Egen bakgrund på plats

#1 - 9 april 2007 12:49
Nu har jag äntligen fått min bakgrund på plats....
Det som ska fixas till nu är ett hål i frigoliten för att sätta dit ett rör till utblåset. (övre vänster hörn)
Så nu ska vattnet stå och "mogna" 2-3 veckor innan fiskarna kommer i.

/Janne
#2 - 9 april 2007 13:01
blev ju riktigt bra. Jag försökte mig också på det här med frigolit, men jag är så pedantisk så det gick inte så bra haha, blev inte nöjd :P
#3 - 9 april 2007 13:10
snyggt jobb. Hur har du lyckats måla frigoliten, och hur har du gjort för att den inte ska flyta upp?
#4 - 9 april 2007 13:23
Jag målade den med vattenfärg i olika grå nyanser.
Jag har limmat frigoliten på kortsidorna,botten och sen har jag limmat på ett antal distanser mellan frigoliten och glaset på baksidan som var 5 cm för att få plats med en filtermatta på 5 cm.

/janne
#5 - 9 april 2007 13:34
med vattenfärg? kommer inte den lösas upp i vatten? eller har du lackat eller nåt sånt xå?
#6 - 9 april 2007 13:41
Jag har lackat efter målning.
#7 - 9 april 2007 13:50
okej... då funkar det nog bättre =)
Vad är det för lack?
Det var inte jättesvårt att bygga bakgrunden väll? Det svårsate måste väl vara att måla den så det ser bra ut?
#8 - 9 april 2007 14:00
snyggt gjort..:)
#9 - 9 april 2007 14:04
Det såg bättre ut innan lacken kom på för den smetade ut vatten färgen lite.
Det bästa jag kunde göra var att dutta dit lacken för att det inte skulle smetas ut.
Jag använde epolan v.

/janne
#10 - 9 april 2007 14:12
hur har du gjort för att få ytan så bra? Vad har du andvänt för att skulptera?
#11 - 9 april 2007 14:15
För att få den ytan använde jag en stålborste, men jävlar
vad det skitade ner:(
#12 - 9 april 2007 14:18
ajo =) Jag har xå labborerat med frigolit. Man får va på grannens tomt...

Men då vet jag hur jag xå ska göra. Toppen!
Har du satt ihop skivorna med silikon möjligtvis?
Blir inte ytan "frigolit-formad" om man drar med stålborste, att man drar bort de små kulorna liksom. Eller hade de sån där fin frigolit med jättesmå kulor?
Vart har du fått tag på den?
#13 - 9 april 2007 15:28
Jag gick över frigoliten med en varmluftspistol för att få en mer slätare yta.
/Janne
#14 - 9 april 2007 15:30
Snyggt!
#15 - 9 april 2007 15:44
Tack!
#16 - 9 april 2007 17:03
Ett hett tips är att spruta på Epolan V med en färgspruta om man har tillgång till det. Jag blandade i färgpigment i husfix för att få en naturtrogen yta på min bakgrund. Hysfixen gör också att bakgrunden blir tåligare. Eftersom jag sprutmålade lackes så blev den inte för tjock heller, blir den för tjock så finns det risk för att den vitnar.
#17 - 9 april 2007 23:55
Supersnyggt! Önskar jag hade ork med något sånt där ;)
#18 - 10 april 2007 17:51
det blev fint!
jag har alltid velat göra bakgrund av frigolit, men det verkar så krångligt
at hitta rätt färg och lackning osv..
#19 - 10 april 2007 20:34
Det är inte ett dugg krångligt. Husfix och färgpigmend finns på välsorterade färghandlar. Skall du pigmentera husbixen så skall du ha ett pigment för betång, men det vet dom på färghandle om du talar om för dem vad du skall pigmentera. Jag använde svart grönt och rött. Det är bara att blanda och dutta, tre olika muggar med olika färger. man kan till ch med ha olika nyanser (mängt pigment) i olika koppar med. När du tycker att du fått en bakgrund som du är nöjd med så lackar du med Epolan V. Tänk på att husfixblandningen ljusnar ganska mycket när det torkar så se till att spraya lite försiktigt medans du duttar på fixen om det är en stor yta. När u lackar sedan kommer fixet att mörkna lika mycket som när fixet är vått. Seden när bakbrunden är lackad och du har satt ner den i vattnet så kan det hända att den vitnar lite till en början, men det kommer att gå tillbaka efter ett par timmar. Se till att göra 10 ggr totala vattenbyten innan du planterar och sätter in fisk för att få bort eventuella kemikaljer som fäller ut.

