Eheim 2026 Professional II

#1 - 14 november 2012 12:39
Detta låter väldigt korkat jag vet, men jag behöver hjälp med att få igång mitt ytterfilter. Manualen är borta och jag har tidigare bara kört med pumphuvuden och filtermassa. Nu har jag kommit över en begagnad 2026 och får inte igång den, kanske är den trasig...
Kan någon vänlig själ beskriva för mig i lite steg- för- steg hur jag ska få igång denna.
#2 - 14 november 2012 13:39
Ta pumphuvudet och kolla om impellern snurrar när du sätter i kontakten. Bara väldigt kort för man ska inte torrköra pumpen. Är den död så är det bara att kassera den...
#3 - 14 november 2012 13:47
åheim skrev:
Ta pumphuvudet och kolla om impellern snurrar när du sätter i kontakten. Bara väldigt kort för man ska inte torrköra pumpen. Är den död så är det bara att kassera den...

Den snurrar!
#4 - 14 november 2012 13:51
åheim skrev:

Första halvan är bra, kolla om det snurrar i pumpen. Andra delen är däremot helt bort i skogsbrynet, skulle jag ha kasserat alla pumpar som inte snurrade så hade det blivit dyrt kan jag säga. Snurrar det inte så får man plocka isär, göra rent och pilla, jag har varit med om det många gånger men det är bara en gång som det visat sig vara fel på kassaktionsnivå.

Nå, första förutsättningen för att få liv i det hela är alltså att pumpen snurrar. Nästa förutsättning är att det finns vatten i filtret.Rätt kopplat och filtret under vattenytan är också bra. Nu vet jag inte vad Eheim har för lösning på just den där men ofta finns det nån slags startpump, drar man i den så kan det eventuellt gå att starta filtret sen. Enklare brukar vara att toppa upp filtret med vatten under kranen, det brukar fungera, i alla fall med lite övertalning.

Vill det sig ändå inte är nästa trick att luta filtret - fyllt med vatten - på sidan, reser man det sen sakta och gradvis så kan man bli av med luften och få start på det hela. Brutaltricket är att dra en slang från vattenkranen och koppla på insuget, då kan man blåsa ut luften ur filtret och definitivt få gång på det. Varning dock, drar man på för mycket så blir det helt andra tryck än vad filtret är konstruerat för och då kommer nåt att hända, man skjuter pumptoppen av filterburken t ex.
#5 - 14 november 2012 14:10
Jag har ett Eheim 2226, i mångt och mycket samma princip lär få ligga till grund för dig.

Fyll filtret med vatten, ställ det på plats, öppna kranarna till slangen och sug till så att du får igång rörelsen ned mot filtret, stäng kranen på slanganslutningen fort som attan så att du inte vattnar hela golvet. Sätt ihop slangenheten med filtret och sen öppnar du ventilerna igen. Nu bör du ha vatten i hela systemet, plugga i det i väggen, klart!
#6 - 14 november 2012 14:32
Det jag menade bygert var att är motorn död så är loppet kört, man kan inte laga motorn själv. Att man kollar impeller och rengör var underförstått, men visst kunde jag varit tydligare.

Kiiimpa, för att filtret ska fungera måste det finnas vatten ända upp i filtret, annars går den torrt. Se till att korgarna sitter rätt och även slangarna så att utblåset sitter på "out" och insuget på "in" på filtret. Ställ det tomma filtret vid karet och sätt fast insuget och utblåset i karet. Sedan pumpar du med primerknappen på filtret tills häverteffekten tar vid och fyller filtret med vatten. När det är helt fyllt så sätter du i sladden och då ska filtret börja gurgla och smattra och ganska snart börja pumpa vatten. Du kan försiktigt vicka filtret åt sidorna för att filtret ska kunna göra sig av med de luftfickor som finns i filtret.
#7 - 14 november 2012 14:43
Tack för tipsen, återkommer :)
#8 - 14 november 2012 14:45
En annan fråga när vi ändå behandlar ämnet ytterfilter. Jag är som sagt van att köra pumphuvud och en massa filtermaterial gömt i bakgrunden. Är det så satt säga mer rätt att köra ytterfilter eller hur lyder denna disussion?
Jag vill helst inte köra ytterfilter då jag har vattenskräck :) vill inte vakna upp med vattnat golv pga av fel i ytterfiltret :)
#9 - 14 november 2012 15:16
Kiiimpa skrev:
En annan fråga när vi ändå behandlar ämnet ytterfilter. Jag är som sagt van att köra pumphuvud och en massa filtermaterial gömt i bakgrunden. Är det så satt säga mer rätt att köra ytterfilter eller hur lyder denna disussion?

