Eheim 2028 Pro2 i 375l.

#1 - 29 december 2007 12:30
Jag har ett FX5 som jag bokstavligen kommer att slänga ut och vill ersätta detta med kvalitet, Eheim med andra ord. Har spanat lite på nätet, och fastnat för 2028 Pro2, räcker detta för att få snurr på vattnet i min 375? Att filtreringer räcker är det väl inget tvivel om, men klarar filtret av att ge mina fiskar lite skön motström eller är det som många andra ytterfilter bara en liten putt av vattnet som knappt skapar ringar på ytan?

Och en fråga till, är 2028an knäpptyst, eller hur upplever ni som har dem det?

För att räta ut fluvalfolkets frågetecken så drar FX5an på tok för mycket, låter för mycket för att ha bland folk, och den verkar inte tåla att lite finkornigt sand kommer in i det, då är impellern körd direkt!

Nå, några som kan besvara mina frågor... :D
#2 - 29 december 2007 17:45
vill du ha snurr på vattnet och ett väldigt tyst filter av hög kvalite tycker jag du ska slänga ett öga på detta! (tycker eheim lever lite på gamla meriter...)
https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=10739&langId=-1&parent_category_rn=10602 är det för krafigt så passar kanske 500.an bättre! antal liter som de pumpar är precis som de skriver så du behöver inte dra av ett antal hundra liter som annars brukar vara fallet med alla ytterfilter!
#3 - 29 december 2007 18:04
Jag har ett 2028 och är mycket nöjd :)
[SIZE=1]Edit: Egentligen har jag två, men det ena har jag inte startat än.[/SIZE]

Det är riktigt tyst, men jag är tveksam till om det räcker för att ge ditt kar en cirkulation som du är nöjd med. (FX5 pumpar ju enligt uppgift 3500 l/h och 2028 1050 l/h.)

Själv vill jag ha ordentlig cirkulation. I mitt 420 liters kar har jag förutom 2028 ett pumphuvud från en Eheim 2252 (1200 l/h) tillsammans med filtermatta.

Hur filtret hanterar sand har jag inte testat då jag har insuget gömt högt upp i en BTN-modul.
#4 - 29 december 2007 21:55
Kryptonit skrev:
Jag har ett 2028 och är mycket nöjd :)

[SIZE=1]Edit: Egentligen har jag två, men det ena har jag inte startat än.[/SIZE]

Det är riktigt tyst, men jag är tveksam till om det räcker för att ge ditt kar en cirkulation som du är nöjd med. (FX5 pumpar ju enligt uppgift 3500 l/h och 2028 1050 l/h.)

Själv vill jag ha ordentlig cirkulation. I mitt 420 liters kar har jag förutom 2028 ett pumphuvud från en Eheim 2252 (1200 l/h) tillsammans med filtermatta.

Hur filtret hanterar sand har jag inte testat då jag har insuget gömt högt upp i en BTN-modul.
Visst kommer cirkulationen att minska, men FX5an är rätt extrem å andra sidan. Kanske är det som är dess problem? Jag tror att eftersom motorpaketet sitter nere på FX5an så samlas sanden där, och impellern blir kass fort. För sand flyttar sin inte själv precis. Då är det bättre att ha paketet i locket för där kan inte sand lägga sig utan får man in det i pumpen fortsätter det ner mot botten istället.

Det lutar dock åt en 2028 känns det som. Bra filtrering måste jag ha, sen kanske jag får komplettera med ett pumphuvud om det blir för tamt. Det viktigaste är trots allt att det inte är en tröska.
#5 - 29 december 2007 22:09
Har också en 2028 pro II i ett 375 liters. Otroligt tyst men inte något jätteflås. Kör biltema bläster och insuger sitter cirka 1 cm över sanden, tuffar och går på 4 året nu. Jag kompleterar med ett 2000l/m innerfilter för mina malawi.
#6 - 29 december 2007 22:19
2028 pro2 borde ju funka.
Skit i strilrören:D
Eller korta strilröret så du bara har 3hål istället för 5-7orginal:D
Mycket beror ju på vilka fiskar du ska ha...
De flesta eheim filtren bara går o går år efter år:D
Har flera pro2or och även classic som jag inte behövt byta varken impeller eller axel på.
Tysta är de också...jag kör bara med tysta ytterfilter eftersom jag kör med dala/zoolines öppna aluminium ställning.
#7 - 29 december 2007 22:28
Jag har efter lite afrikaäventyr fallit tillbaks in i Sydamerikaträsket :D Men det är lika trevligt som alltid...