Gå in på min hemsida och fortsätt in under akvarium och galleri så finner du mitt projekt med bakgrundsbygge.
#20 - 13 april 2007 15:05
Riktingt snyggt! tunnel o allt :)
#21 - 13 april 2007 20:01
Pannecke skrev:
Det är inte ett dugg krångligt. Husfix och färgpigmend finns på välsorterade färghandlar. Skall du pigmentera husbixen så skall du ha ett pigment för betång, men det vet dom på färghandle om du talar om för dem vad du skall pigmentera. Jag använde svart grönt och rött. Det är bara att blanda och dutta, tre olika muggar med olika färger. man kan till ch med ha olika nyanser (mängt pigment) i olika koppar med. När du tycker att du fått en bakgrund som du är nöjd med så lackar du med Epolan V. Tänk på att husfixblandningen ljusnar ganska mycket när det torkar så se till att spraya lite försiktigt medans du duttar på fixen om det är en stor yta. När u lackar sedan kommer fixet att mörkna lika mycket som när fixet är vått. Seden när bakbrunden är lackad och du har satt ner den i vattnet så kan det hända att den vitnar lite till en början, men det kommer att gå tillbaka efter ett par timmar. Se till att göra 10 ggr totala vattenbyten innan du planterar och sätter in fisk för att få bort eventuella kemikaljer som fäller ut.

Gå in på min hemsida och fortsätt in under akvarium och galleri så finner du mitt projekt med bakgrundsbygge.

tack så mycket för en bra förklaring!
har för mig att man ska måla, låta det torka, måla osv ungefär 5 ggr?
gäller det samma med lack?
#22 - 14 april 2007 21:37
Måste man inte lacka hela grejen? Vatten kan ju komma in bakvägen till färgen, om ni förstår vad jag menar.
#23 - 14 april 2007 23:26
fräscht som faaaaaaan!!!
det skall jag också försöka mig på, blev grymt inspirerad alltså!!!

skall bara köpa nytt akvarium först

borde inte vara så svårt, jag är rätt så säker på modelljobb och så, har ju målat en del landskap och dylikt när jag höll på med tennsoldater förut

tog det lång tid?

vad för färger använde du?
material?
#24 - 21 april 2007 14:24
Riktigt snitsigt måste jag säga. Det är en del pill med att pyssla med frigolit men det är lättare än vad somliga tror. Specielt om man gör sten former osv då dom bara ser naturligt ut då dom är lite "skråvliga"

kommer ihåg att jag för några år sen gjorde ett modellprojekt i samma matrial och jag använde mig då av en ståltråd som jag koplade ett bateri till så att det hettades up och började glöda. Efter det så gick det skära precis som i smör =)
#25 - 26 april 2007 20:10
Och här har vi det färdiga resultatet

