Eget ytterfilter! tips!

#1 - 20 september 2008 21:14
Hejsan! jag har skissat lite på ett eget ytterfilter som ska bestå utav något hinkliknande med lock och sen borra hål för slangarna och sätta i ett av dom kraftigare pumphuvudena från tex. aquaclear!
tanken är att vattnet ska komma in i behållaren där nere, sen ska sedan den största delen utav behållaren vara fylld med filtermaterial och sen längst upp ska själva pumpen sitta, utblåset på pumpen är sen direkt kopplat till slangen som sen ska gå tillbaks till akvariet.
Kunde inte bifoga en bild! så hoppas ni förstår vad jag menar och kan komma med kritik/tips!
#2 - 20 september 2008 21:25
Varför inte köpa ett färdigt;)?
#3 - 20 september 2008 21:28
dyrare+ att jag vill prova på att bygga nåt eget o se hur det blir:)
Bilagor:
#4 - 20 september 2008 21:31
Kul:)!
Det skulle vara roligt att följa bygget och se hur du gör, kan du länka bilderna från tex www.photobucket.com så vore det kalas.
En tanke som slog mig, kolla med försäkringsbolaget bara vad som gäller vid en eventuell vattenläcka på ett hembyggt ytterfilter. De kan vara kinkiga vid vattenläckor från egna akvariebygge, så de inte är likadana om man gör ett eget filter.
#5 - 20 september 2008 21:36
Skulle nog tro att Mr Eheim ehh Gaffel kan komma med bra tips på hempulade filter.
Titta i den här tråden som Gaffel fixat.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118495
#6 - 20 september 2008 21:44
Nu la jag upp en halvkass ritning gjord i paint på photobucket iaf!
http://smg.photobucket.com/albums/v697/Saloone/Akvarium/?action=view&current=filterritning.jpg

nu kanske det är lättare att förstå, pumpen sitter alltså uppe i behållaren och suger alltså vattnet genom behållaren från undersidan, utblåset är i sin tur direkt kopplat till slangen som går ner i karet igen..
#7 - 20 september 2008 21:45
Den ritningen går inte av för hackor:p!
Vad ska du ha för "burk" till ytterfiltret?
#8 - 20 september 2008 21:48
Tack! haha

Jag vet faktiskt inte! Någon slags platsburk! men den måste ju ändå vara ganska robust med tjock plast så jag kan borra hål för slangarna utan att den blir allt för ostabil! Någon som har nå tips?
#9 - 20 september 2008 21:49
Silikoneringen runt borrhålen måste jag också tänka på! eftersom vattnet kommer vara i direkt kontakt med silikonen så är väl akvariesilikon bäst att använda? byggsilikon kommer väl döda fiskarna även om silikonen är i filtret.
#10 - 20 september 2008 21:49
Kolla med rörfirmorna vad de kan ha att erbjuda.
Eller vänta tills gaffel får se denna tråden så får du en utläggning som heter duga:D!

Det finns nog muffar eller liknande så du slipper använda silikon.
#11 - 20 september 2008 21:53
jocks skrev:
Silikoneringen runt borrhålen måste jag också tänka på! eftersom vattnet kommer vara i direkt kontakt med silikonen så är väl akvariesilikon bäst att använda? byggsilikon kommer väl döda fiskarna även om silikonen är i filtret.

japps akvariesilikon. ska bli kul att se denna skapelse.. och jag håller med ansjo.. den där ritningen går av för hacker den ;).......
#12 - 20 september 2008 22:36
Jag planerar oxå ett eget ytterfilter, tänkte dock köra med avloppsrör för hela slanten, 1m rör ger en volym på ca 8 liter så det blir nog lagom till mitt 160liters :)
Kommer att bestå av 1m rör med en muff i ena änden där man kan sätta ett lock sen till andra ändan ska jag sätta en kortare skarvmuff (med tätning i båda ändarna och slutligen ytterligare ett lock, pumpen kommer att sitta i skarvmuffen och blir relativt enkel att ta ut då och för genomföring av slangar nåt sånt här

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/402070_d.jpg

Jocks satsa på sånna du med så riskerar du inte några onödiga läckage ;)
#13 - 20 september 2008 22:43
Hmm vad är bäst när det gäller filtrering av akvarie vatten,längden/höjden eller diametern på filter behållaren???
#14 - 20 september 2008 23:48
Jävla piss idiot zoop helvete, skriver ett fittlångt inlägg och när det ska postas så hamnar jag på inloggningssidan, no problems har hänt förr men den här jävla gången dyker det upp ett satans jävla "Ditt bidrag kunde inte hanteras eftersom du har loggat in efter att den föregående sidan laddades. Va¨nligen klicka på bakåtknappen och ladda om föregående sida." varpå rubbet är förlorat.

