Egna "lavastenar"

#1 - 14 maj 2003 18:05
Hej!

Idag när jag var ute och tittade så hittade jag några fina stenar nere vid älven. De är blåsvarta, endel går i lite mörkrött också, och är fulla med porer. De liknar vanliga lavastenar väldigt mycket. Jag gissar att det är någon slags restprodukt från järntillverkningen som har många hundra år på nacken här.
Är det någon som har någon erfarenhet av att använda sånna här stenar? Jag känner mig lite osäker på om de kanske kan innehålla något ämne som skulle vara farligt för fiskarna. Tips, ideér och funderingar tas tacksamt emot.

/Christer
#2 - 14 maj 2003 18:14
om du tror att det är järn i stenen så använd den inte
#3 - 14 maj 2003 18:16
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej!

Idag när jag var ute och tittade så hittade jag några fina stenar nere vid älven. De är blåsvarta, endel går i lite mörkrött också, och är fulla med porer. De liknar vanliga lavastenar väldigt mycket. Jag gissar att det är någon slags restprodukt från järntillverkningen som har många hundra år på nacken här.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det kan nog vara slagg, ja. Du bör nog inte placera dem i ditt akvarium - slagg läcker normalt rätt kraftigt med tungmetaller.
#4 - 14 maj 2003 18:24
Onödigt att riskera något men det är lite synd för de var jäkla snygga. Jag får leta vidare. Tack.

Annons