Ta pumphuvudet och kolla om impellern snurrar när du sätter i kontakten. Bara väldigt kort för man ska inte torrköra pumpen. Är den död så är det bara att kassera den...
Första halvan är bra, kolla om det snurrar i pumpen. Andra delen är däremot helt bort i skogsbrynet, skulle jag ha kasserat alla pumpar som inte snurrade så hade det blivit dyrt kan jag säga. Snurrar det inte så får man plocka isär, göra rent och pilla, jag har varit med om det många gånger men det är bara en gång som det visat sig vara fel på kassaktionsnivå.
Nå, första förutsättningen för att få liv i det hela är alltså att pumpen snurrar. Nästa förutsättning är att det finns vatten i filtret.Rätt kopplat och filtret under vattenytan är också bra. Nu vet jag inte vad Eheim har för lösning på just den där men ofta finns det nån slags startpump, drar man i den så kan det eventuellt gå att starta filtret sen. Enklare brukar vara att toppa upp filtret med vatten under kranen, det brukar fungera, i alla fall med lite övertalning.
Vill det sig ändå inte är nästa trick att luta filtret - fyllt med vatten - på sidan, reser man det sen sakta och gradvis så kan man bli av med luften och få start på det hela. Brutaltricket är att dra en slang från vattenkranen och koppla på insuget, då kan man blåsa ut luften ur filtret och definitivt få gång på det. Varning dock, drar man på för mycket så blir det helt andra tryck än vad filtret är konstruerat för och då kommer nåt att hända, man skjuter pumptoppen av filterburken t ex.