Egen räkmix.

#1 - 4 oktober 2011 07:47
Vad är ingridienserna i räkmix om man ska göra den själv?
#2 - 4 oktober 2011 08:05
#3 - 4 oktober 2011 08:21
malawijanne har skrivit sitt recept i en tråd med bilder. Du kan ju försöka hitta den, han har iaf en oerhört fin färg på sina!
#4 - 4 oktober 2011 09:12
notera dock att recept till malawi skall vara mer grönt (normalt iaf), recept till SA-ciklider skall vara mer fisk/skaldjur,

dvs anpassa receptet till vilken fisk det är frågan om.

.
#5 - 5 oktober 2011 10:35
Kan man göra det utan gelatin?
#6 - 5 oktober 2011 10:38
japp, man kan använda andra bindemedel, men det är nog inget som man skall börja med
om man inte är en ganska van räkmixblandare,

varför inte gelatin ?

.
#7 - 5 oktober 2011 16:58
Någon form av pellets som du blöter upp tillsammans med banan i mixen och du slipper tjorva med gelatin. Jag har själv gjort räkmix tre gånger enbart, och aldrig använt gelatin. Har fungerat ypperligt och smulat minimalt alla gånger.
#8 - 5 oktober 2011 18:35
Agar agar är mitt tips binder bra och är icke animaliskt.
#9 - 6 oktober 2011 05:51
Kensa skrev:
japp, man kan använda andra bindemedel, men det är nog inget som man skall börja med

om man inte är en ganska van räkmixblandare,

varför inte gelatin ?

.

För jag vet inte var man kan köpa gelatinpulver!
#10 - 6 oktober 2011 06:01
Gelatinpulver finns i alla mataffärer, det är bara att fråga personalen, det kostar ca 10-15 kr per burk.Janne

malawi.forum24.se
#11 - 15 oktober 2011 14:00
Här har du mitt recept på min räkmix.
Det är billigt, det bryts ner väldigt bra i mina filter, jag slipper göra rent mina filter, jag byter bara vatten.
Receptet är.
7 kilo hela räkor med skal som jag maler och 3 kg mixade ärtor plus att jag lägger i en matsked med astaxanthin för varje kilo färdig mix.
Jag använder inget förtjockningsmedel typ gelatin, för jag tycker att det sätter igen filtrerna, ingen spirulina och inga tillsatser av vitaminer.Noterbart är att det är 70% animaliskt men det funkar utmärkt till mbunas och troffar som brukar kallar växtätande ciklider, noterbart är också att jag inte något bindemedel alls, för att bindemedel bara sätter igen filter.
Lägg gärna ut några frågor, om det är något du funderar över min räkmix.Janne
Ciklid97 skrev:
Vad är ingridienserna i räkmix om man ska göra den själv?

malawi.forum24.se
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 15 oktober 2011 14:09
I denna Zoopetartikel hittar du det första räkmix-receptet som jag skrev för Ciklidboken under nittiotalet.

Som flera har angivit så bör man variera recpetet efter vilka fiskar man har
#13 - 15 oktober 2011 14:18
I denna Zoopetartikel hittar du det första räkmix-receptet som jag skrev för Ciklidboken under nittiotalet.

Som flera har angivit så bör man variera recpetet efter vilka fiskar man har

Vi är väl inte riktigt överens där du och jag.
Jag vet av egen erfarenhet att det funkar utmärkt på tanganyika, malawi och viktoriaciklider, men du kanske menar andra fiskar, och där har jag inte den blekaste aning om, för att jag har aldrig odlat annat än ciklider.Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 15 oktober 2011 15:12
Vi är väl inte riktigt överens där du och jag.

Nej, vi är inte riktig överens. Att det inte är nyttigt för en herbivor troffe (som har ett tarmsystem som är 10 gånger längre en utpräglat carnivor art) att i längden äta en rent carnivor diet är inte så konstigt. Det vore ju som att säga att lejon skall äta gräs och kor kött;)
Däremot kortsiktigt så spelar det mindre roll.

