Eget förfilter

#1 - 4 december 2011 09:05
Fick en idé, då jag är trött på alla småpartiklar i mitt akvarium (MP/EHEIM Classic 180l).

Akvariet har gått nån månad nu (köptes beg.) och har gjort ett vattenbyte. Vattnet ser ganska klart ut, men ser ut som det är massor av små, små partiklar som far runt i det och inte fastna i filtret.

Filtret är ett UniMax 250 innehållandes uppifrån och ner:

Filtermatta
Aktivt kol
? (ser ut som små stenar)
Makaroner

Tänkte först stoppa i filtervadd i filtret, men läst att det sätter igen så himla fort. Så nu tänker jag prova en avklippt pet-flaska med filtervadd på insuget. Då går det ju lätt att byta vadden, när det korkar igen! Vad tror/tycker ni om detta? Kanske andra som redan kör nått liknande?
#2 - 4 december 2011 09:13
har du bytt vatten en gång på någon månad?
#3 - 4 december 2011 10:18
Ja, för jag läste att man inte ska byta vatten på nån månad efter man startat ett akvarium (för att bakterierna ska bildas). Akvariet var visseligen igång när jag köpte det, men han hade en annan (lugnare) pump i. Nu kommer det dock bli 30% vattenbyten varje vecka...
#4 - 4 december 2011 10:27
då minskar skiten i vattnet automatiskt..
#5 - 4 december 2011 11:45
Jo det förstår jag. Har ju bara gjort ett byte än sålänge...

Man blir bara så less på att se det yra omkring små grejer i karet. Verkar vara för små för att stanna i filtret och för lätta för att lägga sig på botten.

Tänk på att jag är nybörjare och kanske inte tar vissa saker för givet, försöker dock lära mig så mycket jag kan om detta!
#6 - 4 december 2011 11:50
Jag förespråkar byten från start, men nu är dit kar igång skapligt så byt vatten från och med nu. Har det gått bra såhär långt?
#7 - 4 december 2011 12:01
Ja nu ska det bytas vatten regelbundet. Jo på en månad, så har ingen fisk dött (förutom att några skalaryngel blivit uppätna). Skalarparet (ja jag vet att mitt kar inte är optimalt för skalarer) har lekt tre gånger. Dom första gångerna blev äggen uppätna inom ett dygn, men nu har dom klarat sig fyra. Tycker jag ser att det rör sig på bladet...

Nu i efterhand, så vet jag att jag haft lite väl bråttom med fiskar. Har gått bra (ta i trä), men hade jag gjort det igen, så hade jag tagit det mycket lugnare. Har dock inte släppt i alla samtidigt, utan låtit det gått nån vecka innan nästa fått komma i karet.

Har dock lite kiselalger, lite brunt på några av växterna och lite alger på rutorna (men dom skrapar jag bort).

Bara för dom som undrar, jag tänker inte behålla dom fyra skalaryngel som nu växer upp. Men vill gärna ha kvar mamman och pappan. Vet att det saknas fem centimeter på höjden i mitt akvarium för att det ska vara optimalt för dessa fiskar, men dom kan röra sig över hela karet utan böjda fenor...
#8 - 4 december 2011 12:09
Gött! Plocka bort de bladen som är värst angripna. Kiselalger försvinner normalt när karet är inkört :) de blir normalt värre vid vattenbyten då kranvattnet har kisel i sig. :)
#9 - 4 december 2011 12:15
Tack för tipset, visste inte det kunde bli värre efter vattenbyte! Har i aqua safe vid vattenbyte, men det kanske inte rår på sånt?
#10 - 4 december 2011 12:37
Ta det inte som att du inte ska byta, det måste du. Jag ska förklara bättre när jag kommer till datorn. Karet är rätt inkört nu så det är ingen fara :)
#11 - 5 december 2011 12:11
Ja det är klart att man måste byta vatten regelbundet. Jag bytte igår kväll och nu är det mindre partiklar i karet. Tog även bort dom värst angipna bladen på växterna och det har inte blivit mer kiselalger. Det börjar se bra ut!
#12 - 5 december 2011 12:24
förespråkar att man enbart har grov filtermatta i pumpen.
#13 - 5 december 2011 12:31
Har ingen lust att byta ut matrialet nu, när man äntligen verkar ha fått igång någolunda balans i karet. Men det aktiva kolet kommer dock bytas ut sen...
#14 - 5 december 2011 12:33
Aktiva kolet gör "nytta" i kanske 1 vecka, sedan är det ingen mening längre.

.
#15 - 5 december 2011 12:37
Bytte aktivit kol för ungefär en vecka sen ihop om klarare vatten. Ska köpa filtermatta och ha dit istället nu...
#16 - 11 december 2011 12:03
Klippte botten av en flaska, hadde i filtervadd och satte den på insuget idag. Har suttit i nån timme nu och det verkar funka bra. Ska ta bort den och sätta tillbaka paddeln sen...

Annons