egenföretagere? tips och råd sökes!

#1 - 30 juli 2004 13:11
hej!
jag har lite frågor och funderingar kring att driva en akvarieaffär!
jag har nästan precis börjat att ha egna fiskar men har alltid varit faschinerad av dessa vattendjur. nu går jag i skolan, ska börja mitt andra år på handels- och administartinslinjen och har länge funderat på vad jag igentligen vill bli. så slog mig tanken för några dagar sedan att jag nog skulle trivas med att jobba i en akvarieaffär!. eller ev öppna en egen affär. nu i tvåan har vi praktik en dag i veckan och i tren kommer vi att ha två dagars praktik i veckan, de skulle jag gärna vilja spendera i en fiskaffär.
men nu undrar jag lite om att starta en fiskaffär, är det några som har egna erfarenheter av detta och skulle kunna ge míg några råd? jag hade tänkte mig en ganska liten verksamhet i halmstad eller växjö. är det svårt att få en akvarieaffär att gå runt? vi håller ju på med diverse ämnen i skolan som har anknytning till att starta eget och när vi går ut ska vi i stortsett också kunna bli egenföretagre. jag är tacksam för lite tips och råd i detta ämne och om det är någon som vet om det finns någon utbildning man kan gå för att lära sig mer om fiskar och skötsel!

MVH Frida
#2 - 30 juli 2004 13:19
Det finns utbildningar som du måste ha för att få starta djuraffär! Gå in på http://www.zoorf.org/, de anordnar utbildningarna.
Här på Zoopet finns det bra information om lagar och regler för den som startar djuraffär http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Lagar+och+Regler
Sedan kan du ju läsa en del på jordbruksverkets och djurskyddsmyndigetens hemsidor också...
#3 - 30 juli 2004 22:14
Att dra igång en akvarieaffär kräver någon form av startkapital på i storleksordningen 250-300kkr enkom för utrustning och varulager. Du lär behöva i alla fall ett 50-tal akvarier i ställningar för att ha ett någorlunda vettigt sortiment, och så skall det vara filter, ljus, grus, doppvärmare och fiskar i dem.

Sedan kommer de löpande kostnaderna. Bara driften av akvarierna kostar några tusenlappar varje månad. Lokalhyra, lite marknadsföring, lite tillstånd och lite administration kostar också pengar.

Och skall du sedan kunna ta ut en lön, och kanske ha någon anställd på åtminstone deltid 50%, så behöver du nog ha en omsättning på i runda tal 2Mkr/år. Om du har öppet 6 dagar i veckan (Lördagar är bra handelsdagar eftersom folk är lediga) så behöver du sälja för c:a 8.500:-/dag. Det är rätt mycket pengar, men inte alls omöjligt.
#4 - 31 juli 2004 03:51
annars finns det en affär som säljes komplett, den är redan startad, har nog varit igång ett bra tag

http://www2.blocket.se/view/2716733.htm?l=0&c=1&city=0

Jag hade nog nappat om det inte hade varit för att jag bor i sthlm och inte vill flytta just nu.
#5 - 31 juli 2004 09:57
okej!.. var inne och kollade på zoorf för utbildningar. men jag undrar hur dessa utbildningar går till och hur långa de är. är det en heltidsutbildning altså som att gå i skolan?

den där affären hade ju inte varit fel men då måste den vara till salu i 2,5 år till. måste ju gå klart skolan och så vill jag ju ha en utbildning inom området!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 31 juli 2004 10:05
Det finns ingen utbildning för att bli akvarist - uatn det är livets utbildning, dvs den erfarenhet man skaffar sig.
Däremot behöver man en viss utbildning för att man enligt lagen överhuvudtaget skall få öppna en djuraffär - till denna räknas Zoors-utbildning.

okej!.. var inne och kollade på zoorf för utbildningar. men jag undrar hur dessa utbildningar går till och hur långa de är. är det en heltidsutbildning altså som att gå i skolan?

Svaret ges om man klickar på länken i Nancys inlägg.

Annons