Jag vill helst inte köra ytterfilter då jag har vattenskräck :) vill inte vakna upp med vattnat golv pga av fel i ytterfiltret :)

Filter bakom bakgrunden är väl det bästa när det gäller filtermedia i karet, jag gillar dock ytterfilter mer. Mina har inte läckt ännu i alla fall. Gör du rätt och ser till grejerna är i bra kondition så ska det inte vara några problem med dagens fina grejer.

Till mitt 2226 så har jag fått byta kåpan på toppen, den sprack för mig, sen är slangpaketet nytt. Det är de enda åtgärderna jag behövt göra, ingen skräll att det var detta filtret som kräver lite nya prylar (kör Fluval annars)
#10 - 15 november 2012 11:48
Kiiimpa skrev:

Det finns inget som är mer rätt eller fel mellan ytterfilter eller filter inuti karet. Allt handlar om att skapa cirkulation och använda en tillräcklig mängd filtermedia. Om du inte känner dig bekväm med ytterfilter så är det ju bättre att du har invändiga filter. Man tillför självklart en ytterligare faktor till läckagerisken om man leder vatten ur karet till ett ytterfilter, men ofta är nog rädslan större än befogat. Man kan ju undvika "kinafilter" där kvalitén kan vara undermålig och leda till ökade risker. Jag kör både ytterfilter och filter bakom bakgrund och det senare är en absolut favorit, där kan jag själv anpassa hur stark pump jag vill ha, gömma doppvärmare, lägga olika slags filtermedia och karet ser teknikrent ut:)
#11 - 15 november 2012 12:11
Ja jag kommer fortsätta med mitt innerfilter, känns bekvämast så. Jag har två frågor, ska jag stoppa ner värmaren i samma utrymme som filtermaterialet eller ska värmaren stå i mer öppet vatten??
Om jag tycker att vattnet är en aning grumligt ska jag byta till ett kraftigare pumphuvud då? Eller är det inte säkert at det beror på det....
#12 - 15 november 2012 12:44
Kiiimpa skrev:
Ja jag kommer fortsätta med mitt innerfilter, känns bekvämast så. Jag har två frågor, ska jag stoppa ner värmaren i samma utrymme som filtermaterialet eller ska värmaren stå i mer öppet vatten??

Om jag tycker att vattnet är en aning grumligt ska jag byta till ett kraftigare pumphuvud då? Eller är det inte säkert at det beror på det....
Lägg doppvärmaren fritt. Om det grumliga vattnet beror på matningen så kan du lösa det med en kraftigare pump men passerar det vatten förbi filtermediat någonstans så får du ta tag i den biten.
#13 - 15 november 2012 13:20
Innerfilter tar upp lite volym för vatten, ytterfilter tillför i stället en volym. Det blir lite samma effekt som ett aningen större akvarium, möjligen kan kanske akvariet tåla en fisk till med ytter i stället för innerfilter. Generellt sett så har ytterfilter större volym för filtermaterial och är också bättre konstruerade med bättre möjligheter att använda olika kombinationer av material. Pumparna brukar också vara mer kraftfulla och de värmer inte heller vattnet lika mycket vilket ibland kan vara viktigt.

Ytterfilter är dock lite krångligare att installera och ibland kan de vara tjuriga att få igång. En viss risk för läckage kan man ju inte heller förneka att de innebär. Men ändå, bortsett från att det kan finnas mer eller mindre lyckade filter av båda typerna så är ändå ytterfiltret effektivare på det som man anställer det för, att rena vatten. Innerfilter kan också göra jobbet och är ju klart mycket billigare men man får nog räkna med att lägga mer tid på skötsel.
#14 - 15 november 2012 19:27
Har man som Kiimpa, fyllt en bakgrund med filtermatta så är det lång mer effektivt än ett ytterfilter och kräver avsevärt mindre underhåll. I många fall rymmer en bakgrund 20-50L och det ger en enorm filtrering!
#15 - 15 november 2012 19:33
åheim skrev:
Lägg doppvärmaren fritt. Om det grumliga vattnet beror på matningen så kan du lösa det med en kraftigare pump men passerar det vatten förbi filtermediat någonstans så får du ta tag i den biten.

