eget torrfoder

#1 - 31 maj 2005 18:10
ja då var det dags igen att göra egen räkmix,då slog tanken mig,torrfoder!!nån som provat på att göra eget torrfoder?
vet att jag har läst nånstans hur man gör tillverkar eget torrfoder,men hittar inte på den sidan,nån som har testat eller vet hur man gör.
#2 - 31 maj 2005 18:12
rosta alger :rolleyes:
#3 - 31 maj 2005 18:14
lurigt att få ner dom i rosten:rolleyes:
#4 - 31 maj 2005 18:15
Men då är väl ändå mixen mer naturlig - även om jag personligen tycker den skitar ner för mycket...
Varför inte det vi kallade mjukfoder förr i tiden - dvs räksmul, musslor osv...
#5 - 31 maj 2005 18:18
det är ju just det att det skitar ner rätt så mycket om man matar mycket o ofta med det,tänkte att torrfodret skulle flyta på ytan lite längre tid o inte sjunka till botten direkt som räkmix gör,
mjukfoder?? hur funkar det??
#6 - 31 maj 2005 18:20
Tina, smula, mata... :D
#7 - 31 maj 2005 18:22
ok! enkelt:D
#8 - 4 juni 2005 19:00
hittade sidan jag letade efter.
Torkad "Räkmix" Av: Marc Vogel

Artikel hämtad från hemsidan http://surf.to/vogel

Många ciklidister gör sin fiskmat själva, så även jag. Fördelen med att göra sin egen fiskmat är att man vet precis vad den innehåller. Jag har inte räknat så noga, men troligtvis blir det billigare också. Räkmix kallas den mat som de flesta gör och den innehåller i stort sett ärtor och räkor med skal. Detta mals ihop och fryses i lagom portionsbitar. Förutom räkor och ärtor blandar man ofta i t.ex. fiskkött, spenat, vitaminer och spirulina. Spirulina är en alg som säljs i pulverform i hälsokostaffärer och sägs ge fiskarna finare färg.

För att inte räkmixen ska grumla vattnet vid utfodring, brukar man ge den en fastare konsistens genom att tillsätta gelatin eller Agar, innan infrysningen. Det har också experimenterats med att tillsätta äggvita och hetta upp blandningen så att den stelnar. Jag har testat dessa metoder utan att bli riktigt nöjd. Vattnet grumlas ändå lite och det är omständligt att hämta mat i frysen. Detta ledde fram till att jag i somras testade att torka räkmixen, resultatet blev så bra att jag tänker fortsätta. Så här gjorde jag:

Ingredienser:
- 2 kg frysta ärtor
- Skalet från 2 kg räkor (köttet åt jag upp)
- 0,4 kg fiskfilé.

Jag malde allt två gånger med köttkvarn. Det blir bäst om ingredienserna är halvtinade, tycker jag. Jag öste massan i ett stycke tyg (som min sambo använder när hon gör saft) och kramade ur så mycket vätska som gick. Detta är ett viktigt moment som påverkar torktiden. Massan, som efter kramningen var grynig, spred jag ut på ett lakan som jag sedan lade utomhus i skuggan. Varning för fåglar och andra djur! Ganska ofta gick jag ut och rörde om. Jag vill minnas att det tog ca ett dygn innan det var torrt. Jag tog in det på kvällen, eftersom det blev fuktigare ute då. När räkmixen torkat, silade jag den och lade i olika burkar efter storlek. När jag utfodrar med min torkade räkmix, öser jag i önskad mängd med ett teskedsmått. Den sjunker sakta, vilket jag föredrar eftersom skygga fiskar blir utkonkurrerade vid vattenytan.

Fördelar:
- Grumlar inte vattnet.
- Slipper hämta mat i frysen.
- Enkel hantering.
- Minskad energiförbrukning.
- Lätt för andra att mata när man själv är bortrest.

Nackdelar:
- Om man inte har malt råvarorna tillräckligt noga, hamnar större bitar räkskal på botten. Små yngel har dött för mig då de tagit en stor bit mat som sedan svällt i munnen och kvävt fisken. Viktigt att yngelmaten är tillräckligt finfördelad. Smula den mellan fingrarna.

Nästa gång:
- Jag ska vara mer noggrann när jag mal ingredienserna.
- Testa olika torkmetoder. Ugn eller torkskåp om jag gör mat på vintern.
- Försöka pressa ut ännu mer vatten innan torkning.
- Eventuellt pressa mixen genom en pastamaskin innan torkning för att skapa jämnare kornstorlek.
HazelCR
#9 - 5 juni 2005 03:38
Vad kul att du testar dig fram. Det är nog många akvarister som upplever att räkmixen smutsar till det en hel del. Jag blir riktigt sugen på att försöka själv.
Någonting att pröva kanske är att efterlikna sättet som man gör när man bakar/torkar skorpor. Torkningen går till så att man använder ugnen med ugnsluckan på glänt och 50-75 grader.
#10 - 8 juni 2005 13:20
men är det alla ingredienser som behövs är det inte gelantin och nåra till saker?
#11 - 8 juni 2005 15:38
gelatin kan du hoppa över om du ska göra torr räkmix.
#12 - 9 juni 2005 11:06
okej men är det bara (enbart dom indgridienserna) jag tänkte då sliper an åka över hela stan :)
#13 - 10 juni 2005 21:14
den ska jag tästa..

Annons