Eheim 2126 thermo bekymmer "hade nästan ihjäl alla min fiskar"

#1 - 15 juni 2008 03:59
Hej alla!

Jag vet att det är mkt text, men för mig är de viktigt att ni läser igenom hela storyn, de kan hjälpa mig.

Jag köpte min Eheim 2126 thermo filter med 3 års garanti i januari 2008 och jag har varit sjukt nöjd med den. Bästa filtret jag någonsin haft! tills nu :(

karet är en juwel 240 med 2st mindre malar och 6 st diskusar minus 2st nu efter denna incidentet :(

efter min rutinmässiga vattenbyte som jag gör en gång i veckan så upptäckte jag klickande ljud från filtret dvs samma dag som jag gjorde vattenbytet, jag tänkte inte mer på de då jag trodde att de var luft som kom in och jag lät det gå i 2 dagar tills de försvann. Men icke, de klickade och klickade så de började bli lite störigt, när jag väl satte örat mot filtret så insåg jag att klickandet lät elektriskt, relää som slog om om igen. Lite förvirrad blev jag och samtidigt upptäckte jag att mina diskusar inte mådde så bra :( , lyfte upp akvarie luckan direkt för att se vad som hade hänt och då kände jag onormalt varm luft. Kollade direkt på tempen på min thermocontroller och den dansade från 05 grader till 30, 50, 03, 80 grader celsius osv osv, den hade fått fnatt.
Med andra ord blev mina fiskar nästan "kokta" i akvariet. Thermo funktionen i filtret är paj :( , min teori var att termostaten är kass i akvariet som känner av tempen och den har skickat signaler till filtret om att värma vattnet hela tiden, jag förlorade 2 st diskusar :( men dem andra 3 verkar ha återhämtat sig nu efter detta, en av dem är fortfarnde väldigt konstig, jag misstänker att jag kommer mista honom med.

Jag blev riktigt arg och ledsen :(

Stängde av thermo funktionen direkt och stabiliserade vattnet, för tillfället nu så kör jag med vanligt doppvärmare.

Jag satte mig ner direkt vid datorn för att forska lite och googlade efter "Eheim 2126 problems" och då fick jag upp en hel del intressanta trådar från utländska akvarie forum. Där många andra har drabbats av detta problemet med dessa 2126/2128 filter och min teori med termostaten har bekräftats.

Vill minnas att jag läste nånstans i nån forum där nån berättade att Eheim har själva erkänt att det är fabrikations fel på dessa filters termostat som är tillverkade mellan år 2004-2007 vecka 15.

Allt detta hände förra helgen och jag kunde inte göra nånting tills på måndag förra veckan, då mailade jag affären där jag köpte filtret och de dröjde inte länge tills jag fick svar, jag blev bra bemött där, jag förklarade hela storyn för dem, dem beklagade de inträffade och tog detta problemet på allvar.

Nu till de största problemet jag åker på semester om en vecka och är borta i 4 veckor, min far ska sköta akvariet under tiden jag är borta.

Jag misstänker att jag inte är prio nr.1 där jag köpte filtret och jag är rädd att detta kommer ta lång tid att fixa detta garanti ärendet.
Så jag vill ta detta själv med eheim i hopp om att det ska gå snabbare, jag förväntar mig inte att allt detta ska vara löst inom loppet en vecka, jag vill bara ha svar på de hela.

Det är här jag behöver era råd och tips samt hjälp.

Vet nån av er vem och hur jag ska ta kontakt med Eheim som privatperson?

vem ska jag vända mig till? vem ska jag ringa? Vem ska jag maila? Har Eheim ngn kontor här i sverige?