Tack så jävla mycket för att man fullständigt förlorar intresset att skriva!
#15 - 21 september 2008 07:35
Fuzzop skrev:
Jag planerar oxå ett eget ytterfilter, tänkte dock köra med avloppsrör för hela slanten, 1m rör ger en volym på ca 8 liter så det blir nog lagom till mitt 160liters :)

Kommer att bestå av 1m rör med en muff i ena änden där man kan sätta ett lock sen till andra ändan ska jag sätta en kortare skarvmuff (med tätning i båda ändarna och slutligen ytterligare ett lock, pumpen kommer att sitta i skarvmuffen och blir relativt enkel att ta ut då och för genomföring av slangar nåt sånt här

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/402070_d.jpg

Jocks satsa på sånna du med så riskerar du inte några onödiga läckage ;)

Ja dom verkar ju mycket smarta och praktiska! ´Tack!
Men man måste ju ändå borra ut hål i plasttanken för att få plats med dom där, och då vill man ju täta runt den där iaf. om jag inte har fel?

Sen kommer ju locket på filtret att kunnas ta på och av, och då måste man ju sätta fast och täta det. på mitt köpte ytterfilter så sitter ju locket fast med tvingar och tätas utav en gummiring som går runt hela.
#16 - 21 september 2008 09:13
Om man ska leta skisser eller någe så skulle jag iallafall försöka härma exempelvis damm filter tillverkare.
Exempel är typ nexus eller tsunamis filtermoduler.

Då det gäller val av pump skulle jag köra med en torr pump dvs den står torrt och suger in vatten o för detta vidare.
Dels så slipper man det övertryck som blir i filtrets utlopp, sen kan man alltid koppla pumpen till större filter anordning senare istället för att bygga ett nytt hemma pulat ytterfilter.

Förslag på hemma pulat filter till ett 1000-3000l är en blå regnvattentunna med fyra filterkammare uppifrån och ned flöde.
#17 - 21 september 2008 11:37
jocks skrev:
Ja dom verkar ju mycket smarta och praktiska! ´Tack!

Men man måste ju ändå borra ut hål i plasttanken för att få plats med dom där, och då vill man ju täta runt den där iaf. om jag inte har fel?

Sen kommer ju locket på filtret att kunnas ta på och av, och då måste man ju sätta fast och täta det. på mitt köpte ytterfilter så sitter ju locket fast med tvingar och tätas utav en gummiring som går runt hela.

Dom genomföringar jag länkade till har gummitätning både mot slang och hålet dom sitter i så ingen extra tätning behövs.
sen avlopps rör har ju tätningar vid muffarna och jag tänkte ha pumpen att suga genom filterkammaren så det bildas ett lätt undertryck i röret och då lär inga extra tätningar behövas, så jag får borra 3 hål och sen bara skruva på genomföringarna och trycka ihop röret med muff och lock så är det klart :)
får förståss klippa av kontakten på pumpen för att få den igenom genomföringen men pumpen är köpt på ebay (2000l/h kostade 126kr med frakt) så kontakten passar inte svenska uttag iaf ;)
#18 - 21 september 2008 20:43
Skulle det inte funka att bygga behållaren i lexanplast eller plexiglas?? då kan man ju både använda silicon och skruv vid ihopsättning..
Nu vart jag ju sugen på att bygga ett jag också, fast då ett mkt större har ju ett 720 kar som ska startas snart...
#19 - 21 september 2008 21:23
det svåra med hemmapulade filter är att ha en behållare som är tät, inte själva filtret eller pumparna... ska man kunna rengöra filtermaterialet måste man kunna öppna behållaren och genast blir det mycket svårare att lösa ett tryckfilter, vill man inte ha allt vatten på golvet så rekommenderara jag att bygga av något annat än en hink på golvet...
#20 - 21 september 2008 21:28
Vandal skrev:
det svåra med hemmapulade filter är att ha en behållare som är tät, inte själva filtret eller pumparna... ska man kunna rengöra filtermaterialet måste man kunna öppna behållaren och genast blir det mycket svårare att lösa ett tryckfilter, vill man inte ha allt vatten på golvet så rekommenderara jag att bygga av något annat än en hink på golvet...

Okej! ja jag har tänkt lite på det att man måste kunna öppna filtret, och de är ju självklart ett problem...
Har du något o rekomendera angående själva behållaren?
#21 - 21 september 2008 22:06
Ett annat problem är om man förlitar sig blint på att locket på kanistern ska hållas på plats enkom av det undertryck som uppstår när pumpen är igång.. ;)
You figure out the rest..

