<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Daniel, visst är det väl så att olika växter tar upp olika mycket av olika näringsämnen.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Förmodligen. Men jag tror den relativa skillnaden är liten. T ex bor-upptaget i ett bestånd Egeria densas jämfört med ett lika stort bestånd Gymnocoronis spilanthoides.
Då tror jag man hellre ska kolla på *totala* näringsåtgången. Jämför man ett akvarium med enbart Egeria densa och ett akvarium med enbart Hydrocotyle verticillata så lär det vara extremt stora skillnader i den totala näringsåtgången. Men relativt sett, mellan varje näringsämne (N,P,K,Fe,Mg etc) tror jag man ser ganska små skillnader mellan densa-akvariet och verticillata-akvariet. Eventuellt tar densa akvariet upp mer N och P relativt sett, men håller man APD gödningsförhållanden så tror jag, som sagt, att man aldrig doserar helt åt skogen i något näringsämne och att man har felmarginaler för dessa typer av relativa skillnader.
Att mäta nitrat och järnhalt hjälper förstås - och jag är säker på att den som mäter kommer se att järnhalten sjunker, relativt sett, i samma takt som kvävehalten i både densa och varticillata-akvariet. I densa-akvariet kommer denna sänkning ske snabbt och i verticillata-akvariet sakta.
I densa-akvariet doserar man därför mycket gödning av samma sammansättning som i verticillata-akvariet.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Det hade alltså varit av stort intresse att veta vilka näringsämmnen varje växt är speciellt beroende av.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Generellt sett nej. För extremt finlir, som inte har någon praktisk betydelse - kanske. Om du tar fram en gödning helt anpassad och optimerad för Egeria densa så slår jag vad om att den kommer fungera lika bra för alla andra växter.
Varför är vi flera som totalt misslyckats med Egeria Densa trots att övriga växter frodas och att denna växt beskrivs som "mycket lätt"?
Enkelt: Därför att vattnet är begränsat i något näringsämne, ljus eller koldioxid.
Om densan dessutom kommer från våra inhemska sjöar tror jag det blir stora problem med vattentemperatur och övervintringsfenomen.