Nån som vet hur man, om man kan, lägga upp filmfiler härm eller måste man vara Goldmember för det? Har iaf en film där Fluvalsången hörs..
#8 - 30 december 2007 06:49
Patrik- du måste vara goldmember dock inte av austin:D
då det gäller att lägga upp filmer så vet jag inte men du kan ju länka.
#9 - 30 december 2007 07:07
firefox75 skrev:
Patrik- du måste vara goldmember dock inte av austin:D

då det gäller att lägga upp filmer så vet jag inte men du kan ju länka.

" target="_blank">Min FX5

Finns andra sätt än guldmedlemskap för att ladda upp filmer.. :D
#10 - 30 december 2007 16:08
Patrik_växjö...det där lät ju inget vidare...låter som grabbens leksaks helikopter som han fick i jul klapp...
Antingen kör du vidare med ditt fx5 o byter impeller, lager, axel...o hoppas det funkar eller också sälj det till någon för billig penning...o köp ett nytt eller beggat classicfilter eller pro2.

Kan väl berätta att jag har tre stora akvarier igång i sovrummet och jag störs inte ett smack...har pro2 2028 i mitt 375l, classic 2215 och am-top 3336 i mitt 540l, resun 808 i mitt 720l.
http://www.vattenliv.nu/ytterfilter808-p-740.html är länken till 808 filtret...
#11 - 30 december 2007 18:17
Jag har beställt en 2028 nu, går på egen erfarenhet, annars funderade jag på AmPro men jag vågade inte, man vill ju gärna se, lyssna och känna på ytterfilter innan man köper dem.
#12 - 30 december 2007 18:45
Ytterfilter 806 - För akvarium på 350 till 550 L

* Tillbaka
* Tipsa en kompis

Ett filter som placeras utanför akvariet är mycket enkelt att sköta. Stäng av den inbyggda pumpen. Vrid därefter av de medföljande vattenkranarna. Nu kan man enkelt koppla bort filtret för rengöring av filtermaterialet. Sen är det bara att koppla in filtret på nytt och vrida på vattenkranarna och sätta på pumpen. Klart!
Pumpen är kraftfull, men samtidigt mycket tystgående.
Allt ingår, filtermaterial, anslutningar, slang och utgångar/munstycken.

Tekniskdata
Vattenvolym i akvariet med ett filter: mellan 350 och 550 L
Vattenflöde: 1200 L/tim
140 cm kabel
Mått filter: H 45 cm, B 25 cm, D 25 cm
Längd på medföljande slangar: 2 x 180cm
Volt: 230
Effektförbrukning: 30 Watt
Garanti: 3 år

* Tillbaka
* Tipsa en kompis

Ett filter som placeras utanför akvariet är mycket enkelt att sköta. Stäng av den inbyggda pumpen. Vrid därefter av de medföljande vattenkranarna. Nu kan man enkelt koppla bort filtret för rengöring av filtermaterialet. Sen är det bara att koppla in filtret på nytt och vrida på vattenkranarna och sätta på pumpen. Klart!
Pumpen är kraftfull, men samtidigt mycket tystgående.
Allt ingår, filtermaterial, anslutningar, slang och utgångar/munstycken.

Tekniskdata
Vattenvolym i akvariet med ett filter: mellan 450och 850 L
Vattenflöde: 1500 L/tim
140 cm kabel
Mått filter: H 45 cm, B 25 cm, D 25 cm
Längd på medföljande slangar: 2 x 180cm
Volt: 230
Effektförbrukning: 30 Watt
Garanti: 3 år

Annons