Leta upp trasiga/billiga ytterfilter kanistrar av gammal hederlig rund modell med löstagbara topp monterade motorer på blocket och ersätt med fläskiga cirkulationspumpar.
#22 - 22 september 2008 04:21
jocks skrev:
Okej! ja jag har tänkt lite på det att man måste kunna öppna filtret, och de är ju självklart ett problem...

Har du något o rekomendera angående själva behållaren?

Till hur stort kar ska du bygga då?
Till Daniel&Mia: måste ju gå att öppna för att rengöra ibland, mitt tips till ett riktigt stort kar är en 30liters vinhink eller nåt annat sånt tätt kärl som iaf går att öppna :D
#23 - 22 september 2008 04:27
Gaffel skrev:
Ett annat problem är om man förlitar sig blint på att locket på kanistern ska hållas på plats enkom av det undertryck som uppstår när pumpen är igång.. ;)

You figure out the rest..

Leta upp trasiga/billiga ytterfilter kanistrar av gammal hederlig rund modell med löstagbara topp monterade motorer på blocket och ersätt med fläskiga cirkulationspumpar.

Om du oroar dig för min (blivande) konstruktion så kan jag dels nämna att det finns andra som har detta i bruk och ett avloppsrör håller tätt även om pumpen skulle stanna, skulle man fixa övertryck däremot blir det nog problem men det tryck som bildas av stillastående vatten är inga problem, isåfall skulle vartenda hus stinka skit ganska fort ;)
#24 - 22 september 2008 04:53
Så här tänlte jag lösa problemet med lock:: har ju tillgång till laser-skärmaskin på jobbet så jag lägger upp en lexanskiva och skär ut en fläns som är 40*40cm yttermått och med 35*35cm innermått,
Lägger sen en skiva som är 40*40cm på den och borrar ett gäng hål runt som man sen kan skruva ihop skivorna i.
Då kan man ju lägga en stor o-ring emellan, blir inte det tätt så undrar jag vad om skulle kunna bli tätt..
ska börja bygga ett idag så jag ska uppdatera med lite bilder ikväll.
#25 - 22 september 2008 06:47
#26 - 22 september 2008 07:03
Fuzzop skrev:
Om du oroar dig för min (blivande) konstruktion så kan jag dels nämna att det finns andra som har detta i bruk och ett avloppsrör håller tätt även om pumpen skulle stanna, skulle man fixa övertryck däremot blir det nog problem men det tryck som bildas av stillastående vatten är inga problem, isåfall skulle vartenda hus stinka skit ganska fort ;)

Inga hus har trycket från en vattenreservoir på 720 liter i änden på ett oplomberat avloppsrör heller. ;)
#27 - 22 september 2008 07:42
vad ska man sikta på för litervolym på filtret till ett 720L kar..?
kommer väl köra med en pump som pumpar 2000-3000L/h
#28 - 22 september 2008 19:38
Gaffel skrev:
Inga hus har trycket från en vattenreservoir på 720 liter i änden på ett oplomberat avloppsrör heller. ;)

sant, men sen är det oxå helt oviktigt då trycket uppstår i höjden på vattenpelaren så om du har 1 liter eller 720 är sak samma.
skulle det däremot börja läcka så lär 720liter kunna skapa viss oreda i huset ;)
för att slippa några problem kan man ju lägga filtret i höjd med vattenytan så blir trycket nära noll :)
#29 - 22 september 2008 19:43
Daniel&Mia skrev:
vad ska man sikta på för litervolym på filtret till ett 720L kar..?

kommer väl köra med en pump som pumpar 2000-3000L/h

känns lite svagt, eller kanske bara jag som kör overkill, ska ha 2000l/h till 160liters kar och som sagt 8liter filtervolym.
men vore jag du skulle jag ta så stor behållare som jag kan gömma undan vid karet och sen en pump på minst 3000l/h men gärna mera.
#30 - 22 september 2008 20:38
ansjo skrev:
En tanke som slog mig, kolla med försäkringsbolaget bara vad som gäller vid en eventuell vattenläcka på ett hembyggt ytterfilter. De kan vara kinkiga vid vattenläckor från egna akvariebygge, så de inte är likadana om man gör ett eget filter.

Är det någon som har kollat detta?
Det skulle annars vara ganska intressant att höra vad de säger då reglerna för vatten i hus är ganska omfattande när det gäller badrum och liknande;).
#31 - 22 september 2008 21:54
Man kanske ska sikta på 15 liters filtervolym och 2 st 1500 l/h pumpar.. ska börja bygga ihop filtret imorrn tänkte jag..
Är det nån som har mera tips innan jag börjar??
#32 - 23 september 2008 05:48
Daniel&Mia skrev:
Man kanske ska sikta på 15 liters filtervolym och 2 st 1500 l/h pumpar.. ska börja bygga ihop filtret imorrn tänkte jag..

