eheim 2026 problem hjälp!!!!

#1 - 8 januari 2005 19:36
[left]Hejsan har problem med mitt ytterfilter och hoppas att någon kan hjälpa mig med något?[/left]
[left] [/left]
[left]Det kommer luft in i pumpen för det börjar bubbla helt plötsligt i utblåset som sitter i akvariet. Jag vet ju ej förstås om det kommer in i pumpen men någonstans kommer det in luft. Köpte nya o- ringar till hela pumpen och hoppades att problemet skulle försvinna men utan resultat.[/left]
[left] [/left]
[left]Kom med någon ide[/left]
[left] [/left]
[left]Mvh Tobbe[/left]
#2 - 8 januari 2005 20:13
har haft likn. problem .Det beror på att nogonstans sugar den inn luft
#3 - 6 juni 2005 08:47
Jag har också samma problem. Jag har kollat alla slangar och allt sitter som det skall.

Det verkar som att pumpen suger in luft någonstans i själva pumphuset. Om någon har en idé på hur man löser detta så skulle jag bli mycket tacksam om ni kunde posta i denna tråd.
#4 - 6 juni 2005 11:30
en sak du kan prova (men som kan orsaka skada på hårdvaran så prova på egen risk) är att du håller för insuget, det skulle isf. skapa mer tryck, och då kan du kanske se vart det tjuvluftar....kanske...
#5 - 6 juni 2005 22:16
Prova att sätta slangklämmor på anslutningarna vid locket och på utsugsröret, där har jag haft problem med att det sugits tjuvluft.
#6 - 7 juni 2005 21:19
Mitt 2026 pyser också till ibland, men jag trodde det berodde på att bakterierna som "bor" i filtret avger syre eller koldioxid vid sitt arbete. Tjuvluft låter ju otäckt, det innebär ju att fanskapet inte är tätt. Kan det komma in luft borde det kunna komma ut vatten.. eller? Pyser andra filter också, eller är dom helt pysfria? för i så fall ryker ju min teori...
#7 - 7 juni 2005 23:18
när ja hade mitt innerfilter kunde de komma småbubblor ett par timmar efter att den hade varit isärplockad och filtret torkat.
#8 - 8 juni 2005 05:35
"Tjuvluft låter ju otäckt, det innebär ju att fanskapet inte är tätt. Kan det komma in luft borde det kunna komma ut vatten.. eller?"
Nja, tror inte det är den största risken, inte förrän filtret stoppar av någon anledning (om det nu är som jag tror). När filtret går blir det ett litet undertryck i filtret som suger in luft.
#9 - 8 juni 2005 10:04
Har du gjort något speciellt då det kommer luft? Jag får mycket luft i ett av mina ytterfilter då jag gör vattenbyten. Jag tar vatten direkt ur kranen och då är det små, små luftbubblor i vattnet. Antar att det åker in mycket av dom i pumpen så den börjar "fåna" sig. Jag får hålla på och skaka och vicka på den ett bra tag innan den blir ok igen. Det händer bara vid vattenbytena.

Annons