eheim?

#1 - 12 september 2003 21:31
hur uttalas de? e-hajm eller e-häjm
#2 - 12 september 2003 21:34
<font color="red">E-häjm har jag alltid sagt.</font id="red">
#3 - 12 september 2003 21:39
jag säger e-hajm. tycker de låter bättre.
#4 - 12 september 2003 21:40
<font color="red">Dom i affärerna har i alla fall inte reagerat när jag sagt E-häim så jag antar att det är det rätta, har också hört dem uttala samma.</font id="red">
#5 - 12 september 2003 21:53
E-häjm röstar jag på. Undrar om det här kan bli ett lika infekterat ämne som när man på mitt andra stamplank GMF (ett gitarristforum) debatterade om det hette Straaata eller Stratta, om Fender gitarren Stratocaster, ni vet?

Jag slutade kolla när det kommit uppåt 90 inlägg... [:D]
#6 - 12 september 2003 22:00
jag tycker fortfarande att de borde vara e-hajm. jag har tyska som tillval, men där är det om man sätter i:et efter e:et uttalas de aj, vad jag vet. kolla i en tyska bok på "mein" och "sie". och eftersom det är ett tyskt märke borde de uttalas som de land de kommer från. precis som euro. "jorå" "ojrå" "evro" etc. och kex och tjex.
#7 - 12 september 2003 22:03
<font color="red">Bara för att det är tyskt måste det inte vara ett tyskt uttal? Har gått på tyska i 4:a år och jag är nästan bombsäker på att det uttalas E-häjm...</font id="red">
#8 - 12 september 2003 22:13
Hej!
Jag tror att det uttalas ehaim! Så har jag alltid sagt och även de som jobbar i djuraffärer. Så självklart tror jag det. Men någon kan väl testa att ringa deras kundservice i Tyskland och höra hur de uttalar namnet. [:-79]
Mvh Maria
#9 - 12 september 2003 22:23
<font color="red">Ring dit och lyssna vad de säger:
Dom: Willkommen zu E-häjm!
Du: Thank you, bye!
Dom: Was?

[:D]
</font id="red">
#10 - 12 september 2003 23:53
Hej!
Ja, varför inte. Annars får du väl fråga hur de uttalar sitt namn. Och jag tror förresten att du skrev fel. Så här kommer det nog att låta:
Dom: Willkommen zu E-hajm!
Du: Thank you, bye!
Dom Was?
Mvh Maria[:-34]
#11 - 13 september 2003 18:26
varför har ingen ringt och frågat?
#12 - 13 september 2003 18:28
<font color="red">Jaja... tråden leder ingen vart, om någon ringer så kan ni ju meddela det här...</font id="red">
#13 - 13 september 2003 20:15
hur dom säger i tyskland spelar väl ingen roll? vi bor i sverige & brukar ha våra egna uttal på massa saker..
emajl t.ex...hehe
#14 - 13 september 2003 20:23
Men det heter ju straata eller hur!=)
#15 - 13 september 2003 20:40
heter de tittläjst eller tajtlist (titlesit)?

de är också en sån.

hur skulle de varit om vi i sverige skulle uttala de ord som vi "lånat" från andra språk bokstavligen. som, kom med exempel.
#16 - 13 september 2003 20:59
öhh ingen som provat med Eheim [:-17][:-79]
#17 - 13 september 2003 21:20
tänk om jag säger fel så mina filter hör det, dom kanske börjar gå baklänges.... huuuuga
#18 - 13 september 2003 21:21
Ursprungligen skickat av Henric

Men det heter ju straata eller hur!=)

Såvitt jag minns, så heter det stratta i större delen av lendet, det var dock några ställen där det hette straata. Lite konstigt tycker jag, eftersom nästan överallt säger de ju fel om det mesta, kex heter ju kex [tjex] exempelvis, Kalops heter [ka'lops] inte [Kalo'ps]. Men för en gångs skull hade vi Göteborgare mängden med oss! [:D]

Självklart heter det [stratta], men själv föredrar jag [Less Pål], [teeläkaastär] och [mjusickmaastär]... [;)]

Faktiskt borde det ju heta e-haim på tyska, ordet heim uttalas ju så exempelvis. E-häjm borde ju faktiskt vara en försvenskning, även om jag själv föredrar den...
#19 - 13 september 2003 21:23
Eheim är ett varumärke, därför ska det uttalas "ehaim". Och ja, jag är partisk, råkar vara född i Tyskland.

Vad i hela friden är stratta eller straata? Förklara det för en tysk smålänning tack ;O)
#20 - 13 september 2003 21:58
Tittläjst utan tvekan! Visst f-n är det väl straata?
#21 - 14 september 2003 12:54
Ursprungligen skickat av klara

Vad i hela friden är stratta eller straata? Förklara det för en tysk smålänning tack ;O)

Det svenska slanguttrycket för världens mest berömda/ använda/ sålda/ kopierade elgitarr, Fender Stratocaster. En så'n här: http://www.fender.com/gear/gear.php?op=2&partno=0117402
Användes av Jimi Hendrix, Eric Clapton, Stevie Ray Vaughn, Kurt Cobain... Typ alla som spelat elgitarr har provat en. http://members.tripod.com/~AFH/players.html

Själv har jag fem gitarrer, varav tre elgitarrer, och ingen av dem är en strata. Det närmaste är en Fender Musicmaster från 1957. [^]

Nåja, det var bara ett litet stickspår ang. uttal, så vi kan ju lämna det nu och konstatera att det uttalas [stratta], men skrivs strata. [;)]

Annons