Är det nån som har mera tips innan jag börjar??

Filtervolymen blir säkert bra men varför köra 2st pumpar? om du har fiskar som inte gillar när det är lite strömt i karet så gör ett strilrör till istället, kan väl möjligen funka som lite extra säkerthet om den ena pumpen skulle lägga av men borde väl oxå va dyrare ?
#33 - 23 september 2008 06:42
ansjo skrev:
Är det någon som har kollat detta?

Det skulle annars vara ganska intressant att höra vad de säger då reglerna för vatten i hus är ganska omfattande när det gäller badrum och liknande;).

jag kollade med mitt bolag fÖr ett År sedan....och de blev vÄldigt nervÖsa.
Slutade med att de hÖll de fÖr extremt tveksamt att ersÄtta fÖr skador frÅn hemmabyggda ytterfilter som inte Är direkta kopior pÅ de som finns pÅ marknaden idag...... Kort och gott, det vanliga tragget om att det skall vara fackmannamÄssigt gjort, och de kan inte avgÖra om det Är fackmannamÄssigt gjort om det inte Är en direkt kopia......
#34 - 23 september 2008 06:52
Fuzzop skrev:
Filtervolymen blir säkert bra men varför köra 2st pumpar? om du har fiskar som inte gillar när det är lite strömt i karet så gör ett strilrör till istället, kan väl möjligen funka som lite extra säkerthet om den ena pumpen skulle lägga av men borde väl oxå va dyrare ?

Jo tanken var ju att bara kunna köra en utav pumparna utifall man vill ha mindre stömt vatten på natten eller om en pump skulle lägga av..

sen ligger ju en lite tanke på att fixa bakup ström utifall att ett strömavbrott skulle inträffa.. kan ju driva en liten pump längre tid..
#35 - 23 september 2008 11:26
Daniel&Mia skrev:
Jo tanken var ju att bara kunna köra en utav pumparna utifall man vill ha mindre stömt vatten på natten eller om en pump skulle lägga av..

sen ligger ju en lite tanke på att fixa bakup ström utifall att ett strömavbrott skulle inträffa.. kan ju driva en liten pump längre tid..

Om du kör bara en pump på natten så är det risk att den du stänger av aldrig hoppar igång sen efter ett tag, dom flesta akvariepumpar brukar funka bäst av att gå konstant så bättre att försöka anpassa flödet så det passar både på dagen och natten, men själv skulle jag nog köra en kraftig pump och sätta på strilrör om det blir för mycket rörelse.
Om du bor lite på landet och ofta har strömavbrott kan det ju kanske va en vettig lösning men isåfall kanske ha en kraftig pump och en riktigt liten som bara precis håller filtret vid liv eller iaf inte mer än 1000l/h, men du får väl kolla vad du ska ha för backup och se hur länge du kan driva en stor pump på den först, kanske räcker så.
#36 - 23 september 2008 11:39
Det ligger nog nått i det du skriver.. kanske ska satsa på en pump istället då och dimensionera bakupströmen efter pumpen..

går det att ha för stor litervolym på ett ytterfilter?? röret jag httade nu är 33cm i diameter och ska jag ha det 40 cm högt så blir ju volymen på 32 liter..
#37 - 23 september 2008 13:21
Ja eller iaf kolla vad den backup du funderat över klarar av innan du bestämmer dig för en pumplösning, att ha för stort filter tror jag inte är möjligt men du måste ju ha en pump som orkar dra vatten igenom den och sen får du väl ta ganska mycket makaroner eller biobollar som släpper förbi vattnet ganska lätt och sen klippa upp lite grov filtermatta i bitar och sen bara ha en tunn hel matta precis innan pumpen tex så kan du ha stor volym, risken med ett så pass brett rör är att vattnet mest går den enklaste vägen rakt igenom så du bör nog fundera över att dela av ditt filter i olika kammare, det är ytterligare ett av skälen till att jag vill satsa på avloppsrör, med smalt rör blir det inte så mycket risk för oanvänd filteryta, du kan möjligen annars ha vattenintaget i form av en slang med en massa hål borrade och liggandes som en spiral i botten så får du ett jämt flöde genom ditt filtermedia.
#38 - 23 september 2008 14:30
jo precis.. antingen en slang eller egengjort raster.. dvs en platta med en massa hål som sprider ut vattnet... ska kika lite mer efter ett tunnare rör på jobbet när jag kommit hem från utlandet,

Annons