Eheim 1048 monteras liggande ovanpå?

#1 - 9 november 2005 20:31
Hej!

Har tänkt använda en Eheim 1048 till att driva ett egengjort ytterfilter som ligger ovanpå täckglasen på akvariet.
I instruktionsboken så verkar det som att man varken kan lägga ned pumpen (så den inte pumpar uppåt) eller ha den ovanför akvariet.
Då jag testade pumpen och lade den så som jag ville ha den så lät den som vanligt och pumpade på fint.

Någon som vet hur detta kan påverka pumpen? =)

Mvh Fredrik
#2 - 9 november 2005 20:35
du ska nog inte ha den ovan vattenytan om det är där du har den. den får då inte kylning ordentligt...
#3 - 9 november 2005 20:37
Kylning?
Får den bättre kylning om den står under akvariet? Är det kallare där? ;)
Njae, kan nog inte ha med kylningen att göra?
Eller så förstår jag inte riktigt hur du menar :)
Det är en pump som man kan använda utanför akvariet.. enEheim 1048 cirtkulationspump.

Mvh Fredrik
#4 - 9 november 2005 20:50
Jodå du kan ha den ovanför akvariet utan problem. Eheim pumparna 1048 och 1200 har länge varit favoriter när man vattenkyler datorer med allt vad det innebär. Tänk själv. Du skall få plats med alla komponenter och en eheimpump, vattentank och någon form av vattenkylare (värmepaket) i ett ordinärt datorchassi.

Jag har själv använt min 1250 pump till min dator. Den har gått som ej dränkt i över 2 år utan några som helst problem.

Du bör dock kolla så att den klarar av pumphöjden dvs att den klarar av att dra upp vattnet från akvariet med tillräckligt tryck. Kolla på eheim.com vad som sägs om pumphöjd.
#5 - 9 november 2005 21:41
ahaaaa... trodde vi snacka innerfilter!
#6 - 9 november 2005 22:01
Tänk på att tryckhöjd och sughöjd är inte samma sak. T.ex. har jag några 1046-pumpar, de klarar nästan inte att suga något alls, högst en decimeter eftersom de då inte klarar att evakuera minsta lilla luftbubbla. Däremot tryckhöjden är bra, omkring 1½ meter (det är sug- och tryck ovanför fri vattenyta som man räknar).

Jag har mina liggande ner (på bottnen och insuget i en filtermattekub).
#7 - 10 november 2005 16:57
Hur ser detta filter ut som ligger ovanpå täckglasen?? Kör själv med en 1048 men den hänger under med tillhörande
hemmabyggt ytterfilter

Annons