Eheim 2076 sprucken säkerhetsadapter

#1 - 2 maj 2010 21:19
Idag började svämmade ena skåpet i min akvariebänk över. Det formligen sprutade ut vatten från ytterfiltret som är ett Eheim Professional 3e 2076. Det gick åt 10 handdukar och mycket svett att torka upp alltihop. Vid felsökning fann jag sprickor längs med slangfästena på säkerhetdapatern (den sak där slangarna sätts som sedan trycks ner i filterbehållaren. Det var små små sprickor och det är på ett ställe där det absolut INTE får läcka. Hade detta hänt när jag inte var hemma hade jag haft 500 liter vatten på golvet.

Någon som hört om problem med 2076/2078-modellerna? Jag ska ta tillbaka min till affären men jag misstänker att de bara kommer att säga att det är slitage. Filtret är dock bara 6 månader gammalt......
#2 - 2 maj 2010 22:03
Ställ frågan direkt till Cornelia Veith, fotografera och skicka med bilder i eposten, jag pm'ar dig adressen.
#3 - 3 maj 2010 13:22
Tack Gaffel för hjälpen! Cornelia har visat på enormt bra kundservice. Jag skickade email till henne igår kväll och fick svar idag att de skickar mig en ny säkerhetsadapter utan kostnad. Wow säger jag!
#4 - 3 maj 2010 20:44
Cornelia Veith är en riktig klippa!
#5 - 3 maj 2010 21:39
Gaffel skrev:
Cornelia Veith är en riktig klippa!
Hon lär ha fullt upp den tanten;)
#6 - 4 maj 2010 09:56
åheim skrev:
Hon lär ha fullt upp den tanten;)
Jag skulle akta mig för att kalla henne tant men det har hon säkert, speciellt som hon är den enda personen hos EHEIM som arbetar med dessa kundrelaterade frågor och som dessutom personligen tar emot alla andra teknik och produktfrågor från hela europa, och detta ALLA dagar i veckan, vem är hagens motsvarighet till denna 'Mirakelkvinna'? ;)
#7 - 5 maj 2010 17:10
Installerade en likadan pump för 1½ månad sedan. Behöver man vara nervös eller är detta undantaget som bekräftar regeln?
#8 - 22 juni 2010 14:56
Ena skyddet på mitt filter var trasigt men jag har väntat över två månader på svar eftersom mitt mail sen hamnade i deras spam-korg, troligtvis för att jag skickade den bild de ville ha. Hoppas nu att jag kommer få i ordning på det så jag äntligen kan starta igång det.
#9 - 24 juni 2010 08:13
Mitt filter får jag nog leva med att det har en skada.
Värre om det börjar läcka men det får man hoppas att det inte gör.
#10 - 24 juni 2010 08:43
aquaplant skrev:
Jag får betala för att skicka tillbaka filterkorgen, dvs. minst 325 kr.

Då kunde jag lika behålla en trasig grej istället för att betala en massa extra.
Du ska inte vända dig till eheim utan till inköpsstället för att utnyttja din garanti på filtret;)
#11 - 24 juni 2010 08:53
Sen kan man fråga sig varför du antar att legis inlägg ska användas som klagomur, om du nu ha en fråga eller liknande kring 'ditt' filter så kanske du kunde skriva ett eget inlägg där du beskriver problemet lite mer ingående med detaljer som vilket märke osv..
#12 - 24 juni 2010 15:14
Jag bara nämnde att jag också hade haft problem med mitt filter då legis frågade om någon hört något om fel på dessa modeller.

Om ovanstående inlägg som jag gjort var fel så kan dessa tas bort.
#13 - 24 juni 2010 20:24
Vilket var felet med ditt 2076, eller var en filterkorg trasig när du köpte det?
#14 - 24 juni 2010 20:50
Att det var lösa delar på filterkorgen. Vet ej om det var transportskada eller fabrikationsfel. På sikt vet jag inte om det kunde ha orsakat skador som gjort att filterkorgen hade spruckit.
Dock har jag inte startat igång det ännu men för mig har det löst sig också så det har åtgärdats som det även gjorde för legis.

Ville bara svara på legis fråga och säga att jag också har haft problem inget annat.
#15 - 24 juni 2010 23:10
Men ditt problem bestod alltså i att ett handtag satt löst eller hade släppt på en av filterkorgarna på ditt 2076, eller var det andra delar som hamnat i filterkorgen?
#16 - 25 juni 2010 08:11
Vet inte om du menar de inre korgarna men det kanske blev syftningsfel jag tänkte på själva lådan som hade fått sig en smäll men nu är allt ordnat och klart så det har löst sig även för mig nu.
#17 - 25 juni 2010 11:40
Om det är gavlarna till kanistern som är skadade så ska du reklamera direkt på inköpsstället eftersom detta är en transport eller handhavande skada precis som åheim skrev!

Annons