har jag dessutom till 85% köpt begagnade. Peppar peppar har jag aldrig haft problem. Kanske tar jag hand och ser efter dem på ett vettigt sett, inte vet jag. Det bara funkar. Vid rengöring kollar jag rotor, axel och tätningarna noga och byter i förebyggande mid minsta misstanke om slitage. Hittills bara o-ringar som bytts då jag ibland kan se sprickor i gummit. O-ringarna i gummi är ju färskvara så jag ser det mer naturligt att byta då och då.
Vissa delar måste man dock vara försiktig på handen med. Jag tänker till exempel på modellerna 2213, 2215, 2217 med fast stuss på pumpmotorkåpan till tryckslangen för utblåset. Denna stuss är lätt att bryta av när man skall ha av slangen.
Som jämförelse har jag även haft ett AM-top 3338 (tror jag det hette) fungerade också klockrent i många år tills jag av slarv råkade knäcka ett av låsen till pumphuvudet. Filtret var gammalt, så jag bestämde mig för att pensionera det. Har också haft ett Fluval 404. Detta ytterfiltret är det ända jag haft som läckt. Trots ny packning mellan filterbehållare och pumphuvud så läckte det vatten hur jag än gjorde. Gillade inte heller Fluvals räfflade sug/tryckslangar. Däremot Fluvals innerfilter är jättebra tycker jag.
Så för min del köper jag gärna Eheim.;)