Eheim 2075 brummar mycket!

#1 - 12 april 2011 18:11
Hejsan!

Köpte mig ett ytterfilter Eheim 2075 för en månad sedan men den har börjat att brumma mycket högre än vid start. Det låter som motorn får jobba mycket. Har gjort rent filtret precis men det var inte jätte mycket skit direkt.

Någon som har tips på vad det kan vara??
#2 - 12 april 2011 18:13
Prova att ställa filtret på något mjukare underlag, tex en frigolitskiva och se om det blir bättre. Jag har fått göra det med min Eheim...
#3 - 12 april 2011 18:22
Har gjort det (10 cm tidningspapper) och är inga problem via botten för där vibbrerar det inte alls. Det är toppen som har ökat i ljudnivå mycket märkbart. Har den också i en Juwel bänk och det ekar ganska bra där men även om jag lyfter ut den låter det mer än i början.. Är fundersam pga att det inte lät så i början. hmm.
#4 - 12 april 2011 18:36
Mitt gjorde det en kortare period, några dagar, sen försvann det. Kan ju vara något skräp som lyckats ta sig förbi silen eller nåt.

Riktigt tyst och bra filter annars.
#5 - 12 april 2011 18:39
Okej får hoppas på det och väntar en stund till om se om det går över. Finns det något speciellt i flödet som man kan missa att göra rent?
#6 - 12 april 2011 18:44
Du satte dit gummiplupparna under va?
#7 - 12 april 2011 18:52
Hehe ja det gjorde jag men ljuddämpningen var för dålig därför tidningspapper. Tror att något är löst eller smutsigt i pumphuvudet dock.
#8 - 12 april 2011 19:09
att ett ytterfilter överhuvudtaget börjar låta så pass att man irriterar sig på det brukar bero på begränsat flöde, dock låter det väldigt olika beroende på om det är utblås eller insugssidan som bromsas, ett trick i boken är när man på kraftfullare ytterfilter upptäcker microbubblor i akvariet vilket beror på så pass begränsad genomströmning på inkommande vatten att luft börjar sugas in i filtret via slanganslutningar och packningar, ett kavitationsljud(skramlande) från impellern brukar istället bero på att utgående vatten bromsas.
#9 - 12 april 2011 20:17
Okej för flödet har blivit sämre på sista tiden, vad kan jag göra?
#10 - 12 april 2011 20:22
Det finns servicepack för 2075 på guldfisken. Tips är att byta den vita filtervadden och rengöra det blå förfiltret. Övriga korgar kan sköljas litet lätt. Gärna med ett strilmunstycke på kranen. Sen kan du slå ett getöga på slangarna. Är de algiga är det bara att köra igenom med en slangrensare, vilket är en spiraltråd på typ 1,5 meter med borst i varje ände. Ta även krök och vatten insug, dvs alla delar som det strömmar vatten igenom.

Jag gjorde nyss en sån service, flödet blev påtagligt bättre. Fick för mig att reningen funkade något bättre också, eller så var det önsketänk.

Annons