Egocentrerad kampfiskhane!

#1 - 6 februari 2004 23:48
Har precis köpt en jättefin kampfiskhane och två honor till honom. Det tråkiga är bara att han är mer intresserad av sin egen spegelbild än av dom. Han bara simmar som en tok upp och ner längs med ena sidorutan. Kan det vara så att han ser sin spegelbild och tro att det är en annan hane som han måste nita? Eller är han bara fåfäng? Finns det nån som har en idé om hur man ska få honom på andra tankar? Han kommer ju stressa ihjäl sig den stackaren om han fortsätter sådär.[:-100]
#2 - 6 februari 2004 23:49
hur länge har du haft dom? det är ju inte direkt nån ovanlighet att fiskar uppförsig så i början innan dom börjar känna sig hemma i sitt nya kar

PS.
fiskar ser ingen spegelbild i glaset
DS.
#3 - 6 februari 2004 23:57
Min Kampfiskhane höll på så också första dygnet..därefter började han bygga skumbo som bara den..och håller på med bygget fortfarande..en vecka senare =)
Inget att vara orolig över..
#4 - 7 februari 2004 00:07
Ahhh, det låter ju bra. Jag har bara haft honom ett dygn.
#5 - 7 februari 2004 21:46
Är det strömt i vattnet kan du misstänka roliga strömmar vid glaset.,. mina fiskar utnyttjar den strömmen oxå..

Om det är stillastående vatten så har jag varit med om samma sak.. Det är helt enkelt att han utforskar, visar upp sig för honorna och/eller att han inte fått sitt revir än..

Skumbo är ett revirmarkerande oxå..

Min hane byggde inte bo förän 2v efetr inflytt...

Nu efter 2veckor, då han haft yngelvakt för 2veckor sedan, har han ännu inte byggt något mer... Så ta det lugnt..
det kommer!
#6 - 8 februari 2004 13:36
det kan vara strömmar som nån nämde men min fiskar tycker det är kul att hålla på
#7 - 8 februari 2004 15:46
Hej!
En kampfiskhane som jag hade förut var jätte arg på termometern i akvariet. Det var en sån av glas som sitter fast med en sugpropp. Har slogs hejvilt med termometern i flera dagar. Till sist gav han upp tror jag.
Mvh Maria
#8 - 9 februari 2004 17:25
*skrattar* Mariaa, din kampfisk kanske bara behövbde klia sig på nosen.. vem vet.. =)
#9 - 9 februari 2004 18:24
hha ariaa an tycktavall att et såg utso men färglad hane! :P
#10 - 10 februari 2004 00:09
Hej!
Ja, jag vet inte riktigt varför han var så arg på termometern. Han hade ju två stycken honor att uppvakta men det var tydligen inte lika intressant som att slåss med en termometer.....ja tänk hur killar kan va.......
Mvh Maria
#11 - 10 februari 2004 00:23
Ursprungligen skickat av gosatta

hur länge har du haft dom? det är ju inte direkt nån ovanlighet att fiskar uppförsig så i början innan dom börjar känna sig hemma i sitt nya kar

PS.

fiskar ser ingen spegelbild i glaset

DS.

Fiskarna måste väl liksom vi kunna se sin egen spegelbild i glaset från en viss vinkel!? Många av mina fiskar (även mina kampfiskar) brukar då och då verka se sig själva och simmar med nosen mot glasrutan, brukar vara en av sidorutorna. Vart har du läst att fiskar inte ser någon spegelbild (nyfiken)?
#12 - 10 februari 2004 08:56
Jag tror inte fiskar är så smarta så visst måste de se sig själva.. men det är bara bra för de behöver "motioneras".. så att säga.. det kan vara bra att de blir lite aggrisiva mot sig själva, än mot andra.. =)

det blir lite omväxling!
#13 - 10 februari 2004 10:05

[/quote]

Fiskarna måste väl liksom vi kunna se sin egen spegelbild i glaset från en viss vinkel!? Många av mina fiskar (även mina kampfiskar) brukar då och då verka se sig själva och simmar med nosen mot glasrutan, brukar vara en av sidorutorna. Vart har du läst att fiskar inte ser någon spegelbild (nyfiken)?
[/quote]

Näe. Faktisk kan de inte spegla sig i glaset från insidan av akvariet. Det har att göra med ljusets brytning i luft, glas o vatten. Uh, jag kunde förklara det här en gång men börjar visst bli lite dement... Kör ner huvet i tanken o titta efter!
Fast Kampfiskarna är nog ganska glada att de inte ser sin spegelbild i glaset, de skulle ju få komplett psykbryt [:-27] efter en timme i akvarium annars!!

Gjorde precis ett experiment, stoppade digitalkameran i en genomskinlig plastpåse o tryckte ner den i burken, vattentrycket pressade ur luften så plasten låg tätt över linsen, lite grumligt men märkliga bilder, och inga direkta reflexer. Inte ens när jag fotade med blixt rakt mot mitt nylle på utsidan!?!

Däremot så ser se ju spegelbilder i speglar precis som vanligt folk.. fast det var det väl ingen som funderade över eller??

Annons