Egentillverkat innerfilter

#1 - 24 mars 2003 09:48
Funderar på att tilverka ett eget enkelt innerfilter till mitt nya 160L.

Tänkte helt sonika ta en stor petflaska, såga av botten och sedan fylla med ett par lager av olika filtermaterial. Sedan så fäster jag den smala änden (den där korken har varit) vid ett begagnat pumphuvud (ingen koll på märke men det är rätt kraftigt) som jag har.

Då borde ju vattnet sugas upp genom de olika filtermaterialen och skjutsas ut i akvariet igen. Nån anledning att detta inte skulle funka?!?

Snyggt blir det ju kanske inte men jag hade ändå tänkt till största delen dölja det bakom en på högkant stående bit skiffer.

Som filtermaterial hade jag tänkt mig först en grovkorning "skumgummifilter" som partikelrensare, därefter ett lager med Zeolit för att slutligen fylla resten med ett finkorningt "skumgummi". (Med "skumgummi" menar jag altså sånt där som brukar sitta i innerfilter, inte sönderivna maddrasser om nån nu trode det.)

Tack för all hjälp & råd jag kan få...

/Bjorn
#2 - 24 mars 2003 10:31
Ja det ska nog funka. Du får nog ha ett nät eller liknande i botten för att inte filtermaterialet ska trilla ut.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel:)
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel
#3 - 24 mars 2003 11:39
Rätta mej om jag har fel, men ska inte zeoliten saltbadas ungefär varannan vecka.... blir kanske jobbigt att plocka ut den hela tiden.
Det var bara en tanke. anars låter det ju som om det skulle funka....

Niizze Plugg
#4 - 24 mars 2003 14:08
Hej!

Hoppa över zeoliten om du inte är i behov av den. Som sagt, den ska regenereras. Det finns en anledning till att filtertillverkare av små innerfilter bara har skumgummi i dom. Detta är ett aldeles utmärkt filtermaterial.

Se tips på zoopet hur man bygger innerfilter av pumphuvud och blå filtermatta.

Fast om du tvunget vill ha andra filtermaterial så går det också bra.

Lycka till!

Urban
#5 - 24 mars 2003 14:19
Tja i de kar där jag har innerfilter nu så brukar man ju ändå behöva plocka ut och rengöra "svampen" vid i stort sätt varje vattenbyte.

Så vitt jag förstår (eller snarare det är vad jag har hört på affären) så behöver Zeolit endast sköljas med hett vatten då och då, och det är ju en baggis. Men det kanske är helt fel?!?

Tack för hjälpen
/Bjorn
#6 - 25 mars 2003 15:30
Hej!
Här står lite om zeolit.

http://www.aquainterior.se/Bank/min-nitrat.htm

Om du inte regenererar zeoliten så tappar den sina "magiska" egenskaper och fungerar som vilken lavasten eller lecakulor som helst.

Om du använder zeolit så tänk på att inte ha i salt i akvariet, för då släpper den ifrån sig sina insamlade gifter.

Vill du ändå ha i zeolit så behöver du inte ha detta i filtret utan du kan ha det i en nylonstrumpa någon annanstans, fast gärna där vattnet strömmar förbi.

Tyvärr så finns det väldigt lite info om Zeolit. jag har sökt mycket.
Lite står i länken, och doseringen är ca 1dl till 100 liter vatten enligt texten på förpackningen.
Finns att köpa på tex granngården, eller bauhouse där dom säljer trädgårdsdammar.

Lycka till!

Urban

Annons