Egen bakgrund??husfix??

#1 - 9 november 2004 12:51
Tja!
Har påbörjat jobbet med en egen bakgrund[:)]
Har n8u haft på husfix e det nån som vet om man måste ha husfixet över hela bakgrunden??bakom också??
Tobbe
#2 - 9 november 2004 13:05
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=299397#

http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=299398#

http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=299399#

http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=299400#

Så ser min bakggrund ut:)
Nån som har tips på bra färger mörkgrå??
#3 - 9 november 2004 13:08
Husfixet är ju mest till för att få en bra yta, så svaret är nej.
#4 - 9 november 2004 13:10
Olika svart, olika gråskalor och olika skalor av brunt. Snyggast blir det om du först använder en vatten spruta så att mörka färger går in i skrevor mm (detta används mycket vid landskapsbyggande till bilbanor och tåg banor). Spraya så att det riktigt rinner ner så blir slut resultatet bäst. Du behöver inte ha husfix på hela. Stora ytor blir snyggast om du använder en gul kökssvamp när du lägger på färgen allså inte pensel.
#5 - 9 november 2004 13:18
Oki tack så mycket för svaren:)
Räcker det med en vanlig spruta för hobbymålning av modellplan??
och visst kan man väl ha vanlig hobbyfärg sån som man har tll modellplan??
vet själv av egen erfarenhet att det ej e giftit för fiskarna(tappate i en hel burk med sån färg i akvariet).
men ej om det e farlit en längre tid.
Tobbe
#6 - 9 november 2004 13:19
Ang. din fråga om husfixet... Så har jag gjort så här på min bakgrund. Inget husfix på baksidan inte heller i mina filterkammare. Tror inte du skall behöva det. Men som ett tips.. i filterkammarna skulle jag smetat på husfix, det händer nämligen att friggolitkulor hittas flytande i karet. Men det är inget stort problem. Som en parantes kan jag berätta att jag tog Sika vattentätt bruk istället för husfix & fick då en mörkgrå färg naturligt. Jag smetade på cementen i som jag tyckte tjocka lager men det blev lite för lite tydligen ändå för redan efter ett halvår ca ser jag vit friggolit titta igenom på vissa ställen. Men det kan ha med mina ancistrusar att göra. Dom gnager på ganska ordentligt. Lacken hoppade jag över efter som jag såg det som onödigt när jag skulle ha tanganyikaciklider i karet. Tycker nog att det blev ganska bra ändå. Såg att du tänkte ungefär som jag när jag gjorde min...snyggt! Tips 2 Om du gör filterkammare så se till att täta runt kanterna på bakgrunden ordentligt så att vattnet sugs in där det är tänkt. Upptäckte att i min ena kammare var det lite sug från andra håll än som var tänkt, men detta var min första och inte min sista bakgrund som jag byggde. Man lär så länge man lever...Lycka till!!!
#7 - 9 november 2004 13:26
o man tackar o känner mej stolt nu ne du sa att det va snyggt[:)]
Hmm måste man ha filterkammare??
gjorde inte det fö ja visste inte riktit hur ja skulle göra den[:(]men kan man göra en liten på så sätt att man tar ett pumphuve o sätter högst upp i bakgrunden o längst ner gör man ett hål me nät för som man som vattnet kan åka in genom o upp till pumphuvet där det senare sprutasut??o så har man filtermatta hela vägen upp.
Tobbe
#8 - 9 november 2004 13:37
Måste & måste.... Filter kammare gjorde jag för att jag ville inte se mina pumpar & ville inte ha ytterpump. Så med 2 st powerhead 802:or & filter matta 10cm tjock & så mycket "massa" som möjligt som fick plats i hörnen i mitt 400l kar blev det ganska bra snurr på vattnet. Har rengjort mitt ena filter en gång & det berodde nog på mig att jag behövde det.
Bli nu inte uppblåst för att jag sa att det var snyggt.... *ler stort* Väntar på att få se det när det är i karet med fisk o inredning. *s*
Kör hårt....
#9 - 9 november 2004 13:40
Bli nu inte uppblåst för att jag sa att det var snyggt.... *ler stort* Väntar på att få se det när det är i karet med fisk o inredning. *s*

Kör hårt....

Nädå ja lovar hehe!
Fast sen ne det e klart vettifan om det kommer låta lika;).
Hmm då kanske ja inte behöver göra filterkammare endå eftersom ja har ett ytterfilter.
Men behöver man inte lacka?? försvinner inte färgen då??
Tänkte ha otocinklusar istället för ancistrus eftersom ja hört många som klagat på att deras ancistrusar förstört bakgrunden.
Tobbe
#10 - 9 november 2004 14:55
Om du färgar husfixet måste du nog för säkerhets skull lacka. Hade jag gjort, men som sagt lat som jag är så hoppade jag det & tog vattentätande cement istället för husfix. Den blir hårdare än husfixen så jag trodde nog att det skulle hålla men inte för ancistrusarna..*ler* Glupska eländen det där...*s*
#11 - 9 november 2004 15:00
Ska testa att måla min.
o ett rikit hårt lack så dom där små malarna inte äter upp den knske nåt gift innanför så kommer dom dit så får dom skylla sej själv fast då får han ingen använding för ordspråker"man lär sej av misstagen"[:D]ne då skoj bara.
Hörde på akvarie affärn att det fanns nåt som hette "stebärg" då skulle man först ha på deras lack sen på med färgen sen på me 2 komponentslack det blir väl dyrare en att måla själv eller??
#12 - 9 november 2004 15:07
Lät så.... dyrt & omständingt... :-) Måla du & lacka.. Kolla in Tricellas lösning på lack. Tror det är det billigaste & bästa. Han finns här på zoopet & ciklid.se...på ciklid finns spaltmetrar om inte kilometervis om just bakgrundsbygge. Kanon att läsa. Söker du på frigolit, lack osv...osv.... så hittar du nog en massa matnyttigt om just lacken.
#13 - 9 november 2004 15:08
Tänkte på det att han har ju sin zoon oxå.... där kan du hitta bilder från hans bygge...skitsnyggt!!*avis* :-)

Annons