Eheim 2010

#1 - 30 januari 2005 20:33
Har en pump, Eheim 2010, tycker att det är dåligt flås i den. Ibland går den ojämt. Har sköljt ur filtret men det blev inget bättre. Jag köpte den nästan ny i somras, så den borde väl inte vara slut. Några tips? Jag är ju nybörjare och vet inget om pumpar.
#2 - 31 januari 2005 06:49
Kan kanske vara något skräp som hindrar.
Har du plockat isär den något och gjort rent impellern och de kanaler som vattnet passerar genom filtret?
#3 - 31 januari 2005 13:34
Har en likadan pump. Jag fick in ett hårstrå runt impellerern en gång vilket radikalt försämrade prestandan på pumpen. Jag tycker också att filterna blir igensatta ganska fort trorts frekeventa vattenbyte. Jag har och andra siden den i ett mal-kar(de skitar ner en del som bekant)
#4 - 31 januari 2005 14:16
Jag har haft problem att den nedre gummihållaren för axeln inte ville sitta kvar utan åkte av ibland.

Jag fixade det genom att värma plastgaffeln som håller gummibiten lite med en tändare och klämde ihop dem lite (OBS! krävs försiktighet för att inte förstöra pumpen).

/Niklas
#5 - 31 januari 2005 16:48
Eheim

Tack för alla tips! Jag plockade isär den och gjorde rent överallt jag kom åt. Nybörjare som man är trodde jag att det räckte att skölja filtret. Det blev en fantastisk fart på pumpen! Vilken skillnad! Nu vet jag det!
Hur ofta kan jag skölja filtret utan att förstöra bra bakterier? Är varje månad för ofta , jag har guldfiskar...
#6 - 31 januari 2005 17:13
Gör rent det när du tycker att flåset verkar bli dåligt, Mer sällan är bra men samtidigt får det inte bli på bekostnad av cirkulation.

Hur stort är akvariet, jag tycker själv att de filtert är ganska litet.

Jag köpte ett MP80 (112L) där det satt ett sådant filter, det är nu bytat mot ett ytterfilter (Eheim 2213), nu sitter 2010 i ett 38-liters akvarium.
#7 - 31 januari 2005 18:05
Precis som NE skriver, gör rent när du tycker flåset avtagit. Man brukar också se att själva filterpatronen trycks ihop när den blir igensatt.

I övrigt kan jag bara säga att av alla innerfilter jag någonsin provat är Eheim 2010 (som f.ö. har en filtervolym på 0,3 liter) det klart bästa innerfiltret !

Det är också bra om du har en flaska Sera Nitrivec att hälla i efter filterrengöringen, allt för att undvika plötsliga nitritspikar.

Cheers ! *höjer glaset*

C uvasjenijem
Gud bevare Tsaren

Annons