Eheim 2078e låter högt

#1 - 21 april 2010 11:53
Jag har just fått hem mitt nya filter som är ett Eheim 2078e.
Något måste dock vara fel på det för det låter rätt så högt.

Har kollat lite på vad som skulle kunna vara fel. Plockade lös rotorn för att kolla hur den var och vart lite förvånad när den var stum mot magneten, men det kanske ska vara så?
Har bara haft äldre filter förut och då har magneten gått att vrida rätt mycket utan att impellern rört sig.

Finns det något vanligt som brukar vara fel på dessa filter?
Anledningen att jag frågar här och inte direkt där jag köpte filtret är för att det är köpt från en utländsk sida och min engelska är så dålig.
#2 - 21 april 2010 11:59
Jim.K skrev:
Jag har just fått hem mitt nya filter som är ett Eheim 2078e.

Något måste dock vara fel på det för det låter rätt så högt.

Har kollat lite på vad som skulle kunna vara fel. Plockade lös rotorn för att kolla hur den var och vart lite förvånad när den var stum mot magneten, men det kanske ska vara så?

Har bara haft äldre filter förut och då har magneten gått att vrida rätt mycket utan att impellern rört sig.

Finns det något vanligt som brukar vara fel på dessa filter?

Anledningen att jag frågar här och inte direkt där jag köpte filtret är för att det är köpt från en utländsk sida och min engelska är så dålig.

Hur låter ljudet? Min 2073 lät ofta som en tvättmaskin de två-tre första dygnen, pga luft i systemet.
#3 - 21 april 2010 13:33
det låter alltid ett bra tag. vänta ett par dagar ska du se att det tystnar
#4 - 21 april 2010 16:28
Man kan prova med att växelvis klämma ihop ut och insudslangarna för att sedan hastigt släppa ut dem igen. På så vis kan man få bort luft som står kvar i filtret.

Du kan också prova att vicka lite på filterbaljan för att på så vis få luften att komma ut.

Hoppas att det löser sig för dig

//Roger
#5 - 21 april 2010 16:34
Testa och vicka lite lugnt på filtret och se om inte eventuell luft som kan finnas åker ut ur filtret och på så vis tystnar ;)
#6 - 21 april 2010 16:49
vicka är bra men det kommer ändå låta ett tag. men det ger sig.
#7 - 21 april 2010 17:02
Mina eheim 2028:or låter några sekunder vid omstart och rengörning sen är dom tysta som möss ;)
Allt med lite vicknings hjälp !
#8 - 21 april 2010 17:09
mitt tetra lät ett par dagar när jag starta fösta gången o nu efter rengörning låter det kanske i max en timme. sen dödstyst.
#9 - 21 april 2010 19:38
Tack för alla svar.
Jag har vickat och pumpat och grejat otroligt mycket samt att filtret nu har varit igång i ca två dygn.
Ljudet är dock inget "luftljud", Om jag skulle beskriva det så låter det ganska likt som att grannen skulle köra med en slagborrmaskin i betong, den typen av ljud alltså.
Ljudet följer helt varvtalet man ställer in på pumpen.

Mitt akvarium står i tv-rummet och även om man har tvn på normal volym och går in i ett helt annat rum och lyssnar så överröstar filtret tvn utan något som hellst problem.

Är det någon som kan svara på om magneten och impellern ska sitta stumt mot varann eller om det ska gå att vrida dom var för sig på axeln ett halvt varv, eller hur mycket det brukar vara dom övriga filtren jag har.
#10 - 22 april 2010 16:53
På axeln ska det sitta en distans. Kan du ha satt den fel? Den är avrundad i ena sidan sätter man den på fel håll kan det bli ett knattrande ljud från filtret. (Fasningen på distansen ska vara neråt.)
#11 - 22 april 2010 17:34
Bostelin skrev:
På axeln ska det sitta en distans. Kan du ha satt den fel? Den är avrundad i ena sidan sätter man den på fel håll kan det bli ett knattrande ljud från filtret. (Fasningen på distansen ska vara neråt.)

Jodå den sitter åt rätt håll.
Vet du hur det är med magneten i förhållande till impellern, ska dom vara stum eller gå att vrida?
#12 - 22 april 2010 17:39
Den ska vara stum.
#13 - 22 april 2010 18:03
Nu har det löst sig så nu är det tyst och fint :)
#14 - 22 april 2010 18:08
vad var problemet?
#15 - 22 april 2010 18:55
hannesc skrev:
vad var problemet?

Efter tipset om distansen så tänkte jag att jag skulle dubbelkolla en extra gång att den verkligen låg rätt.
Den satt åt det hållet som den satt när pumpen var ny, fasningen var mot locket till impellern. Då gummibussningen som sitter i locket är fasad ganska precis som fasningen på distansen så tog jag för givet att den skulle va så. Speciellt när den satt monterad så från fabrik, för jag tog aldrig isär den innan jag starta den första gången.
Men när jag vände den vart den tyst å fin :)
#16 - 23 april 2010 10:36
Kul att tipset angående distansen hjälpte:)

Jag gjorde själv samma tabbe och hörde med eheims support hur den egentligen skulle sitta.
Tycker dock Eheim borde ha kunnat göra en bättre lösning med distansen som inte inbjuder till att man sätter den fel. Det är ju lätt hänt.

Annons