En del saker kunda jag gjort lite annorlunda, men det är för sent nu.
Det får man ta med sig till nästa bakgrund:D
/Janne
#26 - 26 april 2007 20:39
frigolitbitar som skurits til och limmats så att det passar i akvariet. Grov planering av formerna.
[ATTACH]5742[/ATTACH]
Jag började med att rista ut de större stenblocken.
[ATTACH]5743[/ATTACH]
Sen fortsatte jag med att forma mellan de stora stenarna och så plötsligt så.....
[ATTACH]5739[/ATTACH]
Målad med pigmenterad husfix i grått, rött och grönt.
[ATTACH]5737[/ATTACH]
Lackad med Epolan V
[ATTACH]5738[/ATTACH]
I limmad i akvariet och vatten påfyllt.
[ATTACH]5740[/ATTACH]
Akvariet i bruk och som det står nu.
[ATTACH]5741[/ATTACH]

På min hemsida finns det så att man kan se fler bilder över projektet och lite som man kan läsa också. Där finns lite andra projekt också.
#27 - 26 april 2007 20:55
Skitsnyggt Pannecke, nu blev man inspirerad att prova själv, problemet är väl att få det lika snyggt ,men materialet är ju inte så dyrt så man har råd att misslyckas.
#28 - 26 april 2007 21:32
hej

fan vilken kunglig bakgrund!!!!

kan du göra en åt mig med??(jag betalar bra!!)
hehe

Kristoffer
#29 - 27 april 2007 07:00
Grymt snygga bakgrunder!

Hornbach har en liten (gratis!) beskrivning över hur man gör sin egen bakgrund med fogskum som man formar. För att få en snygg/naturligare yta ska det bestrykas med silikon och doppas i jord/sand. Jordversionen är främst till för terrarier eftersom det tydligen kan lösas ut när det dränks i vatten...

Jag har inte testat men det låter ju som fullt genomförbart projekt om man inte vill ha frigolit överallt. BTN-bakgrunder görs ju med skum och latex i en herrans massa lager.

Jag hade förmånen att se tillverkningen av en dylik bakgrund på nära håll när Spånga gymnasium byggde sitt "nya" djurhus 12-13 år sen. För att få en snygg bakgrund i aqua/terrarierummet valde man att specialbygga två massiva BTN-bakgrunder. Då gjordes det två stora stycken med 8 lager skum och latex. Bitarna täckte rummets båda långsidor och delades sedan upp i mindre bitar för att infogas i terrarierna.

*****lite reklam nedan*****

Om ni inte varit på Spånga och kikat så är det ett hett tips. Det brukar vara öppet hus för allmänheten nån gång om året, men om man går dit en vardag och frågar snällt om man får titta bör det inte vara några problem... Det är byggt för att vara en (tekniskt sett) exakt kopia av Skansenakvariet så att djurvårdareleverna också kan lära sig den tekniska biten av kommersiell djurhållning.
http://it-spt.edu.stockholm.se/spaweb/index.php?id=19

EDIT: När djurhuset var klart hade vi redan gått ut så jag fick aldrig chansen att arbeta i det *suck*. Jag hade redan hunnit lära mig då att man får passa fingrarna när man ska hantera snapperskölpaddor och att elålen och Mata matas helst inte ska hanteras alls, de flinande rackarna med den snabba munnen. (Mata mata är indonesiska och betyde döda döda, ett alldeles passande namn. :P )

EDIT 2: Nästa öppet hus/expo är passande nog 12-13 maj och kostar 30 kr. Ett riktigt familjearrangemang men kul även för andra.
http://it-spt.edu.stockholm.se/spaweb/index.php?id=372
#30 - 27 april 2007 12:14
albjohn skrev:
Skitsnyggt Pannecke, nu blev man inspirerad att prova själv, problemet är väl att få det lika snyggt ,men materialet är ju inte så dyrt så man har råd att misslyckas.

Det är värt besväret. Detta är den första bakgrunden jag gjort. det var inte specielt svårt.
#31 - 27 april 2007 12:15
Stoffy34 skrev:
hej

fan vilken kunglig bakgrund!!!!

kan du göra en åt mig med??(jag betalar bra!!)

hehe

Kristoffer

Vist, men hur skulle jag skicka den till sundbyberg då. Snacka om skrymme.

Annons