Vad gäller färgmedel så vet du säkert mer än jag - på den tiden var det t.ex. ingen som använde astaxanthin.
Vad gäller gelatin så finns det idag säkert också bättre bindemedel som t.ex. agar agar (har själv inte testat). Att gelatinet i sig skulle smutsa har jag ingen erfarenhet av - kanske om man använder för mycket. En del vill inte använda det till herbivora arter för att det är en animalisk produkt. Dock det är ju bara ca. 5% gelatin man använder i blandningen och så lite spelar ingen roll
#15 - 15 oktober 2011 15:26
Jag har kört med min räkmix i mer än 15 år på troffar, VF som odlade.
Ang bindemedel, jag tror inte att det spelar så stor roll om det är animaliskt eller vegetabilist.
Men det bästa är enligt mina erfarenheter, det är bättre att låta bli bindemedel, för då solkar det inte ner filtrerna, och igensatta filter och inte rätt vatten i kranen, är nog där dom största problemen startar.
Det är inte vad man matar med, om man bara vänjer sina fiskar ordentligt vid foderbyte.Janne
#16 - 15 oktober 2011 15:29
Ett animaliskt bindemedel ger med stor risk en proteinhinna på ytan, då är Agar bättre. Sedan att man slipper att räkmixen luktar kossa gör inte saken sämmre:p...
#17 - 15 oktober 2011 16:33
jag kör såhär:

* 1 kg räkor med skal
* 1 kg gröna frusna ärtor
* 300 gram spenat
* 150 gram musslor
* 2 matskedar spirulinapulver
* 50g gelatin (fri från varmblodsdjur)

Inga svarta fläckar här, dock är Janne förmodligen bäst på detta. Ser du några nackdelar med detta Janne eller kan jag fortsätta? :)
#18 - 15 oktober 2011 16:42
Tack för dom orden.
Jag är självklart inte bäst på räkmix, det jag skriver det är bara mina erfarenheter, sedan så är det upp till er andra att ta till er det bästa som skrivs om räkmix och göra det som ni tycker är det bästa för era fiskar.
Din mix ser jättebra ut, men jag hade bytt ut spirulina mot astaxanthin istället, okej lite dyrare, men mycket bättre.Janne
#19 - 15 oktober 2011 16:43
ursäkta, men vad menar du med "svarta fläckar"?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 15 oktober 2011 16:46
freddi36 skrev:
ursäkta, men vad menar du med "svarta fläckar"?

En överdosering av t.ex. Spirulina ger svarta fläckar på fisken. Onödigt men kanppast skadligt och det försvinner efter en tid om man rättar till doseringen.
#21 - 15 oktober 2011 16:51
det visste jag inte!
man lär sig något nytt var dag :)
#22 - 15 oktober 2011 23:04
Var kan man köpa astaxanthin och agar? Hur mycket kostar det?
#23 - 16 oktober 2011 07:46
Idag så provar jag en ny variant, jag har i lite blåbär för vi har massor och jag har hört att de gillar det :)
Jag gör till både mina Apistogrammor och mina malawi idag.

Malawi blir följande:
500 g räkor
750 g ärtor
300 g spenat
150 g musslor
10 droppar multivitamin
1,5 msk spirulina
100 g blåbär
gelatin

Till Apistogramma:
500 g räkor
250 g ärtor
150 g musslor
150 g torsk
10 droppar multivitamin
75 g blåbär

Vad tror ni? ;)
#24 - 16 oktober 2011 08:02
Har alltid varnat för denna överanvändning av vitaminer. Fisken får i sig tillräckligt utan att man behöver tillsätta mer.
Man kan också läsa följande idagens aftonblad http://www.aftonbladet.se/halsa/article13788071.ab

Sedan är jag tveksam äter dina Apistogrammor det där??
#25 - 16 oktober 2011 08:48
om man bortser från blåbären som jag aldrig provat till Apisto så äter de fint!

Blåbären är mer ett experiment, dock skall jag kanske prova det i en liten del av smeten.

Malawi äter det i alla fall, med god aptit!
#26 - 16 oktober 2011 08:59
Hm är väldigt tveksamt till att apsitogrammor skulle kunna tillgodogöra sig ärtor.
Mina får enbart fryst foder, cyklops, daphnier, artemia, vita mygg, svarta mygg, Räkmix eller torrfoder har jag aldrig fått dem o ta.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 16 oktober 2011 09:17
kaj.p skrev:
Hm är väldigt tveksamt till att apsitogrammor skulle kunna tillgodogöra sig ärtor.

