Egenbyggt filter....billig variant.

#1 - 11 juli 2007 10:20
Här kommer en länk som många kan ha nytta av.
Den handlar om hur man bygger en egen filterlåda som står ovanför akvariet.

http://freepages.history.rootsweb.com/~catshaman/sakva/0filter.htm

Är det någon som har detta filter och kan bekräfta att det fungerar så bra som författaren påstår?;)
#2 - 12 juli 2007 06:32
Ingen som prövat????
#3 - 13 juli 2007 09:51
Kommentarer någon?:confused:;):D[:o]
#4 - 13 juli 2007 09:53
Eller är det så bra att det inte behövs?

[:-159] [:-59]
#5 - 13 juli 2007 12:27
ingen som fattar det, inte direkt utförligt framställt... och man har ljuset ovanför akvariet, = en sattans avdunstning om man har rinnande där samt uppvärmning..
#6 - 13 juli 2007 12:28
har du fått en ny dator tummen eller?..
#7 - 13 juli 2007 16:45
hade jag ett akvarie med täckglas och funkade att ställa detta filter på så skulle jag nog tillverka ett. det är ju en typ av droppfilter och är grymt bioligskt effektiva men som sagt funkar tyvärr inte om man har heltäckande ramp...:(
#8 - 15 juli 2007 07:42
Man kan ju bygga samma typ av filter fast inne i akvariet.
Fast man då får ha en liten pump i andra ändan som simulerar droppen:D
#9 - 15 juli 2007 11:47
ingen som fattar det, inte direkt utförligt framställt... och man har ljuset ovanför akvariet, = en sattans avdunstning om man har rinnande där samt uppvärmning..

"Lådan" får ju naturligtvis ha "lock"/täckglas den med......:D
#10 - 15 juli 2007 11:49
har du fått en ny dator tummen eller?..

Nja, jag har haft den ett tag....:D
#11 - 15 juli 2007 11:52
firefox75 skrev:
Man kan ju bygga samma typ av filter fast inne i akvariet.

Fast man då får ha en liten pump i andra ändan som simulerar droppen:D

Lättare att ha det ovanpå tror jag i alla fall...krångligt/osnyggt att ha det inuti, men samma effekt kan man ju få med filter inne bakom en BTN-bakgrund.
#12 - 15 juli 2007 12:20
iden är just att filtret ska vara öppet så man får en bra syresättning av filtret!
#13 - 13 april 2009 15:23
En något gammal tråd, men den väckte mitt intresse:D.

Jag är sugen på att göra detta, fast inte riktigt som författaren gjort. Min tanke är att göra lådan 100x60x15cm (l b h) och ha tre st fack som vattnet ska få slingra sig igenom. I det första ska det vara filtermatta, i det andra biobollar och rikligt med kalksten och i det tredje ska det vara ett litet "minikar", sett farmifrån med massa växter som hjälper till att ta upp näringsämnen.

Jag har också tänkt att ha detta vid sidan om karet i samma höjd som överkanten, så vattnet passivt kan strila ut i akvariet med hjälp av en borrad genomförning.

På den främsta skiljeväggen skall det upp en BTN slimline och en ljusramp ska på för växternas (och ev fiskarnas!?) skull.

Inser att det blir lite svårt att förstå utan någon skiss, men när bygget påbörjas så kommer det bilder och en egen projekttråd:D! Någon som har synpunkter redan nu, så framför dem gärna. Jag funderar lite på glastjocklek samt ev mittstag, vad tror ni, behövs det?
#14 - 13 april 2009 15:38
här kommer en skiss...

som sagt, kanske blir lite tydligare
#15 - 16 april 2009 07:02
http://img240.imageshack.us/img240/2328/dsc00996.jpg typ sådär eller...?

Hade ett sådant förut men det sprack innan det han gå speciellt lång tid så jag tappade motivationen och kör numera på mekaniskt istället.

Annons