Ciklid97 skrev:Vad är ingridienserna i räkmix om man ska göra den själv?
Kjell Fohrman skrev:I denna Zoopetartikel hittar du det första räkmix-receptet som jag skrev för Ciklidboken under nittiotalet.
Som flera har angivit så bör man variera recpetet efter vilka fiskar man har
malawijanne skrev:Vi är väl inte riktigt överens där du och jag.
freddi36 skrev:ursäkta, men vad menar du med "svarta fläckar"?
kaj.p skrev:Hm är väldigt tveksamt till att apsitogrammor skulle kunna tillgodogöra sig ärtor.
Mina får enbart fryst foder, cyklops, daphnier, artemia, vita mygg, svarta mygg
Mathias Nilsson skrev:Jag är lite nyfiken på mängden gelatin i Kjells mix. Är torrvikten 100 gram? Jag körde på 50 och jag tycker att det blev ganska mycket?
MrH skrev:googlade på de där räkmix receptet å läste igen å blev å fundera på en sak. om det är viktigt att man ska mixa sönder räkskalen, varför använder man då inte räkor utan skal? alltså skalade räkor.
har de med vitaminer i skalet å göra eller nått sånt?
en fråga till, funkar en sån här räkmix till skalarer?
Kjell Fohrman skrev:Anledningen till att man använder skalen är flera
dels så är det ursprungliga receptet avsett för herbivora fiskar och då är det bra med skal för att det får dessa fiskars långa tarmsystem att jobba.
dels så förstärker det ju framförallt den orange/röda färgen på fiskarna (som Mathias skriver)
Så om fodret bara är avsett för carnivora fiskar så kan man egentligen avstå från skalet, fast det klart då finns det nog billigare marint kött än räkkött som man kan använda och därför finns det ju egentligen inte någon anledning alls att använda räkor (bortsett från färgeffekten).
Skalarer är carnivora och ett lämpligt räkmix för dom bör innehålla mindre med grönt och mer med marint kött
Vanish skrev:Är det farligt för fiskar som är carnivora (antar att det är köttätare) att äta grönt?
Kjell Fohrman skrev:Nej, men det klart det är väl inte nyttigt i längden.
Dock så är det så att det blir mer strul om herbivora arter med sitt långa tarmsystem får en felaktig (icke fiberrik kost) än om carnivora arter får en felaktig kost
Kjell Fohrman skrev:Anledningen till att man använder skalen är flera
dels så är det ursprungliga receptet avsett för herbivora fiskar och då är det bra med skal för att det får dessa fiskars långa tarmsystem att jobba.
dels så förstärker det ju framförallt den orange/röda färgen på fiskarna (som Mathias skriver)
Så om fodret bara är avsett för carnivora fiskar så kan man egentligen avstå från skalet, fast det klart då finns det nog billigare marint kött än räkkött som man kan använda och därför finns det ju egentligen inte någon anledning alls att använda räkor (bortsett från färgeffekten).
Skalarer är carnivora och ett lämpligt räkmix för dom bör innehålla mindre med grönt och mer med marint kött
kaj.p skrev:Kjell då detta intresserar mig så skulle jag veta vad denna fakta kommer ifrån?.
malawijanne skrev:Jag är lite skeptisk till ägg, ett ägg är väldigt svårt att få rent på tallriken, trots att man använder varmt vatten, det beror säkert på att det är väldigt mycket protein i ägg.
Och om det är svårt att få bort i varmvatten, hur går det då inte i kallvatten.
Min teori att det lär solka i filtret ordentligt.Janne
malawi.forum24.se