Eheim 2028 vs 2250

#1 - 17 december 2009 20:24
Har efter många års uppehåll med akvaristiken åter skaffat ett akvarium på 310 liter. Uppenbarligen har det hänt en del på filterfronten sedan jag senast höll på för 20+ år sedan!

Efter diverse läsande av gamla trådar här på forumet och annorstädes har jag bestämt mig för att åter köra Eheim. Att ett 2028 eller 2250 bör räcka för ett normalbefolkat sällskapsakvarium är klart (OK genomströmning, relativt stor filtervolym).

Två frågor dock:
- Ljudnivå?
- Lätesprofil (lätt porlande eller brummande, gnissel m m)?
- Hanterbarhet?

Rengöring av filtren lär bli var 6:e månad om man får tro inläggen här. Kan det stämma?
#2 - 17 december 2009 20:30
Lägg slantarna på en snygg BTN filtermodul istället;) Fyll den med filtermattebitar och en cirk.pump, sen kan du köra i åratal utan att röra det (möjligen rengöra pumpen)Och du får ett tyst kar! :)
http://www.backtonature.se/sweden/modules.html
#3 - 17 december 2009 20:44
Jag har sett BTN nämnas många gånger men inte riktigt förstått vitsen. Jag vill ju maximera utrymme och vattenvolym i akvariet så jag kör nog oldschool med bakgrundslåda och ytterfilter :-)

Menar du annars att en cirkulationspump som körs på detta sätt skulle vara tystare än en som sitter på ett ytterfilter? Hur kommer det sig? Brummandet borde väl bli lika ljudligt oavsett filtermaterialets placering?
Bilagor:
#4 - 17 december 2009 21:31
Pumpen ger resonans när den sitter på en tunna och dessutom inte helt nersänkt i vatten! Ljud leds dåligt under vatten så det blir en väldig skillnad!
#5 - 17 december 2009 23:17
åheim skrev:
Pumpen ger resonans när den sitter på en tunna och dessutom inte helt nersänkt i vatten! Ljud leds dåligt under vatten så det blir en väldig skillnad!

Snicksnack! Nu är du ute och cyklar igen åheim!
Jag har själv en 2028 samt storebrodern 2260 och är väldigt nöjd med dessa filter. Låter inget och bra kapacitet. Skulle jag valt ett filter av dessa till ett nytt kar, skulle mitt val hamna på 2250 som är en gedigen konstruktion och har bra kapacitet.
#6 - 17 december 2009 23:25
Viktigt att tillägga i denna diskussion är prisskillnaden. Jag är själv för Eheim men i den skala jag kör så är det omöjligt ekonomiskt, därför har det blivit modul/filterkammare med filter och cirkpump av valfritt märke. Men har man ekonomi så håller jag på Eheim:)
#7 - 17 december 2009 23:40
Jag tycker det är synd att det har blivit lite som tävling och övertalning om vilket ytterfilter någon ska välja, om denne nu skulle vara inne på att köpa ett annat märke än vad den som svarar har till sitt kar.
Sedan finns det måndagsex på de flesta märken, men för det behöver man inte komma med rena osanningar och dra alla filter över en kam.
Visst, jag har själv bara Eheims ytterfilter till mina kar, och har provat några andra tillverkare med, men det är mitt val och inget som jag vill pracka på någon som väljer någon annat filtertillverkare än Eheim.
De flesta tillverkare har något negativt med antingen ett eller ett flertal av sina modeller, men vilken tillverkare av vad det än månne vara har inte det...?
#8 - 18 december 2009 00:05
Jag har en hel del Eheim-utombordare. Dessa går ju år efter år utan att krångla och 2250 (i alla fall mina exemplar) är jädrarimej helt käft-tysta, kanske ett subtilt litet; vrrrr - om man lägger örat intill pumpskallen, men dead-silent någon meter ifrån.
Haft X-antal Eheim-produkter i snart 38 år nu och aldrig varit med om något som varit till besvär... My 50-cent...
:)
#9 - 18 december 2009 00:17
MaxB skrev:
Jag har en hel del Eheim-utombordare. Dessa går ju år efter år utan att krångla och 2250 (i alla fall mina exemplar) är jädrarimej helt käft-tysta, kanske ett subtilt litet; vrrrr - om man lägger örat intill pumpskallen, men dead-silent någon meter ifrån.

Haft X-antal Eheim-produkter i snart 38 år nu och aldrig varit med om något som varit till besvär... My 50-cent...

Där håller jag med, finns inget märke som håller så länge som Eheim. I mina kar (där jag inte har filterkammare/modul) kör jag Eheim 2252, håller hur länge som helst. Trots att det är dyraste märket tror jag man har igen pengarna efter ett antal år...
Jag vill inte packa på någon ett visst märke, det är bara min åsikt.
#10 - 18 december 2009 00:26
Där håller jag med, finns inget märke som håller så länge som Eheim. I mina kar (där jag inte har filterkammare/modul) kör jag Eheim 2252, håller hur länge som helst. Trots att det är dyraste märket tror jag man har igen pengarna efter ett antal år...

Jag vill inte packa på någon ett visst märke, det är bara min åsikt.

Japp! Och jag håller med dig, Jerry - vill absolut inte pracka på någon ett specifikt märke... men, det är lite som med elguror - Gibson och Fender har funkat i en bra bit över 50 år - och är fortfarande det bästa man kan lira på!:)
#11 - 18 december 2009 03:40
MaxB skrev:
Japp! Och jag håller med dig, Jerry - vill absolut inte pracka på någon ett specifikt märke... men, det är lite som med elguror - Gibson och Fender har funkat i en bra bit över 50 år - och är fortfarande det bästa man kan lira på!:)

Helt riktigt!! ;)
Bilagor:
#12 - 18 december 2009 04:50
åheim skrev:
Ljud leds dåligt under vatten så det blir en väldig skillnad!

