[/quote]
Fiskarna måste väl liksom vi kunna se sin egen spegelbild i glaset från en viss vinkel!? Många av mina fiskar (även mina kampfiskar) brukar då och då verka se sig själva och simmar med nosen mot glasrutan, brukar vara en av sidorutorna. Vart har du läst att fiskar inte ser någon spegelbild (nyfiken)?
[/quote]
Näe. Faktisk kan de inte spegla sig i glaset från insidan av akvariet. Det har att göra med ljusets brytning i luft, glas o vatten. Uh, jag kunde förklara det här en gång men börjar visst bli lite dement... Kör ner huvet i tanken o titta efter!
Fast Kampfiskarna är nog ganska glada att de inte ser sin spegelbild i glaset, de skulle ju få komplett psykbryt [:-27] efter en timme i akvarium annars!!
Gjorde precis ett experiment, stoppade digitalkameran i en genomskinlig plastpåse o tryckte ner den i burken, vattentrycket pressade ur luften så plasten låg tätt över linsen, lite grumligt men märkliga bilder, och inga direkta reflexer. Inte ens när jag fotade med blixt rakt mot mitt nylle på utsidan!?!
Däremot så ser se ju spegelbilder i speglar precis som vanligt folk.. fast det var det väl ingen som funderade över eller??