En mindre mängd kan de säkert tillgodogöra sig men jag håller med om att grönfoder inte är ett direkt naturligt foder för Apisto. Skall man blanda räkmix för Apisto så bör det innehålla rätt lite grönt.

Mina får enbart fryst foder, cyklops, daphnier, artemia, vita mygg, svarta mygg

Det är säkert ett mer naturligt foder för spisto än olika slags grönfoder. Dock så innehåller de väldigt lite vitaminer (de flesta vitaminer försvinner efter en kort tid i frysen) men det kan man ju lösa genom att vitaminberika frysfodret (det finns preparat för detta i handeln).
#28 - 16 oktober 2011 09:22
När jag gör räkmix åt mina kulfiskar använder jag faktiskt lite ärtor i, för fibrernas skull. Men det är en försvinnande liten del jämfört med köttmängden.
#29 - 16 oktober 2011 09:38
ja, om ni läser receptet igen så ser ni att det är mycket mindre ärtor i än kött, kanske skall minska mängden ytterliggare?
#30 - 16 oktober 2011 11:50
Jag är lite nyfiken på mängden gelatin i Kjells mix. Är torrvikten 100 gram? Jag körde på 50 och jag tycker att det blev ganska mycket?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 16 oktober 2011 11:55
Jag är lite nyfiken på mängden gelatin i Kjells mix. Är torrvikten 100 gram? Jag körde på 50 och jag tycker att det blev ganska mycket?

Det är möjligt att det finns olika koncentrat av gelatin. Är inte alls så insatt och den gelatinblandning jag använde för 15-20 år sedan när jag "uppfann" räkmixen är säkert inte samma som finns i handeln idag.
Så tycker du att det blir för mycket - minska ner på mängden.
#32 - 16 oktober 2011 12:10
Linkan säljer det. Här får du en länk till dom. http://linkan.se/
Kent på nols ciklidhobby brukar ha mindre förpackningar inne.Janne

malawi.forum24.se
#33 - 16 oktober 2011 12:16
Jag körde på 50 g, motsvarar 23 blad, gummiaktig konsistens vid nedkylning. Normalt?
#34 - 26 oktober 2011 06:51
googlade på de där räkmix receptet å läste igen å blev å fundera på en sak. om det är viktigt att man ska mixa sönder räkskalen, varför använder man då inte räkor utan skal? alltså skalade räkor.
har de med vitaminer i skalet å göra eller nått sånt?

en fråga till, funkar en sån här räkmix till skalarer?
#35 - 26 oktober 2011 08:04
Det finns lite ämnen som bidrar till bra färger och liknande. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 26 oktober 2011 09:53
MrH skrev:
googlade på de där räkmix receptet å läste igen å blev å fundera på en sak. om det är viktigt att man ska mixa sönder räkskalen, varför använder man då inte räkor utan skal? alltså skalade räkor.

har de med vitaminer i skalet å göra eller nått sånt?

Anledningen till att man använder skalen är flera
dels så är det ursprungliga receptet avsett för herbivora fiskar och då är det bra med skal för att det får dessa fiskars långa tarmsystem att jobba.
dels så förstärker det ju framförallt den orange/röda färgen på fiskarna (som Mathias skriver)

Så om fodret bara är avsett för carnivora fiskar så kan man egentligen avstå från skalet, fast det klart då finns det nog billigare marint kött än räkkött som man kan använda och därför finns det ju egentligen inte någon anledning alls att använda räkor (bortsett från färgeffekten).

en fråga till, funkar en sån här räkmix till skalarer?

Skalarer är carnivora och ett lämpligt räkmix för dom bör innehålla mindre med grönt och mer med marint kött
#37 - 26 oktober 2011 15:03

dels så är det ursprungliga receptet avsett för herbivora fiskar och då är det bra med skal för att det får dessa fiskars långa tarmsystem att jobba.

dels så förstärker det ju framförallt den orange/röda färgen på fiskarna (som Mathias skriver)

Så om fodret bara är avsett för carnivora fiskar så kan man egentligen avstå från skalet, fast det klart då finns det nog billigare marint kött än räkkött som man kan använda och därför finns det ju egentligen inte någon anledning alls att använda räkor (bortsett från färgeffekten).