Delen som måste bytas är art: 7655008
Thermostat compl. with temperature sensorand suction cups

och vad jag har förstått så kostar den 180euro att köpa löst, hade den kostat 3-400 kronor hade jag köpt den löst för jag orkar verkligen inte med sånt här garanti tjafs, det är bara jobbigt.

hoppas ni kan hjälpa.
#2 - 15 juni 2008 07:41
här kan du ställa frågor till eheim: http://www.eheim.com/base/eheim/inhalte/form_customer.html
#3 - 15 juni 2008 08:12
Du har ju fortfarande garanti på filtret. Byt det där du köpte det.
#4 - 15 juni 2008 12:18
åheim skrev:
här kan du ställa frågor till eheim: http://www.eheim.com/base/eheim/inhalte/form_customer.html

tack så mkt åheim
#5 - 15 juni 2008 12:22
Azur skrev:

mjo, de e inte så enkelt, vad jag har läst på internet så har eheim släppt en ny uppdaterad version av den här filtret, där dem har löst detta problemet. Byter jag hela den här filtret, så är jag rädd att jag kommer få en likadan filter, så där för vill jag ta detta med Eheim själv så jag vet att jag får den nyare varianten som inte pajjar efter 5-6 månader :) .

Mvh
kotten
#6 - 15 juni 2008 12:58
Alltså reklamerar du varan, får pengarna tillbaka och köper ett uppdaterat 2126, prata med din butik och kom överens med dem och låt butiken sköta kontakten med eheim så att du kan köra vidare med det trasiga filtret alt ett lånefilter tills allt är klart.
Bilagor:
#7 - 15 juni 2008 18:30
Azur skrev:

En garanti betyder tyvärr inte att affären kan byta den rakt av. Eheim måste kontaktas och godkänna att affären gör så, och godkänner de det inte (vilket de oftast inte gör) så måste den lagas. Detta görs av dem själva eller auktoriserad reparatör i Sverige (läs, Akvarieteknik).
#8 - 15 juni 2008 18:43
En garanti betyder tyvärr inte att affären kan byta den rakt av. Eheim måste kontaktas och godkänna att affären gör så, och godkänner de det inte (vilket de oftast inte gör) så måste den lagas. Detta görs av dem själva eller auktoriserad reparatör i Sverige (läs, Akvarieteknik).

Jag pratar inte om Eheims tre-års-garanti, utan om vanlig 1-års-garanti hos affären. Filtret är, om jag förstått saken rätt, sex månader gammalt & trasigt.
#9 - 15 juni 2008 19:05
Vad är en ettårsgaranti? Menar du att affären skulle stå för kostnaden?

Eheim ska självklart fixa felet, men att göra allt supersnabbt som TS önskar kan bli svårt. Om affären har goodwill och får det clearat från eheim eller deras egen leverantör av pumpen kan de ju rycka en termostat ifrån en annan pump och vänta på att eheim ersätter dom, men det måste man ju kolla att de går med på först.
#10 - 15 juni 2008 20:02
Har aldrig handlat i en affär som inte tog tillbaka en trasig vara inom ett år, och skulle definitivt inte handla två gånger i en som inte gjorde det, men om affären nu tänker trassla:

Saxar ur Konsumentverkets informationssida:
"Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. --- Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Ett konstruktionsfel som Eheim tydligen tillochmed erkänt torde vara ett ursprungligt fel.
#11 - 15 juni 2008 22:28
Fast det där är saxat ut den treåriga reklamationsrätt som vi har i Sverige. Det betyder att affären ska ta tillbaka varan efter så lång tid som två år och 264 dagar om köparen kan bevisa att felet är ursprungligt. Det som ändras är var bevisbördan ligger. De första sex månaderna måste affären/leverantören bevisa att felet INTE fanns från början, sedan har köparen mer jobb med att bevisa att det fanns där i fallande ordning.

Detta har alltså inget med ett år att göra.

Att pumpen bör bytas ut eller repareras i det här fallet verkar troligt, men det fungerar ändå inte så att affären bara kan rycka en ny från hyllan. Om eheim/grossist säger över tel. att det där är ett fel i favrikationen, ge honom en ny, då är det möjligt. De kan dock hävda rätten att få laga den, och då får de den chansen, och då dröjer det tyvärr lite längre för köparen att få tillbaka den.
#12 - 6 mars 2009 11:27
lite bra att veta prylar när det gäller garanti

http://www.e24.se/pengar24/dinarattigheter/konsumentratt/artikel_1024691.e24

/Tobbe

Annons