Eheim 2028 filtermaterial

#1 - 7 februari 2004 14:15
Jag har fyllt hela filtret med grov filtermatta. Är detta helt galet? Jag tänker fylla nedersta facket med makaroner vid tillfälle men just nu är det bara matta som sagt. Får jag någon försämrad effekt av detta? Behöver man filtervaddbiten som sitter högst upp?

Nu har jag mitt egenbyggda innerfilter (9l glasbehållare med filtermatta och makaroner med ett powerhead 802 (1500l/h), CO2-reaktorn med en aquaclear filterpatron fylld med filtervadd och powerhead 402 (1000l/h) som pumpar in vatten i reaktorn. Med enbart dessa två var det konstant småpartiklar som flög runt i vattnet, nu med 2028:an + de ovanstående är det lite mindre partiklar men jag vill få ännu bättre mekanisk filtrering.

Vid nästa vattenbyte ska jag plocka ur den egenbyggda behållaren och eventuellt låta 2028:an lösa upp CO2. Då kan jag hälla i makaronerna i det nedersta facket. Kan det vara så att mitt mycket bra biologiska hemmabyggda filter motverkar 2028:an i den mekaniska filtreringen?

Jag har både pictusmalar och corydoras som virvlar upp partiklar från botten.

Tips?
#2 - 7 februari 2004 18:41
Hej,
Jag tror att du skulle sätta ett för-filter längst upp i behållaren på din 2028 det är ju vad eheim rekomenderar och det verkar logiskt.
Mvh / Jonas
#3 - 7 februari 2004 20:56
Vattnet passerar ju facket längst ner först som ska vara fyllt till 2/3 med makaroner och 1/3 grov filtermatta ovanpå som följer med. Nästa två fack ska vara ehfisubstrat och i ett tunt (1-1,5cm) lager ovanför alla filterkammare ska det vara fin filtervadd som följde med.

Vattnet passerar altså först makaronerna som fångar och bryter ner de grövsta partiklarna, sen kommer mattan som tar de lite mindre partiklarna och sen ett tjockt lager med enbart biologisk rening och till sist en fin filtervadd som tar bort de nästan allra minsta partiklarna för att hålla impellern så ren som möjligt. Detta sista (högst upp) lager borde ju behöva bytas alldeles för ofta så är den verkligen vettig att ha där om man inte vill öppna filtret mer än ett par gånger per år för rengöring?

Menar du att jag ska sätta på en bit filtermatta på insuget som förfilter att göra rent varje vecka?
#4 - 8 februari 2004 11:10
tyvär så måste du nog välja mellan att göra rent ditt fina filter högst upp i pumpen en-två gånger i månaden,eller ha lite partiklar i vattnet.
Du kanske kunde prova att sätta någon typ av filter runt insuget på pumpen om det är lättare att komma åt att rengöra där, risken är väl att man stryper pumpen men vem vet det funkar kanske?
Om jag vore som dej skulle jag kört pumpen så som eheim rekommenderar, är det för dyra original material eller varför kör du med endast filtermatta i din pump?
handlarn här sa att dom har specialpris på pro-substat nu typ 595:- för 5L och makaronerna kostar ju inte så mycket.

Mvh/ Jonas
#5 - 8 februari 2004 13:15
Jag har redan några liter makaroner och ja, jag tycker ehfisubstrat är för dyrt när det finns ett så fenomenalt och billigt material som filtermatta. Eftersom det är ett växtkar så kommer inte den största delen av ammonium och nitrit ha en möjlighet att brytas ner till nitrat innan växterna förbrukat den så den biologiska filtreringen oroar jag mig inte för. Jag har bara ca 250cm fisk i 540 liter också så det är inte överbefolkat och de har plats att växa på (skalare, nycklar, cory, pictus, siamensis och en pleco).

Jag får testa att köra med filtervadden högst upp och kanske öka på lagret lite till om det inte räcker.
#6 - 12 februari 2004 08:43
Har du inte övervägt krossad röd lavasten istället för ehfisubstrat? OK, man får först skölja igenom det noga men sen fungerar det. Bra yta för pengarna (TM)!

Glöm inte att inget filter i världen ersätter vattenbyten.

Du kanske bör försöka lista ut vad som orsakar partiklarna? För mycket mat, dålig slamsugning osv osv?

När det gäller biologiska filter kan man faktiskt ta i för mycket så att bakterierna i det inte har något att leva på. Filtret blir helt enkelt för effektivt...
#7 - 12 februari 2004 08:57
"När det gäller biologiska filter kan man faktiskt ta i för mycket så att bakterierna i det inte har något att leva på. Filtret blir helt enkelt för effektivt..."

Det där köper jag inte alls! Det borde vara självreglerande. Att ditt filter skulle kunna rymma mer filterbakterier än du i normalfallet har är bara positivt. Nitritproduktionen i ditt kar är inte konstant utan beror tex på matning.

Peter
#8 - 12 februari 2004 12:00
Jag har 20kg röd lavasten som bara ligger. Men är det verkligen effektivare än filtermatta? Filtermatta fungerar fenomenalt i mina andra kar. Jag byter 50% vatten varje vecka och slamsuger om det ligger nått synbart på botten vilket det nästan aldrig gör. Partiklarna virvlas upp av mina malar, främst pictus med sina snabba vändningar. Det är natursand från skärgården här i Åkersberga med korn ända ner till 0,01mm. Det tog en mindre evighet att spola rent sanden. [:)]

Jag håller också med petnym om biologiska filtret, det har jag absolut inga problem med utan det är det mekaniska som måste förbättras.
#9 - 12 februari 2004 12:11
Vad är skillnaden på biologisk och mekanisk filtrering?
#10 - 12 februari 2004 12:30
"Vad är skillnaden på biologisk och mekanisk filtrering?"

Det biologiska filtret använd i huvudsak för att bryta ned Nitrit (giftigt för fiskar) till Nitrat.

Ett mekaniskt filter används för att fånga upp partiklar som finns i vattnet.

Peter
#11 - 12 februari 2004 14:11
Vilket filtermaterial används till biologisk/mekanisk filtrering?

Annons