Öh nä! I luften hinner ljudet ungefär 340 m/sekund. I fasta ämnen som järn, sten och glas är ljudets fart större än i luft. I vatten leds ljudet mer än fyra gånger så snabbt i jämförelse med luften eftersom ljudet leds bättre då.
Störst fart har ljudet i stål så ljudet rör sig 5200m/sekund.
#13 - 18 december 2009 07:48
åheim skrev:
Ljud leds dåligt under vatten så det blir en väldig skillnad!

Njae, där håller jag inte med. Jag har ett miniakvarium med en Fluval 1 nedsänkt under vattenytan. Denna pump bråtar rejält och vibrationerna fortplantar sig lätt och ledigt både i vattnet, glaset och t o m ned i bordet akvariet står på. Lägger man örat till glaset låter det som när man hör en motorbåt närma sig medan man dyker! Detta oljud vill jag helst bespara både min familj och de stackars fiskarna som ska vara i akvariet.

Däremot tycker jag idén med att man har en extremt stor filtervolym undanstoppad bakom panelen i akvariet verkar bra men det har jag inte planerat för och har alltså inte platsen i karet för detta.
#14 - 18 december 2009 07:53
MaxB skrev:

Det är exakt ett sådant filter jag söker. När jag höll på för 20+ år sedan hade jag också mest Eheim och var mycket nöjd med dessa. Jag har absolut inget emot att prova något annat märke men att spara några hundralappar och riskera krångel och filterbyte efter 4-5 år är inte min melodi. Siktar på ett 2250 alltså men om 2028:an är lika tyst så verkar snabbkopplingen och startanordningen smidig för den gång i halvåret man ska rengöra.
#15 - 18 december 2009 08:28
hawkse skrev:
Det är exakt ett sådant filter jag söker. När jag höll på för 20+ år sedan hade jag också mest Eheim och var mycket nöjd med dessa. Jag har absolut inget emot att prova något annat märke men att spara några hundralappar och riskera krångel och filterbyte efter 4-5 år är inte min melodi. Siktar på ett 2250 alltså men om 2028:an är lika tyst så verkar snabbkopplingen och startanordningen smidig för den gång i halvåret man ska rengöra.

Jag tror inte att det är så säkert att du kommer behöva göra rent filtret 2 ggr per år.
Mitt har gått säkerligen 1 1/2 -2 år utan rengöring med tillsynes oförminskat flöde.
Dubbelkranar underlättar verkligen arbetet med rengöring och annat pyssel med filtret, men den stora kranen till 2250 är inte billig så det stör om man säger så ;)
#16 - 18 december 2009 08:58
Karon skrev:
Dubbelkranar underlättar verkligen arbetet med filtret, men den stora kranen till 2250 är inte billig så det stör om man säger så

Bara detta att man kan köpa en dubbelkran till en filtermodell som har så "många" år på nacken är en anledning att köpa produkter från det stora landet i söder. Mentaliteten är fortfarande mindre slit-och-släng och mer underhåll-reparera. Passar mig ypperligt.

Låter bra det där med få rengöringar. Vi får väl se hur mycket träck jag lyckas producera i karet ;)
#17 - 18 december 2009 16:14
Öh nä! I luften hinner ljudet ungefär 340 m/sekund. I fasta ämnen som järn, sten och glas är ljudets fart större än i luft. I vatten leds ljudet mer än fyra gånger så snabbt i jämförelse med luften eftersom ljudet leds bättre då.

Störst fart har ljudet i stål så ljudet rör sig 5200m/sekund.
min poäng va att pumpen blir tystare när du sänker ner den i vattnet!! prova själv om du är osäker GÄLLER cyckelstyret ansjo också;)
#18 - 18 december 2009 16:31
Hmmm... nu verkar min lokala handlare ha lite svårt att hitta 2250 men föreslår en 2073 till hyfsat pris. Den ser vid första anblick ut att ha ungefär likvärdiga prestanda som 2250. Blir lite skeptisk när jag ser att antalet supportärenden på Eheims hemsida är fler för de nya modellerna men mycket få för classic 2250-60. Undrar just om det är indikativt...
#19 - 18 december 2009 16:43
Det är nog så det är, den gamla Classicmodellen är ganska enkel i sitt utförande och funkar kanon medans det är lite mer lull-lull och faktiskt klenare grejer på de nya Eheimfiltrena...

Och det är nog tur att det inte är jag som är cykelstyret på det här forumet;)...
#20 - 19 december 2009 07:58
hawkse skrev:
Hmmm... nu verkar min lokala handlare ha lite svårt att hitta 2250 men föreslår en 2073 till hyfsat pris. Den ser vid första anblick ut att ha ungefär likvärdiga prestanda som 2250. Blir lite skeptisk när jag ser att antalet supportärenden på Eheims hemsida är fler för de nya modellerna men mycket få för classic 2250-60. Undrar just om det är indikativt...

Finesser är bra när de fungerar men en källa till förtret när de krånglar, och ju fler finesser ju fler möjligheter till irritation.
Har en 2028 sedan ett antal år som aldrig krånglat så det påverkat funktion. Det enda som varit är kulan som skall indikera flödet verkade slitas eller errodera. Vet dock inte om den finns kvar, har inte brytt mig om att titta på den på några år, vattnet flödar på bra ändå :D
#21 - 21 december 2009 18:21
Så har jag beställt ett 2073 enär 2250 inte stod att uppbringa förrän tidigast sent i Januari och då till betydligt högre pris. Räknar med att 2073:an egentligen räcker till men marginalerna saknas. Får väl uppgradera när det blir dags för nästa akvarium :)

Annons