Just det, kan mycket väl bero på matningen... Är det viktigt att inget fritt vatten tar sig genom filter materialet??
#16 - 15 november 2012 19:38
Kiiimpa skrev:
Just det, kan mycket väl bero på matningen... Är det viktigt att inget fritt vatten tar sig genom filter materialet??
Nja jag vet inte exakt hur noga det är, hade en glipa i filtermaterialet i en btn förut och det renade bra ändå men kanske det ibland kan ge problem...? Har du filterkuber i hela bakgrunden? hur stora isåfall?
#17 - 15 november 2012 19:46
Kör bitar av filtermatta (klippta i kuber), svårt o säga hur mycket men just nu ca 3 kubik decimeter... lite lite kanske...
#18 - 15 november 2012 19:56
Ca. 27L filtermaterial. Borde rena synnerligen bra... Prova att lägga lite filtervadd vid pumpen och se om det blir nån bättring, om inte så är nog pumpen för klen. Hur många L/tim ger den?
#19 - 15 november 2012 20:11
Ska nog trycka ner mer filtermaterial. 1200 L/h ger den, akvariet är ett hörnakvarie på 390 L, vad tror du?
#20 - 15 november 2012 20:13
åheim skrev:
Ca. 27L filtermaterial. Borde rena synnerligen bra... Prova att lägga lite filtervadd vid pumpen och se om det blir nån bättring, om inte så är nog pumpen för klen. Hur många L/tim ger den?

Blir det verkligen så mycket...?
#21 - 15 november 2012 20:17
ansjo skrev:

3 L va??
#22 - 15 november 2012 20:25
ansjo skrev:
Kanske inte, matte är inget jag skryter med:D Kanske är 3 kubikdecimeter 3L? isåfall är det inte mycket kuber i bakgrunden...
#23 - 15 november 2012 20:28
Kiiimpa skrev:
Ska nog trycka ner mer filtermaterial. 1200 L/h ger den, akvariet är ett hörnakvarie på 390 L, vad tror du?
1200L, Det borde räcka tycker jag. Får du i mer filtermatta så stoppa i det :)
#24 - 15 november 2012 20:29
Jag ska göra det:) samt lugna mig med matningen :)
#25 - 15 november 2012 20:29
Kiiimpa skrev:
3 L va??

Jepp:).
#26 - 15 november 2012 20:38
åheim skrev:
Kanske inte, matte är inget jag skryter med:D Kanske är 3 kubikdecimeter 3L? isåfall är det inte mycket kuber i bakgrunden...
Jag räknade 30cm x 30 X 30 /1000 = 27L
#27 - 15 november 2012 20:41
Kiiimpa skrev:
Jag ska göra det:) samt lugna mig med matningen :)
Hoppas det är lösningen! Mitt vatten är sååå krispigt klart och fint! Om du uppskattar, hur lång sträcka åker vattnet igen filtermatta innan det når pumpen?
#28 - 15 november 2012 20:57
åheim skrev:
Hoppas det är lösningen! Mitt vatten är sååå krispigt klart och fint! Om du uppskattar, hur lång sträcka åker vattnet igen filtermatta innan det når pumpen?

Ca 40 cm kanske...
#29 - 15 november 2012 21:47
Kiiimpa skrev:
Ca 40 cm kanske...
ja det borde ju verkligen räcka för att sålla bort partiklar.
#30 - 16 november 2012 07:01
åheim skrev:
Jag räknade 30cm x 30 X 30 /1000 = 27L

Det du skriver ovan är mått som ger 27 kubik dm. En kubik DM är på 10x10x10. Men du kan bara trippla ett av värdena för att räkna snabbt på det, inte alla tre. Till exempel om vi säger att vi ställer de tre kuberna på varandra när vi räknar volymen, då blir det såhär:

(30x10x10) / 1000 = 3 L

Så tre kubik dm blir 3 liter.

Edit. Fast detta var visst avklarat redan, vilket jag inte såg trots att jag läste alla inlägg. Det är nog jag som ska få frågan varför jag inte har glasögon...

Annons