Skalarer är carnivora och ett lämpligt räkmix för dom bör innehålla mindre med grönt och mer med marint kött

aha, tackar så mycket för ett bra svar.
#38 - 26 oktober 2011 18:02
Kan vara ute på hal is men är det inte så att flamingon får sin röda/rosa färg av att äta just räkor? ;) Lite ot...

Är det farligt för fiskar som är carnivora (antar att det är köttätare) att äta grönt?
#39 - 26 oktober 2011 18:15
de kanske blir gröna då? Som flamingon fast tvärt om :D
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 26 oktober 2011 18:38
Vanish skrev:
Är det farligt för fiskar som är carnivora (antar att det är köttätare) att äta grönt?

Nej, men det klart det är väl inte nyttigt i längden.

Dock så är det så att det blir mer strul om herbivora arter med sitt långa tarmsystem får en felaktig (icke fiberrik kost) än om carnivora arter får en felaktig kost
#41 - 26 oktober 2011 19:48
Nej, men det klart det är väl inte nyttigt i längden.

Dock så är det så att det blir mer strul om herbivora arter med sitt långa tarmsystem får en felaktig (icke fiberrik kost) än om carnivora arter får en felaktig kost

Okej, bra då ska jag tänka på detta :)
#42 - 26 oktober 2011 21:38

Kjell då detta intresserar mig så skulle jag veta vad denna fakta kommer ifrån?.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 27 oktober 2011 09:00
kaj.p skrev:
Kjell då detta intresserar mig så skulle jag veta vad denna fakta kommer ifrån?.

Vilka fakta menar du.
Att skalarer i naturen äter mest smådjur (typ vattenloppor, små kräftdjur, småfiskar etc.) är väl tämligen klart, eller. Kolla t.ex. på fishbase http://www.fishbase.org/TrophicEco/FoodItemsList.php?vstockcode=4938&genus=Pterophyllum&species=scalare

Att herbivora arter har ett längre tarmsystem (5-10 ggr) än carnivora arter i motsvarande storlek är det väl heller ingen som ifrågasätter och jag har genom åren sett många foton på detta i böcker.

Eller är det skalen som du undrar över?
#44 - 28 oktober 2011 18:08
Fick ett annat recept...dock snarlikt..

1kg oskalade räkor
1kg frysta ärtor
1/2 kg spenat
1 rått ägg...mixa tillsammans..[:o]

Mina älskade det...A.
#45 - 28 oktober 2011 18:15
Jag är lite skeptisk till ägg, ett ägg är väldigt svårt att få rent på tallriken, trots att man använder varmt vatten, det beror säkert på att det är väldigt mycket protein i ägg.
Och om det är svårt att få bort i varmvatten, hur går det då inte i kallvatten.
Min teori att det lär solka i filtret ordentligt.Janne

malawi.forum24.se
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 28 oktober 2011 18:56
Jag är lite skeptisk till ägg, ett ägg är väldigt svårt att få rent på tallriken, trots att man använder varmt vatten, det beror säkert på att det är väldigt mycket protein i ägg.

Och om det är svårt att få bort i varmvatten, hur går det då inte i kallvatten.

Min teori att det lär solka i filtret ordentligt.Janne

malawi.forum24.se

det finns ju speciellt "äggpulver" för akvariefiskar och som du skriver är det väldigt proteinrikt och egentligen enbart avsett för en del yngel, men det förutsätter också att man är speciellt noga med skötseln (framförallt större och tätare vattenbyten).
Så din åsikt är nog inte bara teori:D
#47 - 28 oktober 2011 19:01
Jag brukar mixa räkor o ärtor hälften av varje plus lite spirulinapulver Sen häller jag ut det på en plåt och låter det torka
#48 - 28 oktober 2011 23:36
Fryser ni in det sen eller? För annars borde det väl inte klara sig särskilt länge tänker jag mig :p

Annons