Eget innerfilter av pumphuvud och PET

#1 - 6 maj 2010 12:11
Ingen banbrytande upptäckt, men ändå.

För några månader sedan köpte jag ett innerfilter från en fyndlåda, ett litet svart HYDOR plastfilter, med 700 l/h. Filtret lät en hel del och såväl fisk som räkor ville in och dö i den svarta lådan, vilket ett gäng också gjorde. Då skrotade jag plastfiltret, men behöll pumphuvudet; ett HYDOR pico 700. Efter att ha läst en tråd om "ytvattensinsugare" från plattswap, fick jag inspiration och klippte av en 50 cl MER-flaska på mitten, borrade hål i korken för insuget på pumpen och tryckte i en rejäl bit filtermatta i flashalvan. I med hemmapulet i min 100-liters överbefolkade yngelburk. Det blev bra blås (virvlade upp en hel del). Men efter ett dygn var vattnet klart och det satt rejält med goja i filtermattan. Det ser ju definitivt hembyggt ut, men: Lättmekat, billigt, effektivt och strömsnålt. Att något så enkelt kunde bli så bra.
#2 - 6 maj 2010 12:16
Skall nog prova det där med mitt stora SunSun-filter i dammen. Det låter som en traktor, så jag kan inte ha det inomhus, men f-n vilket tryck det är i det. :)
Gäst
#3 - 6 maj 2010 15:17
Det där är en gammal beprövad metod. gjorde ofta så på mitten av 90-talet då jag hade en hel drösa kanske 50 akvarier så jäkla smidigt.:P

Annons